Gå till innehåll

Saltvattensfunderingar


Flygare

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Det här blir mitt premiärinlägg här på Saltvattensguiden. Jag har långt gångna funderingar på att starta ett mindre saltvattensakvarium. Men jag är lite förvirrad vilken väg jag ska välja för att maximera mina chanser att lyckas som nybörjare.

 

För det första bor jag i Östersund, vilket är långt från butiker som säljer tillbehör och levande organismer till saltvatten. Är det ens möjligt att ha ett akvarium när man bor så till?

 

Mina planer efter att ha läst på en del lutar nog åt att börja med ett akvarium med inbyggd filterkammare, typ Fusion nano 20 (ca 75 liter), och starta/driva det enligt vad jag sett kallas "low tech high bio"-metoden.

 

Låter det som en hyggligt bra plan eller finns det enorma fallgropar som jag missat i resonemanget?

 

Jag har en hel del tekniska frågor om ett sådant kar som nämnts ovan behöver modifieras för att kunna köras med den metoden osv men det kan vi ta längre fram.

 

Bakgrunden till intresset är att jag alltid gillat djur, natur och komplicerade samspel däremellan. Som gammal dykare med några hundra timmar nere på korallrev så har jag förundrats över skönheten och aktiviteten vid putsarstationer, revkanter och i anemoner. Att kunna få ha en liten del av detta hemma i vardagsrummet skulle vara enormt roligt.

 

Tanken är att ha ett mindre akvarium med typ några räkor, kanske putsarfisk och några andra färggranna fiskar. Koraller såklart och här har jag förstått man man gör bäst i att satsa på mjuka sådana som nybörjare.

 

Jag är mycket tacksam för all form av input på detta projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst! Varmt välkommen hit!!

Jag hade inte börjat titta så mkt på utrustning osv i början.
Utan hade först satt mig ner, tagit mig en rejäl funderare på.

  • Vad vill jag ha för djur?
    Mjukkoraller, Stenkoraller osv.
     
  • hur mkt tid vill jag lägga ner på detta?
    Avancerade djur kräver mer uppsikt, mer sköttsel osv
     
  • Ekonomi
    hur mkt får det kosta.
     
  • Belysning

Köp rejäla saker direkt brukar jag förespråka, det e oftast billigare i längden än att behöva byta ut sakerna.
Större kar är i regel enklare att sköta än små kar.

Detta var några snabba åsikter jag fick upp i huvet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för välkomnandet Moose!

 

Ja, det är lite svårt att precisera när man är gröngöling men jag gör ett försök:

 

Djur:

Mjukkorall och nån fin knappkorall, putsarräka alternativt nån gobi/räkkombo  och eller putsarfisk, clownpar (och således anemon också), snäckor och eremiter (i renhållningssyfte), nån mer färgglad fisk om det finns plats. Förstår att ett litet akvarium betyder relativt låg möjlig belastning i form av levande organismer, så betrakta ovanstående mer som brainstorming än färdig lista.

Fråga: Vilka djur ses som mer "avancerade"? Att stenkoraller är mer krävande och känsliga har jag kopplat men kanske någon av de högre livsformer jag nämnt också faller in under avancerade? Och omvänt, vilka djur är mindre avancerade?

 

Tid:

Säg nån timme eller två i veckan när allt rullar och går. Antar att det betyder att jag vill ha något som sköter sig självt i stor utsträckning om det är möjligt. Lite därför som jag vill hålla ner storleken, antar att stora vattenbyten osv betyder mer krångel och mer tid men samtidigt förstår jag att större vattenvolymer kan buffra eventuella obalanser bättre? Finns det någon vedertagen gräns typ "50 liter är skitsvårt men 150 liter lätthanterat"?

 

Ekonomi:

Vi säger runt 10 000 kronor för att ha ett diskussionsunderlag. Är det en naivt låg summa eller går det att komma under det? Att det uppåt inte finns nån gräns har jag sett på en del av era husombyggnader... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall vi =)

Jag brukar avråda alla nybörjare att undvika under 100 liter.
Har man platsen så är det inte mkt dyrare med ett kar i 100-200 liter än ett som är mindre och det uppnar upp så många fler valmöjligheter.

Som första kar hade jag nog tittat på ett begagnat kar, Typ Red Sea 130 liters eller Red Sea 240 liters. Dessa är kompletta med ljus och skummare, det som behövs är någon extra cirkulationspump. dessa kar finns oftast billigt att hitta på blocket om man har möjlighet att köra en bit o hämta.
Finns även många som uppgraderat dessa kar med bättre skummare och nytt ljus. (sök här på guiden så lär du hitta)
Skulle du välja ett kar på ca 100 liter så är det endast småfisk som funkar.
Ett kar på 200 liter kan du ha en liten kirurg i eller någpn dvärgkejsare.

Om det är mjukkoraller som är tanken så krävs igentligen inga större krav vad gällande näringsvärden osv. Finns många snygga mjukissar oxå!
Ha dock i åtanke, de flesta som börjar med mjukisar halkar ofta över på svårare stenkoraller och då krävs det lite andra saker =)

1-2 timmar i veckan säger du, ja det skall väl räcka i början (men jag gissar på att det blir fler, det blir ofta det) Automatisk vattenpåfyllare behövs.

Var inte meningen att få dig att klämma ur en summa, men 10k räcker en bit till ett kar i den storleken du pratar om.


 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Flygare sa:

För det första bor jag i Östersund, vilket är långt från butiker som säljer tillbehör och levande organismer till saltvatten. Är det ens möjligt att ha ett akvarium när man bor så till?

 

Hej!

Jag är också nybörjare, men jag tänkte att jag kan bidra med lite erfarenheter av att ha saltvattensakvarium i en stad som inte har någon akvariebutik som satsar på saltvatten. Jag bor visserligen inte i Östersund, så jag vet ju inte hur situationen ser ut där, men här i Skellefteå finns det två zooaffärer med akvariefiskar. Den ena har enbart sötvatten, och den andra har visserligen ett saltvattensakvarium, men ingen av dem har någonting i lager, utan allt levande, och i stort sett all hårdvara måste beställas. Det som gör det lite extra besvärligt är att det bara är en grossist, Imazo, som levererar levande djur till butikerna här uppe, och då de inte har akvarier för att ta emot saltvattensdjur så måste man alltid hämta direkt leveransen till butiken skett. Detta gör att man blir väldigt bunden till leveranstiden, och dessutom är utbudet mycket begränsat. Problemet gäller dock framförallt fiskar då, såvitt jag vet, inga butiker skickar, åtminstone inte de svenska. Det är lite enklare med lägre djur som går att beställa och få levererade.

 

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att ja, det går, men räkna med att det kräver lite mer planering och tålamod, och att man är beredd att ibland vänta med vissa inköp man vill göra...

 

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med den/de lokala zooaffärerna och frågar om de kan ta hem saltvattensfiskar på beställning. 

 

Nu lät det här kanske lite negativt, men jag skulle ändå säga att trots att det blir lite omständigare så är det ändå värt besväret! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, KennethN sa:

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med den/de lokala zooaffärerna och frågar om de kan ta hem saltvattensfiskar på beställning. 

 

Nu lät det här kanske lite negativt, men jag skulle ändå säga att trots att det blir lite omständigare så är det ändå värt besväret! :-)

 

Det blir enkelt, för mig veterligen så finns det bara en affär som säljer akvariefisk (sötvatten) här i stan. Men kul att höra att det kan vara möjligt att beställa så i alla fall. Jag trodde att man kanske var tvungen att köra själv några tiotal mil till närmsta ställe. Hur ser det ut i Norrland i stort? Finns det butiker med saltvattensfisk i tex Umeå eller Sundsvall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Moose sa:

Jag brukar avråda alla nybörjare att undvika under 100 liter.
Har man platsen så är det inte mkt dyrare med ett kar i 100-200 liter än ett som är mindre och det uppnar upp så många fler valmöjligheter.
 

 

Det som var min tanke med ett mindre kar var att det verkar lite mindre råddigt utan sumpar, skummare och andra extra grejer. Problemet där är väl att jag har läst några av Lasses trådar om nanokar i 80-ish klassen och gillat upplägget och enkelheten med bara cirkulationspumpar och eventuellt återcirkulation i något av facken fyllda med biobollar och filtermedium. Men jag förstår också att ett sådant upplägg kan kräva rätt djuplodande kunskaper och iakttagelseförmåga av vad som händer med biologin i karet. Något som jag ödmjukt inser att jag saknar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Flygare sa:

Hur ser det ut i Norrland i stort? Finns det butiker med saltvattensfisk i tex Umeå eller Sundsvall?

De jag känner till är en i Luleå, www.akvariecenter.com, och en i Obbola utanför Umeå, www.aquawarehouse.se. Hur det ser ut i Sundsvall har jag inte koll på.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

 

8 hours ago, Flygare said:

För det första bor jag i Östersund, vilket är långt från butiker som säljer tillbehör och levande organismer till saltvatten. Är det ens möjligt att ha ett akvarium när man bor så till?

Tillbehör kan man alltid köpa över Internet, jag brukar handla från tyska butiker men det finns även svenska.

 

7 hours ago, Flygare said:

Ekonomi:

Vi säger runt 10 000 kronor för att ha ett diskussionsunderlag. Är det en naivt låg summa eller går det att komma under det? Att det uppåt inte finns nån gräns har jag sett på en del av era husombyggnader... ;)

Tekniken till mitt 100l karantänskar har bara kostat ca 1500:- (billig LED-ramp, pump, värmare). Vattenreningen sköts av ett par kg levande sten. Avdunstat vatten ersätts en gång i veckan.

 

Nu är detta bara ett slarvigt skött karantänskar, där jag som mest haft 1-2 fiskar eller räkor en månad i taget, men det skulle säkert även funka som en mer permanent lösning för mjukkoraller och några få små fiskar och räkor. Det tillkommer förstås en hel del kostnader för olika småsaker, som algskrapor, vattentester, etc.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...