Gå till innehåll

650 Liter kvadrat med sump i källaren, from the beginning


Niklasberglund

Rekommenderade inlägg

Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer!

 

Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv..

 

Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador.

 

Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar..

 

Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation ;) 

 

 

Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett och till ett pris som var oslagbart (iaf för mig)

 

Så efter lite smsande, bilder, lite funderande och bollande med sambon så bestämde jag mig för att satsa!

 

Karet bokades, datum bestämdes, tunna fixades och bil löstes.

 

Passande nog så lyckades vi en tisdag ledig båda två, så i slutet på augusti så for jag ner mot djupaste småland (en kort tur på ca 4h)

 

Efter artighetsfraser och beundrande av hans fantastiska egna system på ca 1100L visningskar med centrumavrinning och sumprum i källaren avklarade så påbörjades lastningen!

 

Karet är 100x100x65 (BxDxH) med en sump på ca 80x80x45 och en ställning byggd i 40mm fyrkantsrör på 100x100x80

 

Så det krävdes lite utrymme :)

 

Lastningen gick över förväntan (ett kort ögonblick av panik när vi inte kunde lösa/rubba visningskaret) men det löste med en hjälpsam granne!

 

Att det har tagit 1&1/2 månad innan jag startar tråden beror kort på att dels hade samuel haft karet som kombinerad stenförvaring och kalkalg-odling (hehe), dels behövde ställningen ganska mycket kärlek (en kompis blästrade och pulverlackade om den) och dels idén att jag vill ha sumpen i garaget i källaren, så jag behövde komplettera en hel del pvc osv :)

 

 

fortsätter i nytt inlägg för att slippa wall of text..

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ställdes upp i garaget med nuvarande rördragning och sump i ställningen, fylldes upp med kranvatten och så i med 3kg citronsyra, sen igång med pumpar.. och så fick det gå så i 2 dygn..

kalkagerna hade mött sin besegrare! ;)

 

pvc har löpande inhandlats, salt, tester och en lite kralligare returpump är på ingång!

 

karet är borrat 2x32 centrum baksida med avrinningsbox :)

returen tänkte jag enkelt dra över kanten.

 

 

Bilder och mer info om planerna kommer! :)

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här förstår man både kalkalgerna och kantlisterna :)

 

dom var dessutom halvt bortslita för att kunna passera igenom en dörröppning när Samuel köpte karet :)

 

så dom är borttagna, silkonet dom var fäst med är noggrant skrapat, akvariet är skrubbat till så rent det kan bli

 

Fick tillbaka ställningen i Torsdags efter blästring och pulverlack. Blev mörkgrå, riktigt kanonresultat.. konstnaden blev en påse bullar! Såna vänner är bra att ha ;)

 

Tyvärr är det alla bilder jag har för tillfället.. då jag inte är hemma i helgen, så mer bilder på måndag :)

 

 

328DA79D-99B7-43B2-A978-16942C4C3543.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så kommer rörisen nästa och drar fram vatten och avlopp till tänkta placeringen av sumpen :)

 

Har tur och har både befintligt avlopp och vattenledning precis i anslutning till platsen, så inget större jobb :)

 

Karet kommer stå i vardagsrum med baksidan/avrinningen mot vägg som är trappan ner i källaren.

 

Så genom vardagsrumsvägg, ner efter väggen i trappan till källaren sen genom väggen i trappen in i garaget.

 

Bfogar en väldigt enkel skiss :)

 

 

C23E8FC9-260A-40ED-9B03-7A68AD4C569D.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Slanten jag tänkte köra en jebao dcs 9000.

Hade faktiskt tänkt skriva till dig och be dig räkna lite på det :)

har dock inte den exakta höjdskillnaden just nu..

men ytan på i karet borde vara på ca 140cm.  Och ytan på sumpen blir väl kanske 100-120 cm och så är det normal takhöjd i källaren.

och 3st 90-böjar :)

Så kanske 240-280cm tryckhöjd

 

 

@Rameau för mig är det två anledningar :)

dels är karet borrat redan i bakrutan.

och huvudanledningen så vill jag inte..

jag gör hellre hålen i väggar, känns som ett enklare jobb och enklare att återställa om man nån gång ska göra det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägga upp flera bilder:

 

Observera att det ligger tydligen en spärr vid 5 mb i varje inlägg - det har jag inte sett innan men jag brukar alltid omforma mina ett redigeringsbrogram och göra dem till JPG

 

Tryck på välj filer

 

59da32264aaa2_ScreenShot10-08-17at04_06PM.PNG.8fe74cd8c7c96d378d92f046fb4ed97e.PNG

 

En medelanderuta om att du skall välja bilder kommer upp. Märk de bilder du vill ha upp

 

59da322774fc5_ScreenShot10-08-17at04.07PM001.PNG.55390c3b94953e80c098438d1a4fb500.PNG

 

Tryck på öppna . bilderna laddas upp - märk insättningspunkten och tryck på + teknet vid aktuell ikon 

 

59da3244619d3_ScreenShot10-08-17at04.08PM001.PNG.ed481420c110ba7d9bed37ff4987af8a.PNG

 

Bilden sätts in i medelandet

 

 

 

59da324cc5e73_ScreenShot10-08-17at04.09PM001.PNG.d843099c995bdc968118270d126152df.PNG

 

Skriv inför nästa bild och tryck på plus i den ikonen

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemkommen efter en fixa inför vintern-helg i sälen
 
så här blev ställningen efter blästring och pulverlack. Svårt att förstå när jag inte har några bra före-bilder men det är en makalös förbättring!
 
 
711FC66A-AF07-4E16-B073-3F2D8190F967.jpeg.d71db10ee01b90446dc9f62a7b1dcda3.jpeg



..fast jag har det kvar i mitt minne. Det blev ju väldigt mycket bättre. Ska du bygga om till en förvaringsmöbel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Niklasberglund sa:

Hur mycket sand ska jag räkna med att det går åt?

 

inge dsb, utan 1-2cm vit sandbotten är målet.

 

Bottenytan är ju 1kvm

 

Snittdjup 1.5cm ger volymen 15 liter, vikt på sand 20 kg plus minus något kilo beroende på sanden.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...