Gå till innehåll

Effektivt refugium??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en avgränsning i min sump till alger.

 

Har haft en stor tillväxt men aldrig riktigt gallrat ut alger. Hur bör man sköta ett refugium för att få bästa resultat?

Skall det få växa tills allt är helt tätt och igenvuxet eller bör man gallra ut med jämna mellanrum för att det skall växa nytt? Hur mycket skall man ta ut och hur ofta i så fall?

 

Om man låter det växa igjen så är det ju platsbrist som gör att man må ta ut alger men tänkte att det kanske är en tanke i att ta ut för att trigga tillväxt och nytt upptag?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljus och näring är det som behövs för tillväxt. Om man låter det växa för tätt så blir det självskuggning och flödet kan minska så mindre näring kommer fram. Jag brukar gallra en gång i veckan så det inte blir för knökfullt men samtidigt lämna så mycket att all belyst yta har ett tillräckligt tjockt lager alger för att få en heltäckande skugga under sig. Jag vill utnyttja allt utrymme och sen spelar såklart mängden alger roll för den totala mängden näring som tas upp. Det känns också bra att försöka hålla algmängden hyfsat konstant så näringsupptaget inte varierar för mycket.

 

Om det är optimalt vet jag inte, men så gör jag :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tar du då bort så mycket alger att du ser att de växer till?? 

Min del är snart helt full med alger och jag har inte rensat ut någon gång. Betyder det att algerna stoppar upptaget för det inte kan växa till mer nya alger eller de tar fortsatt upp näring?

 

Är det liksom tillväxten som gör att de tar upp alger eller konsumerar de näringsämnen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller alger så är det bästa att ha de i konstant förnyelse, det kräver mycket byggstenar och förbrukar mycket näringsämnen. Så man bör ansa ut, det triggar tillväxt. I mitt kalla kar brukar jag slita ut ungf hälften av alla alger varje gång jag rensar. Låter man det bara stå så blockerar den stora massan flöde och ljus som hindrar tillväxt. Det fastnar även skräp och självskuggade alger dör av vilket försämrar vattnet.

 

Man får även se till att det man tar ut växer tillbaka såklart och anpassa skördandet efter tillväxt. Men det brukar gälla främst i början. Får du igång tillväxt så kommer det flyta på.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Tritonmetoden ingår det att göra som du gör Andre, dvs inte rensa ut. I mitt med I stort sett bara Chaeto tar jag bort ca 50 % var fjortonde dag. När det blir för tjockt. Chaeton är lite lustig - jag belyser den bara uppifrån men den är grön och fin även I botten av trasselsudden där det inte bör komma så mycket ljus

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju otroligt konstigt, i tritonmetoden tillsätter man väll spårämnen för macroalgerna? Borde inte det leda till att halterna av dom ämnena successivt ökar i karet? Tänker dom att algerna enbart är till för att justera ph via sin fotosyntes, och inte ska användas för att exportera något ur karet?

Ändrat av addo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Lasse måste ha missat något,

 

Vet inte om det är så

 

Citat

The sump is split into 3 compartments. The algae refuge compartment should be as large as practical but at least 10% of the volume of the main display tank. It should house a variety of algae types as each species will have it’s own nutrient removal characteristics.
Note: some of the algae should be allowed to die-back, it is during this process that the acids, vitamins, and sugars are released.
 

 Från deras PDF och jag har läst flera inlägg där just hela livscykeln av algerna anses viktig

 

MVGH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan viktig sak jag lärt mig idag är betydelsen av de röda våglängderna - inte bara att de träffar flera "utnyttjande" toppar utan att de faktiskt kan tränga igenom cellväggar och grönska och ge effekt rätt långt ner. Jag fick här en förklaring till varför min chaeto - trots att den bara får ljus ovanifrån - kan vara grön, levande och frodig även under ett ca 15 cm tjockt chaetotäcke - Chaeton blir så tjock så den borde skuggat bort de lägre 10 cm men så har inte varit fallet. Min chaeto är livskraftig ända ner till botten fast den är så hårt packad att det är svårt att trycka ihop den. Djupet är ca 15 - 20 cm. Bara - garanterat - belyst från ovansidan av ca 30 W röda våglängder och 20 watt blå (420 - 450 nm)

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Jag testade å ta ut 20 liter chaeto i går. Det är nästan ingenting ifrån refugiumet men det gav lite plats på sidorna i alla fall.

Jag kör ett djupt rött växtljus och har en chateomassa som är cirka 50x50 med ett djup på 45 cm. Lika grönt överallt från sidorna som botten så det ljuset tränger nog igenom det som ligger ovanför. 

Startade med en liten liten liten kladd med chaeto och nu har jag då helt fullpackat på ovannämnda yta. 

 

Skall starta att dokumentera och rensa systematiskt (kanske var 14 dag eller liknande) och så om det påverkar någonting av vattenvärdena upp eller ner.

 

Finns det en formel för att räkna ut hur mycket näringsämnen chaeto kan ta upp? 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
1 timme sedan, jonas1131 sa:

Hej på er alla, jag har tänkt att bygga ett refug. Var får man tag i chaeto?

Tackar för svar.

/Jonas

Beroende på vart du bor,ska tömma ca 30 liter strax ur mitt refugium (Sthlm) - Skickar tyvärr inte pga posten slavat bort flera sändningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

....så att rött/blått ljus är att föredra i sumpen ovanför algerna?

jag står ju i startgropen för dra igång mitt kar, vill ju att det liksom blir rätt från början. suger in massor av info här på forumet, gigantisk kunskap finns här.

/Conny

Ändrat av bleker
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, bleker sa:

....så att rött/blått ljus är att föredra i sumpen ovanför algerna?

jag står ju i startgropen för dra igång mitt kar, vill ju att det liksom blir rätt från början. suger in massor av info här på forumet, gigantisk kunskap finns här.

/Conny

Det verkar ge det bästa resultatet ja - extrema växtlampor verkar vara bäst. Jag kör nästan enbart rött 630 och 660 nm - lite vitt och lite blått.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första uppsättning såg ut så här - 1 st 20W Violet Blue Hybrid Multichip - 1 st EPILEDS 17W Plant Growth Hybrid Multichip - 1 st EPILEDS 17W 660nm Multichip - 1 st EPILEDS 17W Plant Growth Hybrid Multichip - 1 st 20W Violet Blue Hybrid Multichip. Allt detta kör på 700 mA vilket ger ca 50 W. Nu har mina 20 w Violett blue hybrid gått sönder så nu är det första ersatt med ytterligare 1 st 17 W plant growth hybrid och 1 st EPISTAR 20W 15000K-16000K Multichip

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-09-21 at 17:01, Lasse sa:

Det är det som är lite deras filosofi - det går tillbaka bade spårämne och liknande. Jag gör en litet mellanting - rensar chaeton men later de andra växa fritt

 

MVH Lasse

Jag gör som Lasse, går en mellanväg, för jag vill ha kvar exportbiten med, då jag tagit bort min DSB;-). Funkar väldigt bra än så länge:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...