Gå till innehåll

Margareta

Rekommenderade inlägg

Om man vill ha lps och sps koraller, men inte vill ha massa olika dunkar med balling... hur gör man!?

 

Finns det bra tillsatser som man själv kan hälla i (helst inte dagligen) men var tredjedag till en gång i veckan?

 

Finns det några speciellt bra tillsatser som ni kan rekommendera?

 

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på hur många koraller du ska ha och hur stor akvarium du har. Man kan ju byta vatten men det blir nog inte så ekonomiskt.

Sen finns ju balling av en anledning och den är en relativt enkel metod. Det finns ju flera metoder och minst lika många argument för eller emot respektive metod. Jag har själv försökt hälla i manuellt någon / några dagar i veckan men för min del falerar alltid manuella metoder.

Men orkar du aå finns det ju magnesium, kh och calcium i pulverform att pytsa i manuellt.

Skickat via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör just nu på Redseas ABC+ som är ett pulver som täcker det största behovet utav ämnen till koraller, dock så kan KH sjunka lite fortare än Ca och Mg så därför buffrar jag upp även detta med Redseas KH pulver. Detta funkar bra hittills och det brukar gå runt 4 dagar mellan varje dosering, och jag har bra tillväxt på korallerna. Dock så kommer jag inom en snar framtid gå över till doserpumpar och balling då jag känner att det känns som ett stabilare alternativ, men änsålänge har detta funkat bra för mig. Har endast SPS och LPS i mitt kar :)  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste i vilket fall kompensera för de mineral som korallerna tar upp. Sen är det en smaksak hur du vill kompensera för det:

 

Balling m manuell eller automatisk dosering

Pulver med manuell dosering

Kalkvatten

Vattenbyten

Kalciumreaktor

 

Jag menar att en automatisk dosering av en flytande lösning, där man doserar samma mängd från alla dunkar, är ett enkelt och ekonomiskt rimligt sätt att hålla jämna värden. Jag kör nu Aquaforest Components 1+2+3, det funkar enligt ovan, men det finns också en uppsjö liknande system/produkter från andra varumärken. 

 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Datzun sa:

Du måste i vilket fall kompensera för de mineral som korallerna tar upp. Sen är det en smaksak hur du vill kompensera för det:

 

Balling m manuell eller automatisk dosering

Pulver med manuell dosering

Kalkvatten

Vattenbyten

Kalciumreaktor

 

Jag menar att en automatisk dosering av en flytande lösning, där man doserar samma mängd från alla dunkar, är ett enkelt och ekonomiskt rimligt sätt att hålla jämna värden. Jag kör nu Aquaforest Components 1+2+3, det funkar enligt ovan, men det finns också en uppsjö liknande system/produkter från andra varumärken. 

 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Tack för tips Fredrik! Har lite begränsat utrymme i min lägenhet, så just nu så vill jag inte ha för mycket olika skåp, dunkar som står med slangar,reaktorer osv. Så just nu så orkar jag ha det lite jobbigare och göra det manuellt. Så nu vill jag ha bra tips på olika medel som ni tycker fungerar så jag vet vad jag ska köpa. Vill köra sps/lps/mjukkoraller/anemoner. Vad jag förstår så ska kalkvatten komma sakta droppandes in i karet, så detta går ju bort(Mer dunkar, slangar osv). Byta vatten kan jag orka runt var tredje vecka, räcker det? Så metod med pulver som man lägger i manuellt verkar ju bra. Vet du något specifikt medel som är bra? Hur ofta lägger man i det? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med givna förutsättningar hade jag valt ett ballingsystem med lika dosering från alla dunkar, och manuellt mätt upp och doserat från dessa lösningar dagligen. Du behöver efter de första dagarna endast hålla koll på kh för att se till att du håller dig inom ramarna. Ca och mg räcker om du mäter lite då och då, om kh ligger där det ska. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, Datzun sa:

Med givna förutsättningar hade jag valt ett ballingsystem med lika dosering från alla dunkar, och manuellt mätt upp och doserat från dessa lösningar dagligen. Du behöver efter de första dagarna endast hålla koll på kh för att se till att du håller dig inom ramarna. Ca och mg räcker om du mäter lite då och då, om kh ligger där det ska. 

Med vänlig hälsning, Fredrik 

Det är ju ett alternativ! Men måste fråga, vad händer om man är borta i en vecka och inte kan dosera? Ballar allt ur då :-?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste är att man köper en doserpump som doserar åt en. Då kan du vara borta så länge behållaren räcker. Du kan självklart vänta med pumpen tills du har tillräckligt med koraller för att dom ska förbruka något, och det fungerar med manuell dosering tills du ska på semester.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns färdigblandade flaskor att mäta upp rätt mängd och hälla i karet, de kostar mer än pulver men är enklare.

 

Kraschar allt om man inte doserar på en vecka? Nej, det beror helt på vilka koraller man håller.

Det finns de som klarar sig för evigt utan dosering och det finns de som börjar tjura om man hoppar över 2 dagar.

 

LPS är generellt mer förlåtande, jag vågar påstå att de allra flesta klarar sig på vattenbyten var tredje vecka och utan att man doserar något alls.

SPS är generellt mer krävande men för den oinvigde är det i min mening ett mycket brett uttryck. Det finns en hel del SPS'er som är riktigt tåliga och som hade klarat sig bra med samma behandling som jag just skrev för LPS.

Sen finns det SPS som kräver desto mer, som med största sannolikhet hade dött inom dessa 3 veckor, exempelvis hade de flesta arter av Acropora inte överlevt.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Det finns färdigblandade flaskor att mäta upp rätt mängd och hälla i karet, de kostar mer än pulver men är enklare.

 

Kraschar allt om man inte doserar på en vecka? Nej, det beror helt på vilka koraller man håller.

Det finns de som klarar sig för evigt utan dosering och det finns de som börjar tjura om man hoppar över 2 dagar.

 

LPS är generellt mer förlåtande, jag vågar påstå att de allra flesta klarar sig på vattenbyten var tredje vecka och utan att man doserar något alls.

SPS är generellt mer krävande men för den oinvigde är det i min mening ett mycket brett uttryck. Det finns en hel del SPS'er som är riktigt tåliga och som hade klarat sig bra med samma behandling som jag just skrev för LPS.

Sen finns det SPS som kräver desto mer, som med största sannolikhet hade dött inom dessa 3 veckor, exempelvis hade de flesta arter av Acropora inte överlevt.

 

Tack för svar! Haha.. tror inte jag ska köra på Acropora! :topsy_turvy:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Margareta said:

Vad jag förstår så ska kalkvatten komma sakta droppandes in i karet, så detta går ju bort(Mer dunkar, slangar osv).

Nej om du har ATO så kan du förvara kalkvattnet i ATO-behållaren, det kräver knappt något extra arbete alls. Du kan även blanda till kalkvatten direkt i ATO-behållaren genom att hälla en tesked kalciumhydroxid i osmosvatten eller kranvatten; det viktiga då är att inte bottensats pumpas in i akvariet, så ATO-pumpens insug bör sitta en bit från botten i ATO-behållaren. Själv använder jag en Tunze Calcium Dispenser i min ATO-behållare för att slippa problemet med bottensats, men det är inte nödvändigt.

 

Quote

Byta vatten kan jag orka runt var tredje vecka, räcker det?

Det finns många som inte byter vatten alls (t ex jag), det beror helt på vattenvärdena och om djuren trivs. Jag tror iofs att det kan vara bra med ett fullständigt vattenbyte med något års mellanrum, för att bli av med eventuella skadliga ämnen som kan ha ackumulerats. Man kan även byta oftare för att ersätta spårämnen som förbrukats, vilket jag tror ger bättre noggrannhet än att spårämnestillsatser.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...