Gå till innehåll

Fisk som skvätter ut vatten


Christian J

Rekommenderade inlägg

Min kirurg (Zebrasoma desjardinii) har på sistone börjat plaska uppe vid ytan, ett par gånger så mycket att ordentliga skvättar hamnat på golvet. Ibland simmar fisken som en galning några gånger genom karet, både framåt och baklänges. Kanske är det då han skvätter vatten, är inte säker då jag haft ryggen mot karet när det inträffat.

Vad kan detta bero på? Fisken ifråga är den största i karet och skräms inte av de andra fiskarna. Han har inga synliga parasiter/sjukdomar. Jag tror vansinnessimningarna brukar inträffa kort efter matningen (nori och mysis), kan de bero på att fisken fått magknip pga för stora portioner, eller är det överskottsenergi?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vansinnessimningar kan bero på att karet blivit för litet. Fisken kan ju bli 20 - 30 cm kanske ännu mer.

Jag har sett en palettkirurg som skvätt ut vatten när den tyckte det var matdags. Men den gjorde det bara när det var någon hemma så det var inga problem att torka upp.

Det är inte alltför ovanligt med tryckarfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fisk är bara 10-12cm och det finns gott om simutrymme i 300l-karet, möjligen känner sig den uttråkad pga den enkla inredningen. Fisken brukar trycka nosen mot framrutan på kvällen (även efter matningen), kanske den försöker komma närmare mig eftersom den vet att det är härifrån maten kommer.

 

Eller så är det magknip. I naturen är ju algätare vana vid konstant småätande, och även i akvarier brukar de väl beta lite nori i taget från norihållare. Jag brukar istället släppa en bit nori löst i karet, och min fisk proppar i sig biten helt maniskt vilket kanske leder till magknip om norin sedan sväller i magen. Jag skall testa med mindre bitar åt gången och se om det gör någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Rameau sa:

hmm..varför köper du inte bara en hållare?

Håller med. Denna är grymt uppskattad både av mig och mina kirurger (bl a en Z.desjardinii). De kan simma och småpicka i godan ro, och ingen risk att norin försvinner.

Som en fotnot så märker jag väldigt tydligt på just desjardinii då den är hungrig, för den börjar simma mer och mer 'aggressivt' då...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...