Gå till innehåll

Frågor om växtsätt


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag skulle vilja veta om någon har olika erfarenheter när det gäller framförallt Seriatopora hystrix växtsätt beroende på olika ljuskällor. Framförallt vad gäller mellan MH och LED men även mellan LED som har vita dioder och sådana där det inte finns med vita dioder (eg PS med vissa chip). Även erfarenheter från andra stenkoraller är intressant. 

 

Mina Seriatopora hystrix växer väldigt kompakt och mer som en boll. De kommer (2 varianter) från ett ställe där de växer spikrakt uppåt. Mina flakväxande montiporer växer också på ett relativ konstigt och platt sätt

Jag har en idé men vill försöka få in lite mer kunskap först

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har över alla mina kar likadana lysdioder - 20000K med specialbeställd fosfor. Och Hystrix har jag i tre olika kar. I det starkaste ljuset växer grenarna i ytterkanten nedåt med 3-4 cm mellan förgreningarna. I ett annat kar med lite mindre ljus är det 7 cm mellan förgreningarna där tillväxten följer vattenströmmen. I ett tredje med ungefär lika ljus är det knappt 2 cm mellan förgreningarna. De första har samma vatten med noll nitrat och fosfat. Det tredje har ungefär 0, 04 fosfat och noll nitrat. (Och cyano)

Flakmontipora viker ned tillväxten och växer nästan inkapslande i starkt ljus. Och blir blekare i färgen.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under mina 8x54W T5 växer hyserix (vanlig lilarosa och grön med brunlila polyper) som en kompakt boll där dom yttre grenarna växer horisontellt. Jag kör belysningen åt det blå hållet men har inte märkt någon skillnad på tillväxt oavsätt vilken uppsättning rör jag har testat. Däremot märker jag en otroligt stark korrelation mellan magnesiumhalt och hur mycket hysterix förgrenas, ju högre desto mer, när jag råkat komma upp över 1400 i MG så har dom direkt börjat skicka ut så många nuya grenar att det ser för jäkligt ut, som en igelkott av småskott på alla grenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot märker jag en otroligt stark korrelation mellan magnesiumhalt och hur mycket hysterix förgrenas, ju högre desto mer, när jag råkat komma upp över 1400 i MG så har dom direkt börjat skicka ut så många nuya grenar att det ser för jäkligt ut, som en igelkott av småskott på alla grenar.

Samma här. Jag har runt 1470 i Mg och mina tre hystrix ser i det närmaste ut som sjöborrar för de är så fruktansvärt täta (och växer extremt lite på höjden, utan breder snarare ut sig horisontellt).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Samma här. Jag har runt 1470 i Mg och mina tre hystrix ser i det närmaste ut som sjöborrar för de är så fruktansvärt täta (och växer extremt lite på höjden, utan breder snarare ut sig horisontellt).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Intressant. Ser ni det bara på hystrix? 

Tror ni inte samma effekt infinner sig om man höjer ca/kH? Dvs i detta fall kanske Mg när det finns i sådan mängd litegrann tar kalciumets plats och agerar kalcium. Så länge det finns KH så det räcker skulle ju det kunna förklara en acceleration? 

 

Tror Prel inte detta är en Mg effekt. Kan utveckla det mer sen. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte speciellt högt Mg - runt 1300 men har ändå detta växtsätt. Vad har du för belysning @BatmanGefle

 

@jonasromanDitt kar är ett av dem som jag sett där hystrix blir långa och växer på höjden. De jag har gör så i andra kar - men inte hos mig.

 

Inga som fortfarande kör med MH och har hystrix? 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning @BatmanGefle

Jag har Radion XR30 G3 (3st). Jag vill dock flagga lite för att jag har kört rätt hårt på intensiteten (sänkte för ett tag sedan från 85-90% till 55%) så det finns ju en chans att det varit för stark ljus som bidragit till det växtsättet. Kan inte säga att jag märkt stora skillnader på det ändå stora nerdraget av ljusintensiteten än, men jag gjorde det just för att Hystrix och Calendrium (se nedan) växt 'neråt'.

 

Intressant. Ser ni det bara på hystrix? 

Tror ni inte samma effekt infinner sig om man höjer ca/kH? Dvs i detta fall kanske Mg när det finns i sådan mängd litegrann tar kalciumets plats och agerar kalcium. Så länge det finns KH så det räcker skulle ju det kunna förklara en acceleration? 

 

Min Calendrium växer lika (dvs horisontellt). Däremot växer t ex Pocillopora "normalt".

I mitt fall skulle jag inte kalla det för någon acceleration, för jag tycker inte de växer snabbare än vad de borde (nästan tvärt om faktiskt), det är bara sättet de växer på som är lite speciellt.

 

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Lasse sa:

Någon som har dem under MH? Eller fosforbelagda LED med låga Kelvintal? Jag vet hur de ser ut på Sjöfart - där kan man inte tala om bollar utan mer långa stjälkar. Men någon annan som har MH ?

 

MVH Lasse

 

Rent spontant tänkte jag att mycket ljus gav kortare grenar som inte strävade så mycket uppåt. Men gick en runda nu och tycker de som sitter i korallodlingen med ganska måttligt ljus(LED) är ganska täta. Men i bakkant av vårt stora korallkar sitten en koloni som växer väldigt brett och långt mellan grenarna, och den har svagt ljus(MH). 

Sen brukar de kolonier av S. hystrix som vi sätter ner i det system med mer näring(NO3 - 30/PO4 - 0,10) få extremt många nya grenar. Precis som du haft hos dig Lasse. Och i de akvarierna har vi MH-lampor. 

  

Tror det är flera saker som spelar in. Starkt ljus skulle kunna ge effekten att de inte behöver sträva efter att komma närmare ljuskällan. Något annat skulle kunna stimulera tillväxt av nya grenar. Högt flöde borde ge tjockare grenar, eller iaf grenar som följer med strömmen. Om man fortsätter spekulera så kanske bra flöde ger korallen chansen att växa tätt, då de ändå blir bra rörelse på vatten bland grenarna. Tvärtom i lågt flöde. 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Sen brukar de kolonier av S. hystrix som vi sätter ner i det system med mer näring(NO3 - 30/PO4 - 0,10) få extremt många nya grenar.

Jag ligger på ungefär de värdena. PO4 har varit allt mellan näst intill obefintligt till väldigt, väldigt högt, medan NO3 är på nedgång från cirka 30-50ppm (lite svårmätta värden i de regionerna). Antingen så är det nitraten som har större inverkan, eller så har mitt fosfat pendlat snabbare än vad de hunnit att korrigera sitt växtsätt..??

Att högre flöde tillåter tätare grenverk låter ju rätt logiskt om man tänker på det...alla mina små hystrixer samt även Calendrium sitter i mitten av tanken där två MP40-flöden kolliderar, så det är rätt turbulent där!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu 0 I fosfat (hanna fosfatmätare) och nitraten pendlar mellan 0.5 och 10 (jag måste tillsätta) PH är relativt högt 8.1 till 8.4 beroende på tidpunkt. Om vi tittar på sjöfartsmuseet och hur de växer där så är de betydligt mer spretiga hos dem. Samma klon dock. Tror att David har lite aningar om vad jag fiskar efter och det kommer att testas inom en snar framtid.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Jag har inte speciellt högt Mg - runt 1300 men har ändå detta växtsätt. Vad har du för belysning @BatmanGefle

 

@jonasromanDitt kar är ett av dem som jag sett där hystrix blir långa och växer på höjden. De jag har gör så i andra kar - men inte hos mig.

 

Inga som fortfarande kör med MH och har hystrix? 

 

MVH Lasse

Då stärker det min tro att det inte har med Mg att göra(det var det jag var ute efter..;-))....

jag tror det är beroende på cirk, pH samt ljus. 

Koraller med kraftig cirk rätt på brukar ju bli mer knubbiga. Högt pH ger massor med tillvzooner. Du har högt pH Lasse, jag lågt. 

Sen jag höjde pH fick jag 40 zooner på en vecka.  

O ”svagt” ljus gör ju också att dom sträcker på sig. Jag har inte haft jättemycket ljus nånsin , inte ens nu då jag tror mitrax ger inte så mkt. 

 

Mvh

jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvs tror jag följande (utifrån erfarenhet samt en del studier jag läst o lite egna tankar också) att det oftast är så här ungefär:

 

ph: högt pH—mer tillv o mkt nya zooner. Det ger en tätare korall också 

ljus: mkt ljus, lägre o grövre o mer plant växtsätt. 

Cirk: kraftig, laminärt: grövre grenar 

högt KH: högre tillv generellt 

högt ca: ej lika tydligt som kH men över 480 troligen en likande effekt 

Mg: snarare omvänd effekt, (för) högt mg—hämmar kalcifieringen

 

mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Samma här. Jag har runt 1470 i Mg och mina tre hystrix ser i det närmaste ut som sjöborrar för de är så fruktansvärt täta (och växer extremt lite på höjden, utan breder snarare ut sig horisontellt).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Vad har du i pH? Ljus? Cirk? KH? Osv..:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i pH? Ljus? Cirk? KH? Osv..:-)

Sorry, missade att du skrivit :)
pH=7,90 (natt), 8,05 (dag)
KH=8,0 (och väldigt stabilt, förutom sista veckan då jag bytt märke på Ballingen)
Ca=410-420
Mg=1470
Barium, strontium och kalium inom grönmarkering på Tritontest, men minskar för varje test så det doseras.
Jod har legat på mellan noll och 37ppm, men doseringen är ökad nu (skickade in ett test idag så exakt värde vet jag inte).

Cirkulation=tja...två MP40QD som körs i lite olika program, men alla rätt nära 50%, så runt 17.000l/h (x29 volymen).
Ljus= tre Radion XR30 G3 (varav en Pro) som kör programmet SPS AB+ (8h + upp/nerdimning). 55% intensitet, men låg länge på 85-90%.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rosa hysterix är den första stenkorallen jag köpte så den har var varit med om mycket, Ca från 350 till 500, KH från 7 till 9 och Mg från 1200 till 1500. pH har jag aldrig mätt:partyparty, men kör en refugium på omvänd dygnsrytm, luftintag till skummaren från utsida akvariebänk och välventilerad akvariebänk.

Jag har märkt en klar skillnad på förgrening under perioder med högt Mg, inte högre tillväxttakt utan bara fler tillväxtpunkter. Sen kan det självklart bara vara en slump :)

 

Sen tror jag också flöde och ljus påverkar väldigt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...