Gå till innehåll

Hur doserar ni jod?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder; hur doserar ni som doserar jod jod (jo, jag är 99% på att det meningen är grammatiskt korrekt)?

Anledningen till att jag frågar är ju att jod förstörs i ljus (och ganska snabbt om jag förstått rätt). Ni som gör Tritontest och har schysst värde på jod, doserar ni bara helt vanligt genom doserpump (tillsatt i Ballingen)? Eller separat på natten?

Och refugiumljuset i sumpen...borde inte det förstöra joden redan i flaskan till pumpen? Om jag läst rätt så är det när jodid (I-) blir till vanlig jod (I) som fördärvar det (gör det biologiskt otillgängligt), och att det är främst blått ljus som har rätt energi för att få det att hända. Isf borde väl rött refugiumljus vara ganska "ofarligt" för joden?

 

Jag har faktiskt gjort så att jag klätt in behållaren med KH-Balling (som jag har jod i) med folie, och slangarna har folie runt sig där de inte hänger över vatten, och mörk slang trädd över doserslangen där den hänger över vatten. Det kanske är överdrivet att göra så?

 

//M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har doserat Jod sedan jag startade mitt nya - använder Saliferts Jod. Har inte gjort något speciellt mer än att jag bara doserar in vid 00:30 och 03:00. Nu tror jag det är 3 ml per dag. Nu har jag inte mitt refugium i sumpskåpet så det är mörkt där hela tiden men jag har rött och blått ljus i refugiet nattetid. Mina jodvärden har varit 48 mikrogram i oktober förra året, 8,1 mikrogram i januari i år (ökade doseringen), 48 mikrogram i maj i år, 40 mikrogram i juli (ökade doseringen) och nu i september - 83 mikrogram (minskade doseringen)

 

Jag lägger upp mina 5 tester i min tråd

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte gjort något speciellt mer än att jag bara doserar in vid 00:30 och 03:00. Nu tror jag det är 3 ml per dag.

Doserpump rakt ur flaskan då?
Jag har Stigs jod, men eftersom han inte skickar längre måste jag hitta nåt nytt märke snart... Du har höftat doseringen baserat på erfarenhet, och sen justerar allt eftersom du skickar in tester?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle kan du inte köra jod med ballingen? 

 

jag har försökt få upp min jod (typ 3ppm enligt MarineLab) med Aquaforest droppar (pipett). har doserat en hel flaska utan att få någon resultat (enligt Marinelab).

 

köpte också ett Salifert-test och det var nog det sämsta testet jag gjort. inte en chans att få ut något av det, så det är bortkastat med pengar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör dosserpump i två akvarier och manuell tillsats av jod i två. Tycker både två varianter verkar ge ganska korrekt utslag på Triton-testerna. Alltså följa de ökningar eller minskningar vi gör i doseringen (om mätvärdena är korrekt eller inte lämnar jag åt nån expert att bedöma). Vi doserar Triton Labs jod. 

Vi har vita flaskor med jod, inte transparenta. 

 

/ David 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle kan du inte köra jod med ballingen? 
 
jag har försökt få upp min jod (typ 3ppm enligt MarineLab) med Aquaforest droppar (pipett). har doserat en hel flaska utan att få någon resultat (enligt Marinelab).
 
köpte också ett Salifert-test och det var nog det sämsta testet jag gjort. inte en chans att få ut något av det, så det är bortkastat med pengar. 

Hur menar du? Jag doserar Stigs (Oceanakvariums) jod. Jag häller 15ml av det i KH-Ballingen och så doseras det ju 'automatisk' tillsammans med KH.
Vad jag funderar över är om man (pga ljuskänsligheten) bör dosera det på annat sätt.

Hemmatester på jod har jag bara hört dåligt om, så jag mäter det enbart via Tritontesterna.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, BatmanGefle sa:


Så vita plastflaskor och vanliga, genomskinliga doserslangar som står i typ vanlig rumsbelysning?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

 

Vita plastflaskor(den typen av flaskor Triton-tillsatserna kommer i) och grön "luftslag". Ja, står i blandad belysning. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Vita plastflaskor(den typen av flaskor Triton-tillsatserna kommer i) och grön "luftslag". Ja, står i blandad belysning. 
 
/ David 

Ok. Som jag har då, fast jag har transparenta slangar och slangpaketet går precis bredvid 30W refugiebelysning...

Jag skulle gärna höra ifrån flera, men det verkar ju luta åt att just förvaring/dosering är ganska förlåtande och det är först då det hamnar i karet, och blir utsatt för väldigt intensivt ljus, som det börjar försvinna.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få effekt fick jag höja saliferts rekommenderade dos.

Doseras var 14-21 dag står det på Saliferts jod..? Jag nollade mitt jod på betydligt mindre tid än det, då jag hade otur då jag tänkte en gång och jod blev odoserat... Hur tänker de där?

Jag kör tredubbel dos mot instruktion nu. Väntar på svar från Triton (måndag eller tisdag) för att se om det räcker för att få upp det till 60ppm. Mitt jod har dock ingen 'x ml höjer y ppm', så jag har tagit det (alltför) lugnt med att öka dosen.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod är ett mycket reaktivt grundämne och som grundämne fordras en vätebomb för att det skall kunna försvinna och även det bör vara ganska osäkert.

Men däremot omvandlas det mellan olika former - jod, jodid och jodat. Detta händer i akvarier också och det är därför Sailfert testen mäter såväl jodid som jodat.

Tritontesten summerar alla former av jod.

Om jag förstått det rätt är det atomärt jod som omvandlas till joner under inflytande av ljus. Men vilken form det än är fungerar det i akvarier. Det kanske skiljer på hur lätt det tas upp men alger kan utnyttja både jodid och jodat. Och skulle det bli lite av endera sorten omvandlas det.

 Jag har alltid kunnat mäta både jodid och jodat i mitt akvarievatten trots att jag bara tillsätter jodat. Jag misstänker att Saliferts test fungerar för missar jag att fylla på blir båda noll och när jag tillsatt får jag utslag på båda efter en vecka ungefär. (Jag har lagt i engångsdoser + att det doseras med Ballingen).

Jod verkar magasineras i karet (alger - koraller) för jag brukar behöva ett par doser innan värdet blir stabilt men så är det med nitrat och fosfat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jod är ett mycket reaktivt grundämne och som grundämne fordras en vätebomb för att det skall kunna försvinna och även det bör vara ganska osäkert.

Nu menar ju jag, då jag säger att jod förstörs, att den formen av jod som vi vill ha förstörs/omvandlas till en otillgänglig form, inte att det försvinner från världen...  ;) 

 

Det står ju t o m på dina egna flaskor med jodtillsats att det är ljuskänsligt och ska förvaras mörkt...och om samtliga former kan utnyttjas och dessutom omvandlas sinsemellan, så finns det väl ingen anledning till att förvara det mörkt...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nori innehåller mycket jod (av en form som iaf människor skall kunna överdosera enligt innehållsdeklarationen), påverkar inte det akvarievattnet också?

Får det ligga och upplösas så borde det väl komma ut i vattnet kan man tycka..?
Men hur mycket? Ett ark nori innehåller jod motsvarande 0,00015ppm i ett 500-liters akvarium var vad jag fick fram (men jag håller fortfarande på med morgonkaffet så jag kan ha räknat galet).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror allvarligt talat inte att jodatlösning påverkas av ljus. men andra leverantörer varnar...

Att jodid blir till jod vid påverkan av ljus verkar ju vara allmänt vedertaget om man läser runt lite... Kan det vara så att för våran del spelar det faktiskt ingen roll då alla jodformer kommer att bildas/upplösas om vart annat då det blandas i vårt komplexa vatten, och ljuset mest har betydelse vid rena kemiska experiment etc, där rätt/känd koncentration/ratio är nödvändig?



Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, BatmanGefle said:

Får det ligga och upplösas så borde det väl komma ut i vattnet kan man tycka..?
Men hur mycket? Ett ark nori innehåller jod motsvarande 0,00015ppm i ett 500-liters akvarium var vad jag fick fram (men jag håller fortfarande på med morgonkaffet så jag kan ha räknat galet).

Den här artikeln nämner inte nori, men däremot andra foderkällor: http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry

 

"Of the foods provided to most marine aquaria, algae in fish food is likely to be a big source. Gracilaria sp. macroalgae are often added to tanks, both in commercial prepared foods (e.g., some of the Formula foods from Ocean Nutrition, which also includes additional inorganic iodide), and as an individual macroalgae for fish (e.g., Tang Heaven). In one study, Gracilaria sp. was found to contain 3654 ppm iodine by dry weight.27 So the daily input to a tank adding 3 grams (dry weight) of Gracilaria sp. per day is about 11 mg of iodine. That is enough to bring a 50-gallon tank from zero to natural levels (0.06 ppm iodine) EVERY DAY. In the end, I think that we should be very happy that iodine is depleted so rapidly, because if it were not, we’d probably rapidly drive up iodine levels in many tanks."

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har hög jod i ett kallvattenssystem hos oss. I detta systemet har vi lagt i mycket brunalger genom åren. Tyvärr har många av dessa alger tynat bort. Jag gissar att det är därifrån allt jod kommer ifrån. 

Brunalger(tång/kelp) innehåller mycket jod. 

 

Så det kanske hade gått att tillsätta lite tång som mat till fisk och jod-tillsats för akvariet :) 

 

Edit 

Här är lite om jod och Laminaria digitata 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2383960/

/ David 

Ändrat av Sjöfartsmuseet Akvariet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det håller sig till jodid eller jodat är även en fråga om PH.

Ja har konsumtion av just jod när mitt refugium mår bra. Jag gissar därför med en viss säkerhet att just jod är en beståndsdel av alger och kan därför återföras till  vattenkolumnen när alger dör. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det håller sig till jodid eller jodat är även en fråga om PH.
Ja har konsumtion av just jod när mitt refugium mår bra. Jag gissar därför med en viss säkerhet att just jod är en beståndsdel av alger och kan därför återföras till  vattenkolumnen när alger dör. 
 

För nån kväll sedan satt jag och skummade igenom en artikel (kan se om jag hittar den igen om du är intresserad) där det lades fram att zooxanthellen använder jodid för att 'fånga upp' syreatomer som kommer som en rest av ämnesomsättningen (lösa syreatomer är reaktiva och elaka!) och då blir jodid till jodat (en jodatom bunden till tre syreatomer).

I en annan tråd bad jag om hjälp med mitt refugium som aldrig ville komma igång (små, trista tussar som aldrig växte och en massa cyano) och att öka joden hjälpte till att få igång det (tillsammans med järn och annat spektrum på ljuset), så att ha lite alger som dör av är nog inte enbart av ondo. Nitrat och fosfat släpps ju tillbaka, men även en hel del godbitar oxå, det håller jag helt med dig om!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...