Gå till innehåll

Korrekt användning av refraktometer


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag får ibland skillnader på 2-3 promille mellan två mätningar (av samma vatten, direkt efter varann), vilket antagligen beror på dåligt handhavande. Jag gissar på något av följande:

- Om man tvättar av refraktometern med sötvatten men inte torkar den (eller fingret man plockar upp akvarievatten med) fullständigt, så kanske nästa mätning visar för låg salthalt.

- Om det finns kvar rester av salt på refraktometern (för att man bara torkade av den utan att tvätta med sötvatten, så att saltet spritts ut i ett osynligt tunt lager), så kanske nästa mätning visar för hög salthalt.

- Om man återanvänder papperet (eller trasan) man torkar av refraktometern med så kanske det släpper tillbaka sötvatten eller salt på refraktometern igen.

 

- Om refraktometern förvaras i ett rum med annorlunda temperatur än akvarierummet, så kanske den visar fel innan den hunnit anpassa sig?

Låter något av detta rimligt, eller kan det finnas andra förklaringar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå väldiga problem med min. 

Klarar inte ens kalibrera den. Får olika värden hela tiden. Torkar jag av refraktometern efter kalibrering och lägger på 2 nya droppar så får jag justera igen. Så håller det på om och om igen. 

Får även olika värden beroende på hur länge jag låter vätskan ligga "i" refraktometern. 

Det har nu gått så långt att jag inte vet vad jag har för salthalt i kar och nytt vatten, någonstans mellan 31-35 ppt tror jag. 

 

Jag har osmosvatten i en flaska som jag häller 2 droppar från. Torkar av den med papper. 

Sköljer av den efter jag testat med saltvatten. 

Vet inte vad mer jag kan göra för att få rätt värde. 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, Kimozabe sa:

Jag har oxå väldiga problem med min. 

Klarar inte ens kalibrera den. Får olika värden hela tiden. Torkar jag av refraktometern efter kalibrering och lägger på 2 nya droppar så får jag justera igen. Så håller det på om och om igen. 

Får även olika värden beroende på hur länge jag låter vätskan ligga "i" refraktometern. 

Det har nu gått så långt att jag inte vet vad jag har för salthalt i kar och nytt vatten, någonstans mellan 31-35 ppt tror jag. 

 

Jag har osmosvatten i en flaska som jag häller 2 droppar från. Torkar av den med papper. 

Sköljer av den efter jag testat med saltvatten. 

Vet inte vad mer jag kan göra för att få rätt värde. 

 

Mvh

Kim

 

 

Den där hade jag nog slängt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@danne031

använder du en refraktometer?

Har du provat att göra som jag gjort, kalibrera flera gånger i rad? Läsa av värdet efter olika lång tid och sedan göra om det igen?

 

Flera som jag frågat kalibrerar inte ens sina mätare. Kalibrerar dom så gör dom det ibland och då bara en gång. 

 

Vill bara få bekräftat att det inte är ett standardfel när det gäller refraktometer. 

 

Vilket märke använder du?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Kimozabe sa:

@danne031

använder du en refraktometer?

Har du provat att göra som jag gjort, kalibrera flera gånger i rad? Läsa av värdet efter olika lång tid och sedan göra om det igen?

 

Flera som jag frågat kalibrerar inte ens sina mätare. Kalibrerar dom så gör dom det ibland och då bara en gång. 

 

Vill bara få bekräftat att det inte är ett standardfel när det gäller refraktometer. 

 

Vilket märke använder du?

 

Mvh

Kim

 

Jag använder refraktometer yes, det står ATC på en klisterlapp - vet inte om det är fabrikat. 

Jag har aldrig någonsin rört på skruven, någon gång ibland så testar jag den mot salt i vatten efter vikt i gram enligt vad t.ex. Red Sea skriver på hinken.

Efter att jag mätt något så sköljer jag i kranvatten och kollar då om den visar 0 vilket den alltid gjort, använder osmos någon gång ibland. 

 

Testar någon gång ibland som du beskriver ett flertal gånger i rad alltså salt-skölja/kolla-salt osv.

 

Har aldrig en endaste gång upplevt ett värde jag inte förväntat mig (tyvärr?!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle prova att doppa halva refraktometern i vattenledningsvatten före kalibrering. Torka den med en nytvättad handduk och kalibrera igen. Det går bra att använda vattenledningsvatten.

Sedan gör du samma sak igen fast torkar med andra änden av handduken.

Får du samma värde nu så är refraktometern ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kimozabe said:

Jag har oxå väldiga problem med min. 

Klarar inte ens kalibrera den. Får olika värden hela tiden. Torkar jag av refraktometern efter kalibrering och lägger på 2 nya droppar så får jag justera igen. Så håller det på om och om igen. 

Får även olika värden beroende på hur länge jag låter vätskan ligga "i" refraktometern.

Gäller ovanstående även med osmosvatten? Torkar du av med rent papper (inget saltvatten på)?

 

En annan sak slog mig: om man håller refraktometern mot ljuset för att läsa av bättre kanske temperaturen höjs, iaf en solig sommardag eller nära en glödlampa.

 

Jag tror min egen refraktometer (Sybon) fungerar som den skall, men den verkar känslig för slarv. Kanske en vipparmshydrometer faktiskt ger bättre resultat om man tar handhavandet med i beräkningen...

 

@danne031 ATC betyder Automatic Temperature Correction tror jag, det är inte fabrikatet.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, danne031 sa:

Har aldrig en endaste gång upplevt ett värde jag inte förväntat mig (tyvärr?!)

Det är väl bra att den visar rätt :) Var påväg att köpa en ny som oxå var en noname (atc-klistermärke) men tyckte tabellerna var extremt små och plottriga. 

 

@stigigemla Jag provade faktiskt med kranvatten idag men det blev samma. 

Jag torkar med rent papper alltid, har köpt en rulle typ torky där man drar ut den mängd man vill använda.

Använde handduk i början men det slog mig att där faktiskt kunde vara rester från saltvatten som när handduken blev fuktig löstes upp och "kontaminerade" mätaren. Kanske långsökt men trodde det var därför jag fick varierande värde. Men icke......

 

@Christian J Jag mäter alltid på samma plats, gästtoaletten :). Där ställer jag fram min vattenflaska och refraktometer 30-60 min innan försök till kalibrering påbörjas. Slutar med att allt legat där i timmar när jag avslutar försök till kalibrering. 

 

Efter lite googlande har jag hittar en del trådar på amerikanska sidor som beskriver samma problem som jag upplever med red sea refraktometern. 

 

Jag har även funderat att köpa ref.vätska men ska ju inte behövas. Är även rädd att den skulle kunna avdunsta och då får jag fel igen. 

Får nog prova en ny men frågan är vilken man ska köpa. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla @Christian J

 

Gjorde ett nytt test nu. 

Kalibrering med osmos. Sedan test av saltvatten. Fick 33 ppt

Sköjlde av och väntade sedan några timmar. 

Testade med osmosvatten och visade 0, alltså borde kalibreringen vara korrekt.  

Testade sedan med saltvatten som jag låtit ligga i en 2ml spruta i gästtoan. Fick 34 ppt. 

 

Då har jag tagit salt från en ny påse Blue Treasure sps. Först 38g/ liter och sedan slagit i ytterligare 2g/ liter. Så 800g i 20 liter, har gått efter markeringen på dunken så vist kan det fela lite men enligt påsen skall man använda 35,25g / liter.

Så där är något som är off.  

 

Antar att det är som jag läst om varjefall red seas, extremt temperaturkänslig. 

 

Får göra lite mätningar och skicka ett ex till triton lab. Då får jag väl svart på vitt om min refraktometer är kass eller ej. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...