Gå till innehåll

Protopalythoa


Margareta

Rekommenderade inlägg

3 minuter sedan, j0nas sa:

Tycker mer det ser ut som någon slags skivor. Kanske discosoma eller ricordea. 

Det hade ju varit fantastiskt! Känner mig lite nojig att jag ska råka pilla på jättegiftiga saker som jag inte har en aning om vad det är. Svettigt att vara nybörjare.. gulp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Margareta said:

Någon skrev att man kan ta en spruta med hettvatten, ska prova detta imorgon.

Glasrosor sprider sig lätt vid bekämpning, minsta fragment kan växa ut till nya exemplar. Pepparmintsräkor och filfiskar (Acreichthys tomentosus) kan äta dem, fast i mitt kar misstänker jag att filfisken bara tar små exemplar medan de etablerade lämnas ifred.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns jobbigt att mitt nystartade akvarium börjar invaderas av pest!! 

 

Har läst på om hur man kan bli av med detta bäst. Om jag tittar på mängden av glasrosor så är det nog ingen idé att försöka ta död på dem en och en för hand.

Det bästa alternativet verkar vara Pepparmintsräka samt filfisk.

Men jag kan väl inte stoppa dessa i tanken nu??  Tanken har bara varit igång i fem dagar.

Mina värden nu är...

 

Nitrate=0

KH/ALK=10.9/3.88

Calcium=490

Fosfat=0

Ammonia=0.15

 

Ska gå och köpa ett Ph test nu.

Det verkar i allafall ha startat igång rejält, för saker ploppar upp från stenarna och sanden i rasande takt! Bristleworms, små räkliknande saker mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker dom är mer lika ricordea än majano. Glas rosor och annat följer nästan alltid med stenen så det får man räkna med, du verkar snarare ha fått bra sten med tanke på kalk algerna och allt liv.

 

Strunta i ph test, det är helt onödigt så här i början, kalcium behöver du inte heller testa.

 

Pepparmintsräkor och/eller filfisk kan du släppa i när karet körts in, glasrosor gör ingen skada innan du har koraller dom kan bränna så det gör inget om du väntar ett tag med att utrota dom :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, addo sa:

Jag tycker dom är mer lika ricordea än majano. Glas rosor och annat följer nästan alltid med stenen så det får man räkna med, du verkar snarare ha fått bra sten med tanke på kalk algerna och allt liv.

 

Strunta i ph test, det är helt onödigt så här i början, kalcium behöver du inte heller testa.

 

Pepparmintsräkor och/eller filfisk kan du släppa i när karet körts in, glasrosor gör ingen skada innan du har koraller dom kan bränna så det gör inget om du väntar ett tag med att utrota dom :)

Tack för svar André, fick nybörjar-panik! Jag får heltenkelt försöka låta det hela har sin gång där inne :smile-new:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...