Gå till innehåll

Uppstart förvirrad :-/


Margareta

Rekommenderade inlägg

Idag var jag och inhandlade de sista sakerna jag trodde att jag behövde för att starta mitt akvarium. Känner mig lite förvirrad efter att ha läst 

mycket på detta forum om hur man startar akvarium.

Kom idag hem idag med en flaska Easystart(Easy-life). Detta ska jag lägga i akvariet dag 1, dag 7 och dag 14(dubbel dos än vad det står på flaskan). Jag ska bara fylla i osmosvatten utan salt om vattnet dunstar.

Butiken sa att man aldrig har salt i vattnet efter det att man gjort första uppstarten.. är det verkligen så?

 

Efter en månad sa de att akvariet var klart och man kan köpa fisk.

 

Är det verkligen så??

:uncomfortableness:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill säga att det inte är helt rätt. Man måste ha i en del salt i det osmosvatten man ersätter det dunstade vattnet med, annars sjunker saltnivån i akvariet.. Jag har testat detta i två år nu och om man bara ersätter med osmos utan salt, så sjunker saltnivån i akvariet succesivt. Däremot måste man ha i mindre salt i det osmosvatten man ersätter det avdunstade vattnet med. Jag har en dunk på ca 60 liter som jag fyller på osmosen i. Där tillsätter jag ca 6/7dl salt per nypåfylld tank/dunk. Det ger då en saltnivå på ca 1023-1025 beroende på temperatur i hemmet...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig kört easy life men det bygger nog på samma princip som många andra liknande preparat. Man vill få igång nedbrytningsprocessen för att få bort nitrit som sedan kan bli nitrat och slutligen ammonium. Detta är en lång process som slutar med fiskdöd vid högt ph då ammonium istället blir ammoniak. Detta sker dock sällan om man byter vatten, har filter och inte mata överjävligt mycket. Det man brukar säga är att man måste låta akvariet mogna. Den levande stenen måste komma igång och alla små organismer som finns där som ofta dör vid transporten från haven där de tas till butiken, måste filtreras bort genom att stenen går i bra vattenflöde. Det vattnet kommer att behöva bytas ut med större täthet i början än när akvariet är igång. Då de döda partiklarna höjer nitrit, som kan bli nitrat som sedan kan utvecklas till ammonium. Köp dessa tre tester och kolla dagligen under första månaden. Därefter kommer algerna att skapa kaos. De måste ha sin gång. Det tar tid innan kalkalgerna kommer igång och konkurrerar ut gröna alger, slemalger, dino och allt annat skit som brukar blomma upp vid uppstarten. Det kan vara så att du skördar gröna tråd alger på morgonen och igen på eftermiddagen... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att man MÅSTE göra vattenbyten varje vecka är direkt fel. 

 

Det kan vara rekommenderat att byta vatten varje vecka. Men jag känner massor med folk som byter varannan vecka. 1 gång per månad eller inte byter alls med fantastiska resultat. 

 

Allt är beroende på vad du har för invånare. Vilka mål du har osv. 

 

Det finns inga måsten i denna hobbyn.

 

Och vad gäller avdunstning. Ersätt bara med osmosvattnet. Inget salt. 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att det ska vara salt i påfyllnadsvattnet är bara förvirrande. 

 

Rent teoretiskt sjunker salthalten över tid i och med att salt skummas ut, då pratar man om ett fåtal gram per vecka och de ytterst få promillena det blir över en lång tid justeras vid vattenbyten istället. Fyller på gör man med rent osmos eller kranvatten.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu skall teoretisera kan du få salt som en restprodukt när man har stenkoraller som växer och använder Ballingmetoden för att ersätta det som växande stenkoraller tar upp. Så är det i mitt 250 liters.

 

Jag tycker att du som nybörjare bara skall blanda vatten med rätt salthalt och sedan ersätta avdunstat vatten med osmosvatten. När du byter vatten mäter du salthalten i karet och justerar salthalten då. Om du får svårigheter med det så fråga här på forumet. 

Men inte innan du har problemet.

 

I vattenbytesvattnet skall du givetvis ha salt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Om man nu skall teoretisera kan du få salt som en restprodukt när man har stenkoraller som växer och använder Ballingmetoden för att ersätta det som växande stenkoraller tar upp. Så är det i mitt 250 liters.

 

Jag tycker att du som nybörjare bara skall blanda vatten med rätt salthalt och sedan ersätta avdunstat vatten med osmosvatten. När du byter vatten mäter du salthalten i karet och justerar salthalten då. Om du får svårigheter med det så fråga här på forumet. 

Men inte innan du har problemet.

 

I vattenbytesvattnet skall du givetvis ha salt.

Jag var inne på din sida Ocean akvarium och läste om uppstart. Tänker att jag ska följa dina råd. Du har skrivit "häng i en strumpa antifosfatmedel" Jag har ingen sump. Hur hänger man in den strumpan(är det en filter socka?? och vilket antifostfatmedel har man i... 

Ändrat av Margareta
felstavat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Moose sa:

Att säga att man MÅSTE göra vattenbyten varje vecka är direkt fel. 

 

Det kan vara rekommenderat att byta vatten varje vecka. Men jag känner massor med folk som byter varannan vecka. 1 gång per månad eller inte byter alls med fantastiska resultat. 

 

Allt är beroende på vad du har för invånare. Vilka mål du har osv. 

Det finns inga måsten i denna hobbyn.

 

Och vad gäller avdunstning. Ersätt bara med osmosvattnet. Inget salt. 

 

Inte pekpinne nu.... 

Jag utgår från mina erfarenheter. Som jag skrev.... I mitt kar måste man fylla på med saltvatten inte bara rent osmos eftersom i mitt kar sjunker saltnivån om man fyller på med bara osmos... "I mitt kar"... Självklart måste Margareta mäta saltnivån för att se vad som händer vid avdunstningen i sitt kar....... 

Ändrat av per.w
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Margareta said:

Kom idag hem idag med en flaska Easystart(Easy-life). Detta ska jag lägga i akvariet dag 1, dag 7 och dag 14(dubbel dos än vad det står på flaskan).

I en annan tråd skrev du att du har inkörd levande sten? Isf behövs inga extra bakteriekulturer.

 

Quote

 

Jag ska bara fylla i osmosvatten utan salt om vattnet dunstar.

Butiken sa att man aldrig har salt i vattnet efter det att man gjort första uppstarten.. är det verkligen så?

 

Generellt ja, men det är bäst att kontrollera salthalten med några månaders mellanrum, eftersom det försvinner lite salt i skummarkoppen. Dessutom förlorar man ofta lite vatten när man acklimatiserar nya djur, eftersom det är bäst att kasta butiksvattnet samt eget vatten som man blandat det med (detta för att minska risken att parasiter kommer in i karet).

 

För att höja salthalten kan man tillfälligt ersätta avdunstat vatten med saltvatten istället för osmosvatten, eller så kan man rätta till salthalten i samband med vattenbyte.

 

Quote

Efter en månad sa de att akvariet var klart och man kan köpa fisk.

 

Det stämmer om den levande stenen kommer från en butik (förmodligen kan du sätta i algätande eremitkräftor ännu tidigare, vid första tecknet på gröna trådalger). Men om stenen kommer från någon annans inkörda akvarium kanske du kan börja med (tåliga) fiskar ännu tidigare (med reservation för att transport och olika salthalt i ditt och det tidigare karet kan störa livet på/i stenen).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, per.w said:

nedbrytningsprocessen för att få bort nitrit som sedan kan bli nitrat och slutligen ammonium.

Nja den rätta ordningen är ammonium till nitrit till nitrat (nitrifikation).

 

Nitratet omvandlas sedan till kvävgas som försvinner ur akvariet (denitrifikation), om detta inte sker tillräckligt fort kan man hålla nere nitrathalten med vattenbyten.

 

Quote

Därefter kommer algerna att skapa kaos. De måste ha sin gång. Det tar tid innan kalkalgerna kommer igång och konkurrerar ut gröna alger, slemalger, dino och allt annat skit som brukar blomma upp vid uppstarten. Det kan vara så att du skördar gröna tråd alger på morgonen och igen på eftermiddagen...

Kiselalger och Cyano är normalt, men brukar i idealfallet försvinna inom några veckor. Däremot kan det vara bra att sätta i algätande eremitkräftor så fort gröna trådalger börjar visa sig, eftersom dessa alger är enklast att få bukt med innan de hunnit etablera sig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Christian J sa:

I en annan tråd skrev du att du har inkörd levande sten? Isf behövs inga extra bakteriekulturer.

 

Generellt ja, men det är bäst att kontrollera salthalten med några månaders mellanrum, eftersom det försvinner lite salt i skummarkoppen. Dessutom förlorar man ofta lite vatten när man acklimatiserar nya djur, eftersom det är bäst att kasta butiksvattnet samt eget vatten som man blandat det med (detta för att minska risken att parasiter kommer in i karet).

 

För att höja salthalten kan man tillfälligt ersätta avdunstat vatten med saltvatten istället för osmosvatten, eller så kan man rätta till salthalten i samband med vattenbyte.

 

Det stämmer om den levande stenen kommer från en butik (förmodligen kan du sätta i algätande eremitkräftor ännu tidigare, vid första tecknet på gröna trådalger). Men om stenen kommer från någon annans inkörda akvarium kanske du kan börja med (tåliga) fiskar ännu tidigare (med reservation för att transport och olika salthalt i ditt och det tidigare karet kan störa livet på/i stenen).

All min sten är inkörd sedan flera år tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Margareta sa:

All min sten är inkörd sedan flera år tillbaka.

 

Då kan du troligtvis stoppa i fisk efter ett par dagar, antingen chansar man och går på känsla eller så VET man och det kan man bara göra genom att testa ammonium och nitrit. 

 

Inte filterstrumpor,  en strumpa du säkert har hemma redan, t.ex. nylonstrumpa, funkar utmärkt :)

Skillnaden mot strumpor/påsar(är ett bättre beskrivande ord), är att de "riktiga" strumpor som finns har större hål än nylonstrumpor. Det innebär att det blir lite sämre flöde genom en nylonstrumpa och därför kan det vara bra att krama den lite emellanåt. Finns inget rätt och fel men tänk 1-2 ggr/vecka kanske så att det inte samlas skit i den som försämrar ännu mer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, tack för tipset! Du tycker att jag ska skippa easystarten? Jag väntar på min osmos som ommer i veckan. Tänkte göra allt nytt vatten med salt och starta akvariet då. Nu ligger dock stenen i saltvatten och har 25 grader temperatur i vattnet. Ser att stenen börjar få gröna hår.. tänker att det kanske redan startat upp sig självt?? Fick med lite sniglar de sniglar sig runt i akvariet och verkar mumsa på dessa gröna hår/trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av det preparatet men jag tänker mig att det är ammonium och/eller bakterier. Syftet lär vara att hjälpa till att etablera nyttiga bakterier.

Om stenen har varit levande ett längre tag och inte legat torr under många timmar de senaste månaderna så finns ingen anledning att hälla pengar på flaska i karet. Det är säkert inte skadligt på något sätt, mest onödigt.

 

Att alger börjar växa är för att de har börjat få tillgång till ljus. Alger behöver ljus då de lever av fotosyntes, när sten ligger mörkt växer därför inga alger.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...