Gå till innehåll

Placering av akvarium


Margareta

Rekommenderade inlägg

På ett korallrev finns inga träd som skuggar så det går att vänja in de flesta koraller till solljus.

Men man behöver lite mer betare och högre cirkulation eftersom korallerna behöver mer nytt vatten runt tentaklerna med mer ljus.

De flesta fiskar klarar det bra men inte alla. Stora ögon är en indikation på att de inte vill ha mycket ljus men det gäller inte alla.

Det bästa är att placera akvariet så att det inte får direkt solljus då det ändras så mycket med årstiderna hos oss.

Waikiki aquarium i Honolulu har akvarier utomhus i full sol.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rädslan för solljus är överdriven i hobbyn tycker jag, finns inga lampor på marknaden som ens kommer i närheten av den energin lite sol kan ge korallerna i våra akvarier.

Faktum är att jag knappt hört talats om någon som får algproblem per automatik för att solen når akvariet, det känns av någon anledning som ett större problem och en större rädsla inom sötvattenshobbyn.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Rädslan för solljus är överdriven i hobbyn tycker jag, finns inga lampor på marknaden som ens kommer i närheten av den energin lite sol kan ge korallerna i våra akvarier.

Faktum är att jag knappt hört talats om någon som får algproblem per automatik för att solen når akvariet, det känns av någon anledning som ett större problem och en större rädsla inom sötvattenshobbyn.

Håller med dig - min vänstra sidoruta får mycket ljus under eftermiddagen - den högra inget. Ingen som helst skillnad mer än att korallerna är mer frodiga på vänstra sidan

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast kommer väl solljus in sidledes genom fönster, medan akvariebelysningen bara ger ljus rakt uppifrån. Så kanske koraller mår bra av att få extra ljus på partier som annars skulle vara i skugga? Många fiskar ser även extra fina ut när de får ljus från sidan.

 

Vad gäller kvalitén på solljuset så är väl åtminstone kvällssol ganska rödaktig, vilket kanske inte är idealiskt. Hur starkt solljuset är vet jag inte, finns det risk för att svensk sommarsol blir för stark jämfört med dagens akvariebelysningar?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sidetrack men denna video (många inbitna har nog redan kollat in den redan) ger en lite perspektiv på ljus till koraller, och att det möjligtvis är enklare att ge för mycket ljus än vad man tror, med hänsyn till fotosyntesen i zooxanthellerna.

 

Jag har aldrig upplevt heller att fönster nära akvariet eller direkt solljus varit något problem. Lite extra alger kan vara i uppstarten men de försvinner med tiden. Sen risken för för mycket ljus med solljus i Sverige är nog minimal då mycket av ljusstyrkan försvinner av glas, gardiner, persienner och ja you name it.

 

https://www.youtube.com/watch?v=fBktpJ3umAs

Ändrat av kaptenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Christian J sa:

1200 är väl mer än de flesta akvariebelysning ger (utom vid ytan kanske), och korallerna i akvarier har ju vant sig vid svagare ljus än i naturen. Däremot kan förstås arter som levt nära ytan i naturen vänja sig vid starkt solljus igen, om det sker gradvis.

 

Det finns mig veterligen ingen armatur som ger 1200, skulle säga att 4-500 får klassas som riktigt starkt och det är då endast vid ytan.

 

Sen är en sidofråga varför de skulle ha vant sig, många gånger har de vi köper i butik bara varit borta från sitt rev i veckor  på sin höjd ;)

Men jag förstår vad du menar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, danne031 said:

Det finns mig veterligen ingen armatur som ger 1200, skulle säga att 4-500 får klassas som riktigt starkt och det är då endast vid ytan.

En medlem på Reef Central påstod 1900 vid ytan med ATI Powermodule Hybrid 8x80W, tror det var här nånstans: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?p=21959880 men Photobucket verkar ha raderat bilderna.

 

Fast om stigigemlas siffra 1200 gällde middagsljus så är nog morgon- och kvällsljuset betydligt svagare.

 

Quote

Sen är en sidofråga varför de skulle ha vant sig, många gånger har de vi köper i butik bara varit borta från sitt rev i veckor  på sin höjd

Brukar de inte förlora mycket av skyddet under transporten, eller gäller det främst anemoner? Hursomhelst, om en korall har suttit länge i ett svenskt akvarium hela vintern och sedan vårsolen plötsligt träffar den så kanske det blir en stor omställning (eller kanske inte). Samma sak om man sätter i en svenskodlad koloni.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...