Gå till innehåll

Livscyklar på sjukdomar


Moose

Rekommenderade inlägg

On 9/19/2017 at 23:37, Lasse sa:

Pricken kan vara cystad i upp till 70 dagar har jag för mig. Bakteriesjukdomar brukar försvinna fort om smittkällan försvinner ur karet - där kan nog 5 dagar fisktomt vara ok om ingen smittad fisk återsättes

 

MVH Lasse

Hur är det med pricken, när man behandlar med koppar. Tar den död på alla stadier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med 70 dagar gäller för prickparasiten om man håller den så kallt att ämnesomsättningen är praktiskt taget noll. 

Men så kallt blir det inte i våra akvarier. Normal tid är ungefär 5 dagar max 7 i vanlig temperatur vad jag vet. Men enstaka cystor kan ibland gå in i viloperiod så att det tar betydligt längre tid. 

Koppar tar bara de frisimmande så man bör hålla kopparhalten i minst 8 dagar. För absolut säkerhet 28 eller 30 dagar. Jag har sett båda angivelserna. 

Men en del fiskar hämtar sig aldrig efter 30 dagar i koppar. 

Jag tror alla stora importörer tar prick med UVC idag. Det finns ingen anledning att förgifta fisken.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 dagar räcker. Jag kör 8 dagar karantän efter ankomst eller senast synliga prick i min butik. Och jag får inte in prick varje år i butiken. Kanske vart tredje år.

Då är Uronema ett större problem. All inkommande fisk räknar jag som okarantänad. Jag har fått prick med fisk från TMC och de Jong som väl är de bästa leverantörerna i Europa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

13 timmar sedan, stigigemla sa:

Håller man fisken i god kondition verkar det inte smitta. Men nyinkommen fisk som är magra eller mycket magra kan få problem.

 Ok, tack. 

 

@Lasse @stigigemla @jonasroman @Moose (Och alla andra med kunskap, "moderatorer" :) )

Vet inte vad andra känner men hade varit gött om ni lite mer rutinerade hade kunnat dra ihop lite låsta trådar högst upp med dom vanligaste sjukdomarna, symptomer, bilder, div behandlingar, för/nackdelar med dessa behandlingar då det i vissa fall finns mer än en väg att vandra. 

 

Visst kan man googla men många sidor hänvisar till preparat som vi i Sverige inte får tag på alt som man bör vara restriktiv med. 

Bara en tanke. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...