Gå till innehåll

osmos


Margareta

Rekommenderade inlägg

Det beror på vattenkvalitén från kranen. Jag anser att Göteborgs kommunala vatten går att använda, men eventuellt kan nya ledningar avge koppar. Det finns flera diskussioner om detta på forumet.

 

Hur mycket vatten som avdunstar beror på bla luftfuktighet, temperatur och täckglas. I mitt 300l-kar dunstar det ca 20-25l/vecka på vintern, och ungefär hälften på sommaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det avdunstar 7-8l på vintern 5 l på sommaren i mitt 400l Jag tycker inte att det är besvärligt med osmos i lägenhet fixa en som gör 600-700l/dygn så går det snabbt har sjäv 2 25l dunkar som jag fyller + att jag fyller min osmos tank på 50l när jag kör osmosen

det är som tidigare inlägg att det beror på var man bor men oavsett så skulle jag aldrig köra kranvatten

mvh

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Margareta sa:

Vad händer om man använder kranvatten istället för osmos vatten?

 

Känns som väldigt besvärligt att göra osmosvatten om man bor i lägenhet. Hur mycket behöver man göra per dag eller varje vecka om

man har ett 240 liters akvarium?

 

Nackdelen med kranvatten är att i det finns massa olika ämnen (t.ex tungmetaller, medicinrester osv) som kan ansamlas i akvariet under lång tid och det kan till slut bli för höga nivåer för koraller och känsliga djur att klara av. I tätorter brukar det gå bra länge med kranvatten, jag körde det i nästan 4 år på raken i ett kar. Då hade jag iofs inte jättekänsliga djur. En del sps:er, men det var främst lps:er och mjukisar som dominerade på korallfronten. Det enda problemet var att när snön smälte på våren så påverkade det och gjorde kranvattnet näringsrikt, vilket resulterade i algblomningar under vårkanten. Generellt gick det bra, men just ovissheten om vad du får ut i kranen är inget jag vill utsätta mig för igen.

 

Osmos är lite meck i början då du måste fylla akvariet, men hellre att ta det sakta och få en stabilare miljö än att bara stressa fram det. Jag har min osmos hängandes under handfatet i badrummet och det tog ca 1 dygn att få den mängd vatten för att fylla upp akvariet initialt. Nu i ren skötsel så har jag en 10l vattendunk till min påfyllning till 170liters akvarium och en 10l dunk i förvar. Fyller på ca en dunk i veckan vilket tar ca en timma för min lilla osmos att fylla upp (tror den pumpar ut 190l/dygn). Sen vid vattenbyte fyller jag två 10l hinkar med osmosvatten. Så maximalt är den igång 3h/vecka. Till ett 240l behöver du inte så värst mycket mer vatten, kanske två 20l dunkar ist för 10l i skötsel men det är en baggis.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i lägenhet, kör osmos till mitt 250 liters. 

Har 6 st 10L-dunkar i garderoben som jag fyller på, sedan plockar jag bort osmosen och gömmer i en garderob. 

Byter 20L i veckan och resten går till avdunstning. Kanske gör nytt vatten i snitt varannan vecka eller så och då är min osmos sjukt seg.. 190L/dygn står det men skulle gissa att den gör knappt hälften. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket man får ut ur osmosen per dygn beror också lite på hur högt vattentryck man har i ledningarna. Bor man ett par våningar upp i ett hus så får man kanske inte alltid ut maxeffekt på sin osmos. Men som sagt, har man plats för några dunkar så behövs den inte användas många ggr i veckan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, JonasK sa:

@kaptenen och @mcjagg Visst är det så att temperaturen på vattnet också gör skillnad i antal liter per timme? Jag kör iskallt för att inte riskera att köra in kallvatten i varmvattenledningen.. men det är kanske en myt? 

 

Det jag vet är att det ska helst vara kallt vatten för varmvatten sliter på membranet i osmosen. Sen så brukar det ju vara mer tryck i kallvattenledningen. Man ska ju helst köra osmosen på en kallvattenledning direkt och inte på en blandare just för att det sliter på blandaren och grannarna vill nog inte ha kallvatten när de vill ha varmvatten. Eftersom jag använder min ca 1-2ggr i veckan så kopplar jag på den på kranen till tvättmaskinen när jag behöver den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, kaptenen sa:

 

Det jag vet är att det ska helst vara kallt vatten för varmvatten sliter på membranet i osmosen. Sen så brukar det ju vara mer tryck i kallvattenledningen. Man ska ju helst köra osmosen på en kallvattenledning direkt och inte på en blandare just för att det sliter på blandaren och grannarna vill nog inte ha kallvatten när de vill ha varmvatten. Eftersom jag använder min ca 1-2ggr i veckan så kopplar jag på den på kranen till tvättmaskinen när jag behöver den.

Såklart att man kör kallvattnet men jag förstår inte riktigt varför grannarna skulle få kallvatten istället för varmt för att man kör på blandaren deras vatten har inget med mitt vatten att göra när jag typ duschar skulle då deras vatten bli kallare för jag har använt för mycket varm vatten och att det sliter på blandaren det gör det inte möjligtvis kanske nån o-ring som håller tätt men inte på blandaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, mcjagg sa:

Såklart att man kör kallvattnet men jag förstår inte riktigt varför grannarna skulle få kallvatten istället för varmt för att man kör på blandaren deras vatten har inget med mitt vatten att göra när jag typ duschar skulle då deras vatten bli kallare för jag har använt för mycket varm vatten och att det sliter på blandaren det gör det inte möjligtvis kanske nån o-ring som håller tätt men inte på blandaren

 

Av vad jag förstått så kan osmosen skapa ett baktryck så att det åker upp kallvatten i varmvattenledningen om man har otur. Att det sliter på blandaren har jag läst i en tidigare tråd om ämnet men jag kan ha fel där. Att ha osmosen på endast på kallvatten är det bästa alternativet oavsett för att slippa slitage på membranet i osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen sa:

 

Det jag vet är att det ska helst vara kallt vatten för varmvatten sliter på membranet i osmosen. Sen så brukar det ju vara mer tryck i kallvattenledningen. Man ska ju helst köra osmosen på en kallvattenledning direkt och inte på en blandare just för att det sliter på blandaren och grannarna vill nog inte ha kallvatten när de vill ha varmvatten. Eftersom jag använder min ca 1-2ggr i veckan så kopplar jag på den på kranen till tvättmaskinen när jag behöver den.

Ah, okej. Bra! Jag har fått för mig att den jobbar på snabbare med exakt rätt temperatur, men rätt temperatur är kanske kallt då :)

 

Hade gärna kopplat den direkt på kallvattenledningen men har ingen kran där.. har lagt ut på offerta.se men ingen vvs:are anser väl det lönt att åka ut endast för att utföra ett så litet jobb. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, JonasK sa:

Ah, okej. Bra! Jag har fått för mig att den jobbar på snabbare med exakt rätt temperatur, men rätt temperatur är kanske kallt då :)

 

Hade gärna kopplat den direkt på kallvattenledningen men har ingen kran där.. har lagt ut på offerta.se men ingen vvs:are anser väl det lönt att åka ut endast för att utföra ett så litet jobb. 

 

Hur har du den kopplad idag? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, kaptenen sa:

 

Hur har du den kopplad idag? 

Kan växla blandaren i duschen mellan duschhandtag och den nedre kran som är på bild.. en adapter till den medföljde osmosen och det funkar ju bra. Hade dock hellre kopplat den som det är tänkt - direkt på kallvatten typ tvättmaskinkoppling. 

IMG_20170919_190207.jpg

Ändrat av JonasK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/18/2017 at 22:54, mcjagg sa:

Nu vet jag vilket akvarium jag ska köpa det blir ett på 180 liter. Vilken osmos ska man köpa, priset skiljer sig ju inte så mycket. Ska man ta den största? :-D

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/19/2017 at 19:03, JonasK sa:

Kan växla blandaren i duschen mellan duschhandtag och den nedre kran som är på bild.. en adapter till den medföljde osmosen och det funkar ju bra. Hade dock hellre kopplat den som det är tänkt - direkt på kallvatten typ tvättmaskinkoppling. 

IMG_20170919_190207.jpg

 

On 9/19/2017 at 19:03, JonasK sa:

Kan växla blandaren i duschen mellan duschhandtag och den nedre kran som är på bild.. en adapter till den medföljde osmosen och det funkar ju bra. Hade dock hellre kopplat den som det är tänkt - direkt på kallvatten typ tvättmaskinkoppling. 

IMG_20170919_190207.jpg

Hjälp, idag kom Osmosen och det var en jättedålig manual. Fattar ingenting.. hur sätter man ihop detta!? Så här ser det ut..

22092511_10155792188158824_2073799549_o.jpg

22117970_10155792188303824_1245937574_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tänka mig att röd plupp är ingång och blå plupp utgång. Ser att flödet är nerått på den till höger. den där extra inplastade saken ska i den stora vita behållaren.

Vad jag fattade det som så var det ganska viktigt att man höll igång vattnet i den där, så det inte blir stillastående för länge. 10 dagar fattade jag det som. annars får man fixa nån vätska o hälla i. Det jag inte riktigt förstått är om man ska ha 2 utgångar, en för skitvatten och en för osmosvatten. eller om allt som kommer ut ur den blåa utgången är ok vatten. det är så på min, men finns en kran jag inte rört ännu

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sump. Jag tänker att jag kopplar till duchslangen och gör det vatten jag behöver, sen kopplar jag ur den igen. Jag har ingen möjlighet i min lägenhet att ha denna påkopplad hela tiden. Tack för tips om in och utgång, får se om jag kan få på mojängerna som hör till. Undrar om det är meningen att man ska kapa den vita ihoprullade slangen? Sätta en bit på utgången ner i tattendunken och en bit på ingången och skruva på mojäng som passar till duchslangen? :swoosh:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

den röda vatten in och blå bra vatten ut sen så finns det ett uttag till som är kopplad på mebranet den stora behållare det är dåligt vatten som kommer hela tiden du gör bra vatten om du har en kran där så ska du spola med öppen kran var 4-5 gång i 5min sen stänger du den så du får bättre tryck i mebranet då kommer det bra vattnet från det blåa uttaget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Margareta sa:

Jag har ingen sump. Jag tänker att jag kopplar till duchslangen och gör det vatten jag behöver, sen kopplar jag ur den igen. Jag har ingen möjlighet i min lägenhet att ha denna påkopplad hela tiden. Tack för tips om in och utgång, får se om jag kan få på mojängerna som hör till. Undrar om det är meningen att man ska kapa den vita ihoprullade slangen? Sätta en bit på utgången ner i tattendunken och en bit på ingången och skruva på mojäng som passar till duchslangen? :swoosh:

 

Du kapar den slangen utefter hur mycket slang du behöver till inloppet och utloppen från osmosen :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...