Gå till innehåll

Nackdelen med att köra kalkreaktorn för hårt?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. 

 

Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än vad man vill tro/hoppas. Dvs vi tenderar nog att pressa våra reaktorer för mkt. Effekten blir lågt pH i karet till följd ökad CO2 tillförsel, med i bästa fall bibehållet KH. KH kan inte kompensera denna CO2 ökning o korallerna börjar växa sämre. Jag har sett det tydligt i mitt kar. Likaså börjar dino och andra fulalger(o kanske cyano med) trivas mer då CO2 ofta är begränsande tror jag o därmed kommer ökad CO2 ge en skjuts till dessa oönskade alger. Dock ej samma skjuts till zooxanthellen inne i korallen för den föredrar HCO3 framför CO2. Dinoflagelaten utanför korallen dock föredrar CO2. Alltså bara dåligt för korallkaret med denna CO2 ökning. Ganska väntat. 

Vi börjar närma oss växtakvaristens regim (men där såklart medveten o önskad). 
Orsaken är tror jag att det krävs ju alltid en viss reaktionstid mellan kolsyran och kalket i reaktorn. Går det för fort igenom (vilket favoriseras av media med stor kornstorlek och/eller högt flöde genom reaktorn) kommer en del CO2 helt enkelt bara åka igenom o inte göra nån nytta. Det går helt enkelt inte lösa med annat än fysiskt större reaktor. Det är å andra sidan dyrt och ej heller ngn garanti för du vet aldrig i förväg vad ditt kar kräver i reaktor/media volym. 

Jag har därför då jag tydligt såg att karet mådde sämre pgr av hårt driven reaktor, minskat ordentligt på reaktorn (kör 2 liter i timman, pH 6.2), och toppar upp med Balling. 

Nu till min iakttagelse:
Redan efter en vecka ser jag tydliga skillnader och det är inte inbillning: 
märkbart mindre alger på sten rutor o sand. 
Dinon nästan helt borta
30-40 nya tillväxtzooner på flera sps
Klarare vatten 

Kombon högre pH samt stabilare KH tror jag är orsaken, där pH höjningen är den enskilt viktigaste faktorn. 
PH ligger i snitt 0.15 högre och kH mer stabilt nu på 7.3-7.6. Forfarande högre kH på natten men Alkatronic kommer fixa till det o göra kurvan rak nu när jag kopplat in den.

 

/Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Moose sa:

Stor eloge till dig att du delger dina tankar och iaktagelser.
Du för hobbyn frammåt!

Nu har inte jag så mkt att säga om just detta ämnet, mer än att jag hoppas min reaktor som rymmer 17 iiter komma räcka när jag drar igång den.

Tack för vänliga ord:-) samma gäller dig o alla er andra såklart:-)

 

skall bli spännande att se om din reaktor räcker. Det hoppas vi givetvis o fy skam vore väl om 17 liter inte räcker;-)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...