Gå till innehåll

ikea byrå som bänk


edda124

Rekommenderade inlägg

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30252746/

 

har den här idag till ett 30 liters kar 

men skulle vilja uppgradera kar dock måste den stå på den här möbeln är det helt omörjligt eller kan man förstärka upp den i bak kant med stag i ett kryss eller är det skit samma 

akvarium jag kollat på är 

aqua medic blenny mått 40*50*40

innovative marine mini 38 kub mått 60*48*48

innovative marine 24 mått 90*33*33

 

tror ni nåt av dom skulle funka ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda du behöver tänka på är att om du applicerar mycket vikt på en byrå med lådor som inte är gjord för det, är att lådorna kan bli svåra att öppna. Men annars är det ingen fara tror jag... Ikea gör ganska stabila möbler även om det är masonit och plyfa...

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppskivan verkar vara en spånskiva, om akvariet är kortare än längden på byrån kanske den bågnar lite. Det behöver iofs inte vara något problem förutom att lådorna kanske inte går att öppna. Benen verkar vara av "träfiberskiva", vet ej vad det innebär men de borde väl förhoppningsvis kunna bära upp tyngden lodrätt (20-30kg per ben).

 

Stabila stag (eller en stabil skiva på baksidan) är nog bäst, så inte alltihop skevar ihop vid en knuff från sidan. Däremot blir det nog ganska instabilt med ett akvarium så högt upp, så om någon skulle knuffa till karet kanske alltihop välter. Det kanske är en god idé att skruva fast möbeln i väggen.

 

Personligen skulle jag nog inte våga, men det kanske funkar ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för hjälpen alla.

Det låter som att det kan funka endå :tears_of_joy:

Däremot är jag mest sugen på innovative marine mini 38 kub mått 60*48*48 det är 140 liter men är rädd för vikten där tror ni det är stor skillnad på den och den andra på innovative marine nuvo 24 mått 90*33*33 är på 90 liter men tänkte måtten kommer fördela vikten mer jämt.

Skulle det hjälpa om man la en tjockare spån skiva löst under akvariet för att fördela vikten av kuben ex.

Jag kan tyvärr inte sätta några yttre stag kan inte förändra utseendet pga frugan men bakom som inte syns går bra =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...