Gå till innehåll

Kolla ämnen?


Margareta

Rekommenderade inlägg

Hej

när det gäller hanna så är det phosphate testet man ska ha för ex. Salifert så är det väldigt opålitligt det man får fram där är en vägledning till att om man kanske har mycket phosphate

nu i början är det nitrate,nitrit, Ph sen när du får förbrukning i karet så tillkommer de andra mg,ca,kh

mvh

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen behöver man inte testa särskilt mycket, det beror till stor del på hur känsliga djur man har:

 

När man blandar salt behöver man förstås testa salthalt och temperatur. Man bör även hålla koll på temperaturen i karet regelbundet eftersom värmare är opålitliga apparater.

 

Vid inkörningen kan man testa ammonium eller nitrit, fast tar man det försiktigt med matningen i början behövs det nog inte.

 

När karet varit igång några månader kan man testa salthalt, KH, nitrat och fosfat ibland för att se hur värdena förändras. När man får tillväxt av stenkoraller mm kan man kanske även testa kalcium och magnesium då och då (noggrannare om man har känsliga arter).

 

Förändring av olika spårämnen tror jag är onödigt att testa i vanliga fall, vanliga vattenbyten borde återställa värdena på ett både enklare och exaktare sätt än om man själv skall dosera tillsatser.

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Optimalt är ju också att ha koll på KH och hur mycket det dippar per dag och buffra därefter, om man har mycket stenkoraller. Det är då många börjar med doserpumpar. Har du några få stenkoraller och mest mjukisar och gör vattenbyten så håller det sig stabilt länge. I ett kar jag hade tidigare kunde det gå veckor utan att jag gjorde ett enda test (inte optimalt), dock hade jag inte heller världens känsligaste djur och inte heller ett hårt belastat system. 

 

Generellt är det dock främst näringsämnena fosfat och nitrat som man måste mest ha koll på, och med fosfaten gör ju hanna checkern ett bra jobb.

 

Har du bra KH behöver du generellt inte oroa dig över pH i så stor omfattning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...