Gå till innehåll

Min hemmagjorda "core 7"


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Lite falsk marknadsföring om de säger att dosen är sju gånger starkare... Min Balling blir ju inte dubbel så koncentrerad om jag börjar dosera från två behållare, jag tvingas ju bara använda ytterligare en doseringspump (vilket i realiteten är sämre).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-20 at 19:14, petnym sa:

Lite falsk marknadsföring om de säger att dosen är sju gånger starkare... Min Balling blir ju inte dubbel så koncentrerad om jag börjar dosera från två behållare, jag tvingas ju bara använda ytterligare en doseringspump (vilket i realiteten är sämre).

Sant, skillnaden är väl att man slipper o blanda med vatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2017-10-20 at 22:38, Lasse sa:

Japp ¨så går det att göra men jag avråder väldigt mycket att bara använda natriumkarbonat i sin Balling - pH blir okontrollerbart. Dock kan man använda ca 16 % Na2CO3 blandat med 84 % NaHCO3 - då får du pH på ca 8,3

 

MVH Lasse

I core 7 (såväl min som tritons) är det(läs måste det vara) en majoritet av NacO3 för att få en KH lösning av den styrkan. Finns inget annat sätt. Och ph i deras KH flaska ligger mkt riktigt på 10-12. I min blandning faktiskt bara ph 9.5, tack vare att jag maxar NaHCO3 delen. 

 

Och som du säger, så finns därför en max dos från triton, som jag tror är ca 4 ml/100l per dostillfälle. Det stämmer rätt bra med min egna lösning med, provat olika "maxdoser" och vid 4ml/100 vid en dos, får man en höjning i karet av pH på bara ngr hundradelar, som efter en timma är tillbaka igen. Så dessa doser är helt ofarliga. Men man bör inte gå över denna rekommendation.

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-20 at 19:14, petnym sa:

Lite falsk marknadsföring om de säger att dosen är sju gånger starkare... Min Balling blir ju inte dubbel så koncentrerad om jag börjar dosera från två behållare, jag tvingas ju bara använda ytterligare en doseringspump (vilket i realiteten är sämre).

Sant, 3.5 ggr per KH flaska, men i de andra flaskorna som bara är en, så är dosen 7 ggr starkare för där är ju lösligheten bättre så man slipper dela upp det på två. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Core 7 är egentligen en balling light i botten. Balling light har maxat calciumdunken till ungefär 7 ggr starkare. För att matcha det med KH där man vill dosera lika volymsmässigt enligt Ballingprinciperna, maxar man en KH lösning med hjälp av NaCCO3. Man kan då teoretisk komma upp i som mest 4 ggr starkare med NaCO3, men skall ju matcha kalciumdunken som är 7 ggr, så man nöjer sig med 3.5 ggr starkare i KH flaskan o tar två flaskor. 

Mg är enkelt, det löser sig ännu mer, så där är det enkelt att lösa 7 ggr mer i samma liter. 

Så, inget nytt med core 7, en Balling light, som dock är balanserad tack vare en hel del NaCO3. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Räknade lite på koncentrationen i detta recept, och kom till slut, lyckligtvis fram till (ungefär) samma resultat som Jonas... Postar uträkningen här som ett komplement för den som själv vill kontrollräkna (men som behöver lite hjälp på traven)...

 

Roman-Core7-calc.jpg.66c58d0b51dd365d2b595a1d09e60aec.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...