Gå till innehåll

Stor bygge med Aurora puckar från Rapidled


resville

Rekommenderade inlägg

 

Hej

tänkte göra en lite bygg tråd nu när de mesta av alla komponenter börjar dyka upp i brevlådan.

 

Historia

När jag starta upp karet för lite över ett år sen så byggde jag en hybrid Fixtur som täcker en yta på 2500*900 som består av 8st 54w T5 och 8st Aurora puckar från Rapid Led där jag har led puckar i mitten och två rader med rör på sidorna. T5. Styrs med två smart pluggs från gelia Ghoma och puckarna kör jag via Apex controller. 

 

Motivering av Ombyggnad. 

Den har fungerat väldigt bra hittills och är super nöjd med puckarna men nu när fraggar har börjat bli värda att kalla kolonier så upplever jag att dom skuggar sig själva och jag får inte ner ljuset... (70cm till botten på karet) samt att lägga 1800kr var 9månad på nya rör känns inte riktigt bra varken i plånboken eller ur miljösynpunkt... och de krävs typ 3man om man skulle behöva lyfta av rampen från karet...

 

Andra bullar! 

Har seglat en hel del på "high end" fixturer och deras lösningar från märken som Eco tech, gissman mm samt senaste tester och mätnigar. 

 

Jag har en plan! 

 Så här långt har jag kommit fram till att de kommer bli 4st fixtur (alt 2st)

16st Aurora puckar med 90* Eco tech marin linser ca 1200w

40st 10w med 120* linser leds i olika blå toner (varje våglängd får en kanal) 

30st 3w leds div färger. (För delat på 4 kanaler) 

Styrning, Apex till puckar och 3w 4st kanaler.  Blue fish controller till 10w 6kanaler. Smart pluggs till nätdelen. 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Vad tänker du använda för kylflänsar?

 

Du kompletterar då upp dina nuvarande puckar och får totalt 16 då antar jag?

 

Du har en väldigt stor botten för att lysa upp med LED, hur har du tänkt placera ut de för att få färgerna och kanalerna att överlappa varandra på ett bra sätt och blanda ljuset? Det är den största utmaningen med LED tycker jag, att placera ut dioderna. Det som gäller nu för de flesta tillverkarna är ju att placera dioderna tätt intill varandra. En alternativ men idag kontroversiell lösning är ju att gå samma håll som Sicce/GNC och minska färgerna drastiskt, deras första armaturer har ju enbart blå och kallvit men nu har de kompletterat upp med röd också. Då blir det lättare att blanda färger, Philips armaturerna är ju lite lika också och ger ett "täcke" av dioder. Bra men mycket dyrt att implementera.

 

Men du har ju redan en uppsättning multi puckar så det är klart du kör vidare med de :-) Blir kul att se hur du tacklar utmaningen med strömförsörjningen också, där går det fort att bygga ormbo av alla sladdar som blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så blir de,  jag har komplliterar med 8st jag har låtit Mike på Rapid leds kolla på mitt första utkast och han skulle inte ändra på den eller färg uppsättningen. Så jag kör vidare på den. Tyvärr var bilden lite förstor men den kommer. Kylfläns blir 100*69*38 lbh samt 90*90*15

 

Ändrat av resville
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Håller på med att rita om CAD filen behöver få mer spridning på ljuset, prototypen blev för liten 40*40 blir nu 45*70 ist, och då fick jag tänka om lite vad gällande kylningen till 10w, dessa med lins och reflektor bygger mer på höjden än vad 3w och Rapid clustern.. Vill ju få till en smäker design med låg ljud nivå. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...