Gå till innehåll

Stämpa upp golv


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Jag har nu kommit en bit på vägen i mitt akvarieprojekt. 

Skar upp golvet, tog bort reglar etc och flytspacklade med armeringsjärn. 

Nu har jag som en balja under karet på ca 85mm djup. 

På golvet kommer jag lägga en 1mm tjock (det tjockaste dom hade på varuhuset) damm-matta och tanken är att om det skulle småläcka lite så kommer givare kunna signalera detta via mejl. 

 

Nu återstå bara förstärka golvet från källarförrådet, oklart om det behövs men kommer göra det för att kunna sova lugnt. 

 

En svetsare skulle tillverka stämpen (2 st) i 80*80 vkr med en hea 100 balk mot taket och 300*300 platta ner till.  Dessa skulle skruvas fast i källargolvet med ett "släpp" ner mot golvet på kanske 40mm där mellanrummet packas hårt med bruk. Kostnad - ca 7000kr, oklart om priset var med moms. 

 

Flera på jobbet menar på att det hade räckt med ordentliga stämp som man köper på byggvaruhus (tänkte ha som pallar 2,5ton st) och bara trycka dessa upp mot hea balk. 

Priset kommer bli helt annorlunda med denna lösning. En annan fördel är att då jag bor i en bostadsrätt vill jag helst inte hålla på och borra i källargolvet etc. 

 

Det jag är osäker på är viktfördelningen i golvet inte blir lika bra med köpe-stämpen och fallet (har inte mätt upp exakt men där är en litet fall från innervägg och 900mm ut i golvet) som är i källargolvet kommer påverka. 

 

Allt detta menar dom 2 jag pratat med på jobb inte skall vara några som helst problem. 

 

Någon som har kunskaper inom bygg/konstruktion/stämpning? :) 

 

Kan @Moose eller annan moderator vänligen flytta denna till "övrigt, akvarie", tack. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...