Gå till innehåll

Hanssons Nya med sumprum


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, MattiasN sa:

Ser ut som du är en bit på väg! Kan bara säga att det är riktigt gött att ha rum för sump o prylar i ett separat rum! :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Hej! Min förhoppning är att det ska bli lite lättare att underhålla allt. Sen från man förhoppningsvis bort alla dunkar som annars står runt karet och i badrummet. 

 

Sumpen kommer att byggas i plast som jag svetsar ihopp bara för att görs det lättare att få till små och detaljer.   

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den lösningen av baksidan gör stagen ingen nytta. Just där brottrisken är störst på grund av ursågningen för överrinningen tar staget slut. 

Men baksidan går ju att göra i tjockare glas (15 helst 19 mm) - det behöver inte vara vitglas. Och jag skulle ha en radie på minst 5 mm nedtill i hörnen på ursågningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, stigigemla sa:

Med den lösningen av baksidan gör stagen ingen nytta. Just där brottrisken är störst på grund av ursågningen för överrinningen tar staget slut. 

Men baksidan går ju att göra i tjockare glas (15 helst 19 mm) - det behöver inte vara vitglas. Och jag skulle ha en radie på minst 5 mm nedtill i hörnen på ursågningen.

He he.. var lite av att provocera fram ett förslag på hur man kan göra genom att lägga upp den bilen. :)

 

Tack Stig för att du kommer med förslag. Alltid kul när man får svar från erfarna akvarier. 

 

Kommer ett nytt förslag ikväll på utformning av karet.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag skulle ha en springa mellan glasstagen i hörnen bak så att sladdar från pumpar kan dras upp intill glaset.

Det var en mycket bra idé!  

 

Men vad tror du om karet i övrigt. Tänkte köra med 15mm glas alla sidor och även 15mm i listen som är 80mm bred. Borde vara mer en tillräkligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte enklare att köra ytavrinning längs hela baksidan och skippa den bakre glaslisten helt? Hoppskydd i all ära, men jag skulle värdesätta att inte ha något som är i vägen/skymmer sikten när jag skrapar rutan/rensar gallret mer än hoppskyddet. Skulle det bli problem med hoppande fiskar kan du alltid lägga dit en remsa akryl eller liknande.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, addo sa:

Är det inte enklare att köra ytavrinning längs hela baksidan och skippa den bakre glaslisten helt? Hoppskydd i all ära, men jag skulle värdesätta att inte ha något som är i vägen/skymmer sikten när jag skrapar rutan/rensar gallret mer än hoppskyddet. Skulle det bli problem med hoppande fiskar kan du alltid lägga dit en remsa akryl eller liknande.

 

 

Hej! 

 

Jag skulle vilja ha avriningen längs hela baksidan men är begränsad av en vägg som går ut 25cm. Behöver säkert inte ha nån list vid kammen nu när jag förlängs avriningdboxen som tar upp all kraft men vill gärna ha list runt karet på dom andra sidorna. Det blir en hel del plask och stänk när man matar stora fiskar som stänker över och man får en rand med saltvatten längs hela rutan. Känns tryggt att ha den där. 

 

Det kommer även att byggas en överdel med stora luckor så man lätt kommer i karet. 

 

Kommer även att ha full tillgång från baksidan av karet där jag sköter allt slabbande med vatten och matning. 

 

Ritar ett nytt förslag ikväll på karet! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har ytavrinningsboxen lika lång som karet fungerar dess botten som ett stag. Men den bör göras lite bredare då det är hål i den.

Är hålen nära änden blir sidkraften mycket mindre. Men ytavrinningen vill jag ha i mitten så att man kan köra våg i karet utan att det plaskar.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎10‎-‎24 at 22:26, stigigemla sa:

Om man har ytavrinningsboxen lika lång som karet fungerar dess botten som ett stag. Men den bör göras lite bredare då det är hål i den.

Är hålen nära änden blir sidkraften mycket mindre. Men ytavrinningen vill jag ha i mitten så att man kan köra våg i karet utan att det plaskar.

 

 

 

Boxen blir 1100mm och jag kör med en 160x1100x15mm skiva i boten som får agera stag. jag tänkte borra hål i sidan istället så har staget/boten kvar all kraft. 

ytavriningen bil 660mm lång och centrerad så det bör väll gå bra att köra vågor i karet om man vill? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Bänken är klar förutom målning. En överdel ska byggas. 20180126_153556.jpg.1a07075dcbc61e584f19479e53d38aee.jpg

 

Belysning ska beställas. Blir till en början en ATI T5 8x80watt. Köper till en 4x80watt senare.

En rörmotor är nästan beställd för att höja och sänka rampen. Tips på smarta lösningar mottages. :)

 

Akvariet skulle komma den här veckan till 100% men börjar tvivla på det nu. Vill ha upp det så man kan börja fundera på rör. 

 

Kalkriaktorn ska testköras.

Vattenledningar dras och avlopp i torpargrunden. 

Golvet ska förstärkas upp bara för att.. redan cc 300 mellan reglar med 22spån och 28masivträgolv på.. 

 

Elektriker lyser med sin frånvaro.  Bara lite kvar i centralen kvar. 

 

Lite kvar att göra med sumpen men det får bli när rören är dragna. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...