Gå till innehåll

Cyano?


jeber

Rekommenderade inlägg

berätta gärna lite mer om akvariet!
det där är bara att suga upp och skrapa bort. 
 



Akvastabil 360 alla värden ser ok ut förutom PO4 som är 0. Har ingen stor belastning. Kanske bör ta ut kolet från sumpen?
Har köpt cyano remover men blev osäker på om det var det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, jeber sa:

 

 


Akvastabil 360 alla värden ser ok ut förutom PO4 som är 0. Har ingen stor belastning. Kanske bör ta ut kolet från sumpen?
Har köpt cyano remover men blev osäker på om det var det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

 

 Om du inte har någon fosfat så är väl det förklaringen. Det ska helst hållas lågt men inte nollas :)

 

Börja att mata lite mer och ta bort cyanon manuellt. Eventuellt dra ner på någon fosfatremover om du har det.

 

Tror inte kolet spelar så stor roll i det här fallet så det kan du nog ha kvar med gott samvete.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
 Om du inte har någon fosfat så är väl det förklaringen. Det ska helst hållas lågt men inte nollas
 
Börja att mata lite mer och ta bort cyanon manuellt. Eventuellt dra ner på någon fosfatremover om du har det.
 
Tror inte kolet spelar så stor roll i det här fallet så det kan du nog ha kvar med gott samvete.
 


Läst någonstans att cyano kan komma om det är obalans mellan fosfat och nitrat.. fast verkar inte som någon vet helt 100. Ska testa mata mer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jeber sa:

 

 


Akvastabil 360 alla värden ser ok ut förutom PO4 som är 0. Har ingen stor belastning. Kanske bör ta ut kolet från sumpen?
Har köpt cyano remover men blev osäker på om det var det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

 

Vad mäter du po4 med?

 

Om svaret är salifert så ska du inte räkna med att det är noll, om du mäter med hannah ulr ja då kan det vara läge att fundera på hur du ska få upp det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med obalans mellan fosfat och nitat menar dom flesta att fosfaten är hög i förhållande till nitraten. Var för använder du kol, det verkar onödigt?

 

Är ditt kar nystartat så tycker jag du ska ta det lungt, det kan ofta bli cyanoutbrott innan karet har stabiliserat sig. Om du sätter in massa panikåtgärder så kommer dom bara fördröja stabiliseringen. Sug ut mattan så så den inte får fäste, sen fyller du på med en varierad städpatrull och fortsätter som vanligt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jeber sa:

 


Läst någonstans att cyano kan komma om det är obalans mellan fosfat och nitrat.. fast verkar inte som någon vet helt 100. Ska testa mata mer emoji1.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Som sagts så är det ju viktigt att veta att fosfattestet visar rätt. Oftast brukar inte tester som Salifert vara så mycket att gå på.

 

Vad har du för värden i nitrat? 

 

Hur pass länge har du haft akvariet igång? Cyano är inte ovanligt i början då allting inte har stabiliserats än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Vad mäter du po4 med?
 
Om svaret är salifert så ska du inte räkna med att det är noll, om du mäter med hannah ulr ja då kan det vara läge att fundera på hur du ska få upp det



Mäter med salifert Hannah är ju jätte dyrt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med obalans mellan fosfat och nitat menar dom flesta att fosfaten är hög i förhållande till nitraten. Var för använder du kol, det verkar onödigt?
 
Är ditt kar nystartat så tycker jag du ska ta det lungt, det kan ofta bli cyanoutbrott innan karet har stabiliserat sig. Om du sätter in massa panikåtgärder så kommer dom bara fördröja stabiliseringen. Sug ut mattan så så den inte får fäste, sen fyller du på med en varierad städpatrull och fortsätter som vanligt.


Okej förstod det som tvärtom
Karet har varit igång sen mars men stenen är begagnad och sanden kommer från mitt Rsm 130 som jag hade i 4-5 månader innan.

Får följa alla tips jag fått och se om skiten försvinner


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ruskigt kompetenta mirakelmedel om man vill gå den vägen, Chemiclean, finns på ebay.

Men då ska man veta att det tar troligtvis inte bort orsaken utan rullar allt på som innan så är det stor risk att cyanon kommer tillbaka. Nu ser det ut som att du inte har särskilt mycket ännu så i ditt fall skulle jag nöjt mig med att suga ut det och sköta underhållet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, jeber sa:

 


Okej förstod det som tvärtom emoji43.png
Karet har varit igång sen mars men stenen är begagnad och sanden kommer från mitt Rsm 130 som jag hade i 4-5 månader innan.

Får följa alla tips jag fått och se om skiten försvinner emoji106.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Det kan nog lika väl vara åt andra hållet, cyanon är för de flesta något av en gåta på alla sätt.

Jonas har skrivit en ganska "kemiskt tung" artikel om man vill få huvudvärk :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ruskigt kompetenta mirakelmedel om man vill gå den vägen, Chemiclean, finns på ebay.
Men då ska man veta att det tar troligtvis inte bort orsaken utan rullar allt på som innan så är det stor risk att cyanon kommer tillbaka. Nu ser det ut som att du inte har särskilt mycket ännu så i ditt fall skulle jag nöjt mig med att suga ut det och sköta underhållet.


Gillar hur du tänker försöker köra så enkelt som möjligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...