Gå till innehåll

Foder som sjunker långsam - till anthias


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har läst någonstans att det finns ett "mått" på hur länge foder stannar/flyter i vattnet och det har naturligtvis sin fördel i att fiskarna kan ta längre tid på sig innan de äter upp all mat.

 

Tänker att det kan vara bra till stimfisk som anthias och även för att minska på föroreningar när man matar mycket. 

 

Men vad kallas enheten och vilka foder/produkter uppges med den typen av data? Har läst det på några pellets men kommer inte ihåg vilka. 

 

Tacksam för förslag på all typ av foder som kan passa till anthias och stimm men helst då den typen som "svävar" längst. 

 

Tack. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sea Pearls var det jag tänkte på. Någon som har innehållsförteckning eller erfarenheter av dem?

Har också sökt runt och funnit att tropical har något som de kallar 3-Algae-Granulat som kanske är bra. 

Någon som har testat det? 

Innehållsförteckningen säger:

Feed your aquarium fish several times per day using small portions.

Complete feedingstuff for ornamental fish. Ingredients: cereals, algae 12%, derivatives of vegetable origin (including Aloe vera 2%), vegetable protein extracts, fish and fish derivatives, molluscs and crustaceans, vegetables, yeasts, oils and fats, minerals (including zeolite 1%). Additives (per kg): Vitamins, pro-vitamins and chemically well-defined substances having similar effect: vit. A 31 000 IU, vit. D3 1 850 IU, vit. E 120 mg, vit. C 450 mg. Compounds of trace elements: E1 (Fe) 40.0 mg, E6 (Zn) 11.0 mg, E5 (Mn) 8.3 mg, E4 (Cu) 2.0 mg, E2 (I) 0.24 mg, E8 (Se) 0.24 mg, E7 (Mo) 0.05 mg. Antioxidants.

Efter att ha läst runt lite blir jag lite skrämd av vad som är i maten som vi förväntas ge till husdjuren. De bolag som listar vad som är i produkterna uppvisar i alla fall en öppenhet (även om det inte alltid är det man kanske tänker som bra produkter till husdjur) men i förhållande till alla de som inte listar någonting är det i alla fall öppet. 

Men det kanske bara är jag som överreagerar på ingredienserna. Hur tänker ni när ni ser innehållsförteckningar som innehåller jäst, mjöl, fiskpulver (till växtätare) och ingredienser som inte är marina som skall ges till marina djur. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 10/10/2017 at 9:22 PM, Dimorb said:

 Hur tänker ni när ni ser innehållsförteckningar som innehåller jäst, mjöl, fiskpulver (till växtätare) och ingredienser som inte är marina som skall ges till marina djur. 

Å andra sidan är ju t ex vitlök ett populärt kosttillskott, ett par av mina köttätare (filfisk och sandvändare) har själva börja äta nori, och min dvärgkejsare äter ibland kirurgens exkrementer. Jag tror det skiljer mellan arter hur anpassningsbara de är, både vad gäller smak och matsmältning. Men det är säkert ingen toppkvalité på kommersiellt foder. Kanske frysta sorter är bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...