Gå till innehåll

Vattenkvalitet kommunalt vatten?


Flygare

Rekommenderade inlägg

Om man har en vattenkvalitet på det kommunala vattnet som följer nedan, kan man då klara sig utan osmos för att blanda saltvatten? De flesta värden greppar jag men COD-Mn funderade jag lite över. Gymnasiekemin räcker inte riktigt hela vägen fram men förstår att det används som oxidisationsmedel? Är det något annat värde som är heltokigt och gör att osmos måste användas? Klor finns ju med, funkar det ändå eller tar det ihjäl allt bra mikroliv? Att vattnet funkar utmärkt till sötvattensakvarium utan behandling har jag redan provat.

 

Temperatur °C 2,0-12  
Turbiditet FNU 0,1-0,3  
Lukt   Ingen  
Färg   <5  
COD-Mn mg/l 2,0-2,5  
pH   8,0-8,8  
Alkalinitet mg/l HCO3 55-65  
Konduktivitet mS/m 11,0-13,0  
Hårdhet °dH 3,0-3,5  
Kalcium mg/l 20-25  
Kalium mg/l <2  
Magnesium mg/l 0,7-0,8  
Järn mg/l <0,05  
Mangan mg/l <0,02  
Aluminium mg/l <0,02  
Ammonium mg/l N <0,01  
Nitrat mg/l N <1  
Nitrit mg/l N <0,003  
Fosfat mg/l P <0,01  
Fluorid mg/l <0,10  
Klorid mg/l 3  
Sulfat mg/l 3  
Klor total mg/l 0,2 - 0,3  
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

COD - Mn är ett mått på organiskt material i ditt vatten - även på svårnedbrytna organiska föreningar COD -> Chemical Oxygen Demand

 

Det finns inga metaller med. Är det ett kommunalt vatten? Har du kunnat ha sötvattensräkor i vattnet?

 

I det som listas finns inget alarmerande

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Det finns inga metaller med. Är det ett kommunalt vatten? Har du kunnat ha sötvattensräkor i vattnet?

 

I det som listas finns inget alarmerande."

 

Japp, kommunalt vatten är det. I Östersund närmare bestämt och vattentäkten är ur Storsjön.

 

Har själv inte provat räkor men ska fråga på zooaffären alternativt genomföra test i min mors sötvattenkar. Är det koppar man är orolig för?Annars är det bara att tuta och köra alltså? (Förstår naturligtvis att inget kan garanteras om man inte kör fungerande osmos, men det finns inga synliga problem.)

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar är det som först och främst dödar och även om det är noll koppar i vattenverket betyder inte det att det är noll koppar hemma hos dig, då vattnet då vanligtvis har gått genom en hel drös med kopparledningar.

 

Jag körde förr utan osmos men skulle nog aldrig vilja gå tillbaka till det. Visst det går, men osmosen är som en extra försäkring om att vattnet är ok om man underhåller den bra. Risken att köra utan osmos är att en del otrevligheter ansamlas i karet och som med tiden kommer upp i farliga nivåer. Jag fick mkt alger om våren då snön smälte som jag antagligen hade sluppit med osmos, då med kommunalt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppar är som sagt var det man är mest rädd för och det stämmer - källan är rören hemma. risken är störst i nya anläggningar eller med nyinstallation. Ett sätt att få ner den risken är att spola igenom vattnet innan man tappar upp i det kärl man använder för saltblandning eller för top-off vattnet (top-off - det vatten som används för att ersätta dunstat vatten). Man kan också behandla vattnet med Easy-Life eller ngt annat som fäller koppar och sedan hälla över vattnet i en ny behållare men lämna bottenvattnet (med ev fällningar) kvar.

 

Det är givet att det är säkrare med RO men det är inget krav för ett lyckat akvarium. Om du planerar att använda regelbundna vattenbyten är risken för "otrevliga ämnen" (ett begrepp jag aldrig har sett definierat) skall bygga upp obefintlig. Idag finns dessutom möjligheten att testa sitt vatten (saltvatten) på 40 ämnen i och med servicen från Triton-lab (bland andra)

 

Jag själv använder Göteborgsvatten (ungefär samma som ditt) och har gjort det i många år. Jag är dessutom väldigt dålig med vattenbyten - inte bytt nu på över 10 månader. Min sista test visade ingen tendens till "otrevliga ämnen". Du bör använda de enklare salterna dock - framtagna för kranvatten - inte Pro och liknande då de innehåller förhöjda värden av ämnen som redan finns i ditt kranvatten

 

Om du skall använda kran eller RO vatten är ett beslut du själv skall ta - medveten om riskerna med kranvatten

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...