Gå till innehåll

Tips på hur man höjer salthalten enkelt


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag skulle behöva höja salthalten 3-4 promille, och påminns än en gång om hur krångligt det är. Jag kan inte ersätta avdunstat vatten med saltvatten, eftersom jag använder ATO. Jag kan inte(?) hälla saltvatten i ATO-behållaren eftersom jag använder calcium dispenser (jag skulle möjligen kunna koppla bort calcium dispensern, även om det är lite krångligt). Jag kan även stänga av ATO:en, men då kommer inte skummarens ytavsug att fungera (såvida jag inte ständigt pytsar i små mängder saltvatten i flera dagars tid).

 

Några andra förslag?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bra att hälla vatten med hög salthalt i karet för det sjunker till botten och så tar det ett tag innan det blandas ut sig.

Jag skulle plocka bort kalkdispensern och tillsätta i ATO:n.

Det fordras lite extra koll på vattenvärdena förstås.

Men det är klart att du kan hälla i någon liter vatten med normal salthalt direkt i akvariet varje dag. Då får du mindre vatten från ATO:n och får hålla extra koll på värdena men behöver inte greja med ATO:n. Djuren lever väl som det är nu så du behöver inga panikåtgärder. Skynda långsamt är alltid bättre med saltvatten. (Utom när det redan kraschat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med att dutta är att skummarens inbyggda ytavsug inte fungerar så bra med för hög vattennivå, så man måste isf tillsätta små mängder åt gången vilket förstås drar ut på tiden.

 

Den här gången löste jag helt enkelt en stor mängd salt i en 5l hink och hällde i karet lite i taget under en dag. Inte idealiskt förstås, eftersom den stora mängden salt troligen fick svårare att lösa sig både i hinken och sedan i själva karet (som stigigemla påpekade), plus risken för fällningar i hinken även om jag inte såg något sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej,
Finns det någon bra kalkylator för att beräkna hur mycket salt jag behöver tillföra till mitt system för att höja från 1.024 till 1.025? Mängden som står på hinken är ju för att gå från 0 till 1.025.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, peppe67 sa:

Hej,
Finns det någon bra kalkylator för att beräkna hur mycket salt jag behöver tillföra till mitt system för att höja från 1.024 till 1.025? Mängden som står på hinken är ju för att gå från 0 till 1.025.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Skumt, mitt svar har nog försvunnit eller så postade jag det fel :) 

Jag använder aquacalculator, kommer inte ihåg om det är en gratis-app. 

Stämde på grammet när jag skulle salta upp (red Sea blå spann) det sista i min 140l behållare.

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...