Gå till innehåll

Avdunstning / Luftfuktighet


runstenen

Rekommenderade inlägg

Nej, det jag menar att vi med dagens Led har överkapasitet alltså mera ljus än vi behöver. 
de 3-5 % vi tappar med täckglas kompenserar vi med liiite bättre tryck. Kanske o ja säger kanske så tappar vi 10-15% runt 400 nm men ja har iallafall inte sett någon negativ effekt av det.

Ok, då är jag med!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J sa:

Detta borde väl gå att se med t ex Triton-tester. Självklart kan resultatet bli olika för olika akvarister, eftersom kvalitén på osmos- (eller kran)vattnet ofta skiljer sig åt, men det borde iaf gå att se en tendens. Men det skadar säkert inte att genomföra fullständiga vattenbyten med ett par års mellanrum.

Triton testar en del men det finns en himla massa material i ett kranvatten/hobbyosmosvatten. Vi tog ett någorlunda komplett vattentest i jobbet för något år sedan och det var iallafall 80-100 olika saker i kranvattnet. 

Här i Växjö har vi tidigare haft sjövatten hade rätt mycket bruna inslag. Nu har vi vatten från ett vattenverk som låtit vattnet gå och renas genom en rullstensås. Ett gigantiskt osmosfilter alltså. Nu är vattnet bättre, men rörledningarna släpper en hel del. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton testar en del men det finns en himla massa material i ett kranvatten/hobbyosmosvatten. Vi tog ett någorlunda komplett vattentest i jobbet för något år sedan och det var iallafall 80-100 olika saker i kranvattnet. 

Nu avviker jag lite från ämnet (även om det har med avdunstning att göra) men jag lovar att fatta mig kort... Jag är ju av den benhårda uppfattningen att ett refugium är bland det bästa man kan koppla in till ett revakvarium! Växter är ju ganska allmänt bra på att ta upp både det ena och det andra. Skulle inte ett rejält sådant kunna minimera (eller t o m eliminera) en sån anrikning (kanske inte precis alla ämnen, men många av dem)?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@runstenen aha såpass nytt hus, du lär ha någon form av fläkt redan då på frånluften sittande på vinden eller ute på taket? Om så är fallet så tror jag inte det ger särskilt mycket alls att stoppa in en kanalfläkt likt de du länkar. Fast nu är vi mer inne på ventilation i hus allmänt så där tror jag faktiskt man hittar bättre svar på byggahus.se eller liknande forum...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Nu avviker jag lite från ämnet (även om det har med avdunstning att göra) men jag lovar att fatta mig kort... Jag är ju av den benhårda uppfattningen att ett refugium är bland det bästa man kan koppla in till ett revakvarium! Växter är ju ganska allmänt bra på att ta upp både det ena och det andra. Skulle inte ett rejält sådant kunna minimera (eller t o m eliminera) en sån anrikning (kanske inte precis alla ämnen, men många av dem)?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Hoppas att trådskaparen tycker att det är ok :)

Ja kör med refugium sedan 4-5 år tillbax. Gillar ju att mata mina fiskar, och i det fallet så hjälper algerna med exporten. Vet egentligen inte men ja tror att algerna tar med sig endel som inte konsumeras när jag lukar ur. Jod och järn, N och P går det åt iallafall. Biomassan växter ju otroligt mycke mer i mitt refugium än i korallkaret. Så det borde vara så  att även om det behövs otroligt små mängder så strippas vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat lite med en vanlig datafläkt på en öppen ventilationskanal från mitt akvarierum, har provat både att suga in uteluft och att blåsa ut lift från rummet och när årstiden är som den är nu så ger det klart bäst klimat och luft i rummet att låta fläkten flytta in luft utifrån. Det blir både behagligare temp och luftfuktighet i rummet.
När fläkten blåser luft ut ur rummet blir det betydligt varmare och fuktigare därinne.
Men detta är så klart årstidsberoende och snart är det för kallt för att dra in uteluft.....
Jag har oxå en liten avfuktare i rummet som jag kör lite då och då, den har dock ganska liten tank och värmer rummet ganska mycket. Den kan ju köras parallellt med att låta fläkten dra in luft utifrån, men då regleras luftfuktigheten ändå ner ganska ordentligt så då går den inte så mycket...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...