Gå till innehåll

Saltfix i Skövde AF lokal


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag och en kille till har under sommaren byggt om vår fisklokal på Skövde akvarieförening. Den mesta tiden har gått åt till massa sötvattensgrejer men nu börjar vi vara ikapp där så jag har kunnat påbörja mina saltprojekt där nere. Just nu är tanken att jag ska ha fyra tropiska och ett kallt saltkar där nere som jag ska projektera med. Så jag tänkte dokumentera lite vad jag gör i denna tråden!

 

Jag börjar med det första karet. Jag har två stycken 90 liters akvarium till förfogande, de har måtten 85x45x25 cm, där 25 är höjden. De tänkte jag göra till fraggkar bägge två tror jag, men jag börjar med det ena.

 

Först fick jag göra rent karet och måla det, jag målar alla sidorna blå och isolerar det även med frigolit. Frigoliten är för att få upp värmen lite i karet. Lokalen är inte kall men knappast varm och på vintern kan det nog bli lite svalt, karet står även nära golvet. Högre upp är det bättre. Frigoliten gör även att jag inte måste måla så tjocka lager för att ljus inte ska synas igenom :-) Jag kommer köra karet superenkelt till en början iaf, bara en pump i och ljus. Karet kommer gå tomt utom ett par fragg rack så en pump kommer nog få rätt bra fart på vattnet. Genom att hålla det simpelt så blir det lätt att hålla rent det, skulle karet alga igen totalt så är det bara tömma eländet, skrubba rent rutorna och fylla upp igen. Kommer ha täckglas för att hålla nere avdunstning till ett minimum. Men jag vill ha någon form av filtrering, jag har siporax till förfogande. Jag tänkte sätta det i en klocka på pumpen så blir det lite biologisk aktivitet där i bortsett från den som blir på övriga ytor i baljan. Jag tänkte även ha en fisk i karet för att ha något att mata lite och då behöver jag ha en fungerade nitrifikationscykel.

 

59d00128a090d_Mlaochisolera.jpg.79f8ac01c166e2fa0f2bcd1b90218342.jpg

 

Här är målandet igång, en syssla jag verkligen avskyr :-) Finns få grejer jag ogillar mer, målat med pensel. Den absolut sämsta metoden och färgen är väggfärg som täcker uselt. Men det var det jag hade till hans, jag har nog med saker att köpa så man får använda upp det man har... Jag råka maskera ganska grova kanter, men det får vara. Det blev rakt iaf. Karet behöver då även ljus såklart! Jag har en ramp sedan tidigare, men den var ful, sliten och hade några döda dioder. Den var även för hög för utrymmet där den ska sitta.

 

59cfff1e3eaf3_Rampundersida.jpg.d0737e80e1963392fac0016691262ac4.jpg

 

Rampen har 29 dioder, av de är det 18 royal blue, 6 st nära uv och 3 uv. Samt två stycken Cree kallvita. Jag har kopplat de på en 1400 mA drivare där Cree dioderna körs fullt ut medan bridgelux dioderna körs på tre parallella slingor. Egentligen en dålig lösning, i framtiden kollar jag nog över en annan strömförsörjning men den får fungera så länge. Den skarpsynte ser att UV dioderna är bruna, de verkar bränna upp linsen på de. Men de får köras ändå! Dioderna är popnitade fast, det var mycket tidsdödande att genomföra först men det var väldigt lätt att byta de faktiskt. Ett tips är att använda små plast brickor mellan dioden och niten. Jag satte dit eltejp bitar när jag byggde rampen istället... Det var en hemsk göra.

 

59cfff1dd0af2_Rampbaksida.jpg.9658f8bdd39458bd9b651153e20e23f4.jpg

 

Baksidan här, notera mitt vackert utskurna hål för fläkten, det är skitbesvärligt att göra bra hål när man bygger i profiler på det här sättet. Nu har jag dock en dremmel med kapskiva till, det borde fungera. Men jag fick upp det där hålet men en hålsåg och mycket grovt våld...

 

59cfff1d7588f_Ledklar.jpg.534fc74e30f13261ecb38c51f5e15087.jpg

 

Här är rampen klar! Redo att lysa igen. Hela rampen är på ca 50w insatt effekt, jag tror det kommer räcka mer än väl då karet är så grunt, kanske tom för starkt? Täckglasen är mycket slitna och repiga dock så de blockar nog en viss del av ljuset iaf. Jag är osäker på färgerna dock, de borde räcka utmärkt till att få koraller att växa men jag tror rampen mått bra av lite rött med kanske för att fylla upp en del av klorofyll spektrumet? Blir en spännande sak att följa...

 

59cfff1e84a96_fraggkarklar.jpg.761970bc2f2b4812a8d2997f0ff2ba77.jpg

 

Här är karet igång! Det blir en sjuk nyans av blått i karet när ljuset reflekterar mot väggarna och botten och jag har så lite vitt. Jag har fler Cree dioder så jag kan utöka det vita men får se. Rampen ska upp en bit och hänga ovanför karet. Då kommer ljuset spridas bättre. Bilden visar faktiskt ganska sanningsenligt hur rampen täcker just nu. Nu ska vi bara dosera lite salt och hitta en bra pump så är det första karet klart! Kommer även behöva bygga några fragg rack.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Tjuvtittande alltså! :-) Ja, det är riktigt hurtigbullande som gäller. Jag står för det mesta av arbetet så är lite sliten nu och har saktat ner lite. Snart möte igen så måste städa en del i veckan...

 

Till akvariet har jag funderat på Aquaels Turbo filter: http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry-wewnetrzne/75-turbo-filter#specifications

 

Den fast med svampen bortmonterad vore nog ganska klockren i det här karet. 500 modellen skulle nog räcka, jag tror 500 liter i timmen blir ganska bra fart på vattnet här i, det är ju inget i princip som kommer bromsa flödet. Frågan är bara hur hög den är. Hemsidan säger 19 cm och det vore perfekt, men det låter lite för bra om det är höjden på både pumpen och filter patronen. Hade gärna sluppit ha den liggandes ner, mest pga estetiska skäl men det kommer samlas mer skräp under den då också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror de kan vara kanon. Har efterforskat lite nu och 500 modellen borde fungera perfekt i detta kar. Ska beställa en sådan. Fortfarande inte hängt upp rampen, men har gjort en annan viktig del till akvariet.

 

Jag kommer inte ihåg om jag posta det ens men jag gjorde fraggrack för ett tag sedan. De blev ganska bra men jag gjorde en stor miss när jag valde material, jag tillverka de av skärbräda. Det var ett mycket bra material. Det var enkelt att kapa och borra i, lätt och livsmedelsklassat... Tyvärr hade det även egenskapen att det flöt utmärkt redan i sötvatten, ännu värre i salt.

 

Nu kom jag på jobbet över en utställningsskylt i någon svart plast. Troligtvis akryl. Den har jag tillverkat nya fraggrack av. Inte alls lika bra att arbeta i men jag har löst det och den flyter inte i färskvatten iaf. Den verkar inte giftig heller då jag haft den i ett testkar under ett par veckor :-)

 

59d52636e4c13_Fraggrack1.jpg.4ef5b2b015e846217197dbf495f30706.jpg

 

59d526399bc0b_fraggrack2.jpg.c99153721f3061150af883e82eacdab6.jpg

 

Ska bara välja hur jag vill hänga den där rampen nu med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så, det här gick långsammare än jag tänkt mig men det går framåt. Jag har fisk på g nu så jag behöver få igång ett akvarium så fort som möjligt. Som väl är så är det problemet ganska löst. Jag har fått mina två nya kuber, den ena tänkte jag ha igång senare idag. Det går nog lösa då jag bara behöver ha i salt och flytta över lite sten. Jag behövde även ljus. Jag har lite alla möjliga tankar om det. Men då pengarna börjat gå åt så byggde jag ihop en av delar jag hade hemma helt enkelt. Då jag har ganska mycket kvar från tidigare projekt.

 

Jag hade fyra stycken billiga kina takspottar... typ. Som jag köpt en gång, de är på 12W st och 6400K. Inget angivet spektrum, men ljuset ser ok ut. De hade jag tänkt använda som de är men om man gör det blir de 60 grader varma på några minuter. De kändes inte långlivade, de hade nog världsrekord i tunnast 220v ledare med, haha. Så jag hade tänkt montera de på en fläns istället, det ska nog fungera fint här. De är lite för stora, men bättre lite monterade på en fläns än inte alls. Jag hade även lite finare dioder med, 20W hybrid chip med 420, 430 och 445 nm. De får stå för lejonparten av de användbara ljuset. Så ca 40W blått och 24W vitt. Kanske inte det finaste man kan ha men det duger nog. Ljuset blandar sig fint och ger ett ganska ok saltvattensljus. Får titta mer dock när det är sten och koraller i karet med. Tar foto av det då. Lite bilder från bygget.

 

5a1be14c1847f_Ramp1.jpg.da25dbef189ca7dd9ee6c3f58577dc84.jpg

 

Här är min fläns, en kapad bit rätskiva från Biltema, billigt och ok att arbeta med och använda. Godset är lite tunnt men för svagare dioder funderar det. Är man noggrann går det nästan kapa det rakt med bågfil. En ytterst tråkig syssla, jag önskar jag hade en metallkap... Jag har även tagit upp ett hål för fläkten. Det är lite svårare, hålet är inte svårt. Men hålsågen gråter lite när man använder den. Mitt hål är för litet dock, 67 mm hål för en 92 mm fläkt. Så effektiviteten är inte på topp. Men det fungerar nog. Får i värsta fall förstora hålet.

 

5a1be14c6e3b1_Ramp2gummi.jpg.c115d9f72a0efdee9dea473d92d0032c.jpg

 

Här är samma skiva, men jag har monterat dit gummi hållare för fläkten. Dessa är inte så tokiga, man slipper försöka fundera ut hur fläkten ska skruvas fast och den får vibrationsdämpare. Men med mitt för lilla hål var det ganska utmanande att få dit de då man pressar igenom de innifrån rätskivan. Hade behövt en dresserad spindel för att göra detta smärtfritt...

 

5a1be14cc3698_Ramp3LEd.jpg.e1978108c1f3f6409b8b20cdddb7809f.jpg

 

Här är dioderna på plats på andra sidan, ganska proffsigt, även om de vita skivorna sticker ut utanför som sagt. Alla LEDs popnitade fast. Fungera ok, fast de vita panelerna hade lite få hål och 20W dioderna hade gärna fått vara lite större. De passar väl ihop med varandra dock, klockrent att ha den färgade mitt i det stora vida klustret.

 

5a1be14d22714_Ramp4klar.jpg.b8ab3de0c74a8c12373bcb08b0f79065.jpg

 

Tyvärr blev det inte lika proffsigt när jag dragit sladdarna. Det blev ok till 20W dioderna men jag fick skarva sladdarna till LED plattorna. Men det fungerar nog. Jag bygger för lite LED ramper, man lär sig massa av sina misstag man kan nyttja för att få till nästa ramp betydligt bättre.

 

5a1be19c60ec3_Kub1pplats.jpg.f6cc415393a34090a7124a7c20fd462b.jpg

 

En bild på karet uppställt och testat med. Jag kommer köra två kuber brevid varandra då. Den första nu kommer jag köra en ny filtertanke på, därav ytterfiltret. Den andra tänkte jag köra sump på mer som man "brukar". Men ni känner väl mig...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man ser tom det orangea odjuret där nere i hörnet!

 

Jag har några riktigt spännande planer för det karet framöver med!  Men det står i dvala lite just nu då karet är fungerande, behöver starta de andra karen först innan jag kan återvända till det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så! Jag har fått spendera några timmar till och karet är till slut igång! Det här är lite väl snabb start men all sten kommer från ett redan ingånget kar en meter brevid så det ska nog gå vägen :-)

 

5a1dbddccbd2b_Rampmonterad.jpg.2174a84a18074f33dec13ce69116a432.jpg

 

Först fick rampen sättas upp. Jag montera den på en skiva för att slippa skruva fler skruvar vertikalt upp och ner i en trång ställning. Det var fortfarande allt annat än kul att få upp den... Den sitter dessutom för långt fram så jag får montera om den. Men annars är jag nöjd än så länge. Den blev helt ok. Fläkten låter lite dock, tror den fått lite metallspån i sig. Har fler fläktar om det visar sig påverka funktionen. Lätt att byta denna fläkten iaf. Får kolla tempen imorgon när den gått några timmar. Men det borde vara ganska ok.

 

5a1dbddd63229_Saltkubigng.jpg.456e25089a3d04be04296ce3499934ba.jpg

 

Och här är karet igång! Det blev ganska ok. Jag ska ha i lite mer sten... Men på ett hemligt ställe. Så det är inte helt klart än. Men i stort sett så. Ingen sand ännu, sand är kul. Men jag kör utan ett tag iaf. Lättare att hålla iordning. Får se hur algfasen kommer bli nu i början.

 

Cirkulationen är en Tunze 6015 och ett ytterfilter Sunsun 304, den pumpar ca 1000 liter i timmen på pappret. Ok flöde från den än så länge. Filtrering är lite mekanisk filtrering med några mattor och Biohome Ultimate Marine. Jag fick plats med ungefär 2,5 kilo Biohome i filtret, går nog i 1,2 kg till om man skippar den mekaniska filtreringen. Men den är nog bra att ha nu i början iaf. Så fångas algerna som ruttnar bort där och lortar inte ner mediat. 2,5 är ju den rekommenderade mängden för 125 liter så det blir nog kalas.

 

Akvariet rymde nog ca 105 liter vatten tillsammans med filtret. Imorgon eller ännu hellre på torsdag borde fiskarna anlända som får bo här ett tag :-)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Jag har inte skrivit här på länge. Mest för att jag inte gjort så spännande saker. Men jag postar en uppdatering på kuben som är igång iaf :-) Jag har än så länge skött karet ganska illa och missat vattenbyten och så. Men det trivs rätt bra ändå. Jag har gjort ett vattenbyte och gjort rent filtret en gång. Är nog dags att göra om filtret igen.

 

Anemonerna är något sånär nya. De trivs bra men jag fick stänga av streamern, för de kröp bara in i den för att begå självmord... Jag har två fröknar med men de är otroligt skygga. Smyger man iväg en bit från karet eller matar så är de framme. Annars finns det inte ett spår av de. Men de är ju små ännu.

 

5b94d2e0dff5c_saltkarfts.JPG.7e5847ff0d26e13c9e7dbd0a8dc98899.JPG

 

Jag behöver ordna ett bättre täckglas för att minska avdunstningen. Sedan ska jag ordna om ljusets upphängning. Den är mycket i vägen nu när man ska pilla i akvariet. Det måste åtgärdas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Liten uppdatering här. Jag har planer på att bygga om ganska mycket här nere, men det är ganska osäkert på när det kan ske. Det blir så när man är flera och delar på en lokal, jag kan inte bestämma vad de andra ska göra med sina kar som är ivägen för mig ?

 

 

488485552_FTSlg90.JPG.1d05054fa35121bca406de67e4c334fc.JPG

 

Här är ett akvarium jag inte fotat innan ser jag. Det är ett lågt akvarium, likadant som det jag byggde om i början av tråden. Det har gått nog nästan två år med bara levande sten. Stenen har varit "problemsten" som jag ärvde från ett kar jag tömde åt ett dödsbo. Den har haft stora bekymmer med cyano som bildat otroligt tjocka och slemmiga mattor över stenarna, det har kvävt det mesta annat man försökt hålla tillsammans med den. Utom bubbelalger, de har med exploderat i antal. Caulerpa här växt och dött i perioder. Förra månaden insåg jag att karet kommer aldrig räta upp sig självt utan att något drastiskt händer.

 

Så jag plocka ur all sten, skrubba rent och tömde karet helt och fyllde upp med nytt vatten. Stenen tog jag bort till diskhon och skrubba av med en stålborste och diskborste. Det var ett grisigt jobb som tog en stund. Sköljde sedan av alla stenarna i det gamla vattnet så det som slitits sönder av stålborsten lossna och trilla av.

 

Nu har karet gått en vecka och det har börjat titta ut lite alla möjliga spännande gröna alger. Men det ser friskt ut än så länge iaf. Väldigt lite djur dock i stenen tyvärr, det har det varit hela tiden. Men jag har introducerat lite mask och sjöstjärnor och de ser jag ibland så det borde gå vända detta... Har ingen plan för stenen, men det är alltid bra att ha lite fin frisk sten så ska försöka ta hand om denna. Ursäkta att bilden är så röd med, det är mängder av röda dioder i belysningen. Det ger ett ganska trevligt ljus att titta på annars men kameran måste reagerat starkt på det. 

 

832575554_FTSkub.JPG.c3860ceb80fd93b1bb106be4d5e7c08e.JPG

 

Sedan en uppdareing på min kub! Anemonerna har krympt, ganska mycket ? Men det gör inget för mig, de är odjur. Jag fick en stor montipora som min dåraktiga kompis trodde jag skulle hålla vid liv. Den såg superfin ut i tre veckor, sedan kröp en av anemonerna rakt över den och nu är det nog 3% av den som fortfarande lever. Korallerna har nog inte växt sådär mycket, de är nog begränsade i någon form. Jag behöver komma igång och mäta lite mer så jag kan kolla om de tömt något ämne, nitrat kanske. Det växer ganska mycket alger så det skulle inte förvåna mig om karet är nitratbegränsat. Trådalgerna har tagit över ganska mycket. Men de växer främst på bakrutan och på caulerpan. Så än så länge är de hanterbara och går suga ut.

 

BTA.JPG.24b47fd2ef14b355e1a385faa6989bf3.JPG

 

Här sitter ett av de, odjuren... Men de är ganska fina.

 

1466632907_nrbildsinularia.JPG.f6ce052e0956836e03fece9145f333e7.JPG

 

Här är en närbild på min sinularia. gillar dessa. speciellt när de sträcker ut polyperna så mycket.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...