Gå till innehåll

Kemiquiz


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Kemiquiz, ÄNTLIGEN!, eller hur!?;-)......
 
1) Hur högt KH är det i "KH"-dunken i en vanlig Balling-blandning? (Klassisk).
OBS, snälla, mät ej upp det med eran salifert, då förlorar ni mkt tid o pengar;-)
 
2) När man droppar ner kalkvatten eller annan basisk lösning i ett akvarium, blir det grumligt. Vad är det som bildas?(fler svar kan va rätt, ute efter principen)
 
3) Varför blir det inte grumligt när man droppar ner koncentrerad "KH" lösning från en vanlig Balling classic?
 
4) Om du har ett akvarievatten med pH 7.9 och tillsätter KH-lösning från en klassisk Balling, dvs NaHCO3, vad händer då med pH värdet direkt efter det samt ngr timmar efter det efter genomluftning. 
 
/Jonas R
 
 
Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, petnym sa:

Fråga 1 är lite klurig eftersom det inte framgår av Balling-receptet hur mycket av de 5 literna färdigblandad lösning som är vatten, eller kan man anta att 500 g NaHCO3 upptar samma volym som 500 g vatten, dvs ca 0,5 liter?

 

Räkna med det klassiska Ballingreceptet alltså ungefär 82 gram NaHCO3/1 liter RO. 

Vad får denna lösning för KH? Det är frågan:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, petnym sa:

Fråga 1 är lite klurig eftersom det inte framgår av Balling-receptet hur mycket av de 5 literna färdigblandad lösning som är vatten, eller kan man anta att 500 g NaHCO3 upptar samma volym som 500 g vatten, dvs ca 0,5 liter?

 

Nu förstår jag vad du kanske undrar. Det spelar ingen roll hur stor del av slutvolymen som saltet tog upp, för när det är i lösning så har du en viss volym o det är sedan den volymen som du använder för att räkna ut molariteten. Du behöver alltså inte veta hur mkt vatten som gick åt för att komma upp till slutvolymen. Man fyller alltid upp till önskad slutvolym efter att saltet (nästan)löst sig. Triton förresten beskriver det rätt bra i sin instruktion nåt i stil med "blanda ner saltet, fyll sen på upp till 10 l". Alltså inte MED 10 liter, utan UPP TILL.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, BatmanGefle sa:


Jag tar väl tvåan då...
Kalkvattnet (kalciumet) reagerar med koldioxiden i vattnet och fäller ut kalciumkarbonat. Men vad principen kallas vete f*n!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Bra:-) Det är faktiskt inte helt självklart att det är just kalciumkarbonat som bildas, men nån form av karbonatkristall är det, kan också va Magnesiumkarbonat...men det är inte det viktiga för det löser upp sig blixtsnabbt igen, så du har helt rätt svar:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-17 at 18:27, jonasroman sa:
Kemiquiz, ÄNTLIGEN!, eller hur!?;-)......
 
1) Hur högt KH är det i "KH"-dunken i en vanlig Balling-blandning? (Klassisk).
OBS, snälla, mät ej upp det med eran salifert, då förlorar ni mkt tid o pengar;-)
 
2) När man droppar ner kalkvatten eller annan basisk lösning i ett akvarium, blir det grumligt. Vad är det som bildas?(fler svar kan va rätt, ute efter principen)
 
3) Varför blir det inte grumligt när man droppar ner koncentrerad "KH" lösning från en vanlig Balling classic?
 
4) Om du har ett akvarievatten med pH 7.9 och tillsätter KH-lösning från en klassisk Balling, dvs NaHCO3, vad händer då med pH värdet direkt efter det samt ngr timmar efter det efter genomluftning. 
 
/Jonas R
 
 

Inte så där jättestort drag här på quizen....så jag svarar själv, får tjäna i bästa fall som ett diskussionsämne..

 

1) Förutsatta tt vi håller oss till receptet 82g NaHCO3/l (man blandar alltid upp till, inte med, 1 liter, eller vad det nu är för volym, när vi beräknar konc på lösningar. Alltså 1 liter färdig KH lösning, som innehåller 82g NaHCO3, dvs standrardreceptet. 

 

Då blir halten NaHCO3 i denna liter 82g/84 (84 är molvikten på NaHCO3)=0.976 mol/l

Gör om det till millimol/l: 976.2 millimol/l

1 millimol/l NaHCO3 ger ett KH på 1 meq/l, så lösningen har en alkalinitet på 976.2 meq/l

Omräkna till dKH:976.2*2.8=2733dKH

 

2) När kalkvatten droppas ner (eller annan basisk lösning), kommer det plötlisgt höga pH värdet göra att HCO3-jonerna i vattnet omvandlas till CO3 då dom led i deras egenskaper som syra avlämnar sina vätejoner. Nu stiger den lokala halten av CO3, och den bli då så hög så det spontanbildas salter bestående av CO3, tex CaCO3, MgCO3. Dessa syns som en grumling. 

 

3) En KH lösning från en vanlig Balling består av NaHCO3, och den lösningen är inte så basisk så det sker som beskrivs i 2 ovan.

 

4) pH värdet sjunker. NaHCO3 kan agera både syra o bas, dvs ta upp eller avge en vätejon. Det är det omgivande pH värdet som avgör om HCO3 kommer agera bas eller syra. Om pH värdet är under 7.7 ungefär, så kommer HCO3 fungera som en bas och och tar upp vätejoner, dvs höjer då pH värdet vid tillsättning. Men om pH värdet är över 7.7 ungefär, kommer HCO3 agera som en syra, och vid tillsättning avge en vätejon o sänka pH värdet. Varför gränsen är just 7.7 (kan va lite lägre ev), beror på att vid det pH värdet eller lägre ligger inga karbonater i form av CO3, utan alla karbonater ligger i formen HCO3. Men vid pH värden över 7.7 så kommer successivt andelen CO3 stiga över HCO3, och vid ett pH på 8.9 är halten HCO3=CO3. Det är det sk pKa värdet för CO3. (högre i sötvatten). Dvs så länge vi har ett pH över 7.7, så kommer alltid en viss del av tillförd HCO3, gå över som CO3, och det genom avlägsnandet av en vätejon=pH sjunker. All tillförd HCO3 gör inte över som CO3, men det räcker att något av tillförd HCO3 gör det, för att få en pH sänkning. Men vid pH 7.7 eller lägre, vill inga HCO3-joner alls gå över till CO3, varvid tillsättning av HCO3 vid ett ph på 7.7 eller lägre, bara kan innebära ett visst upptag av vätejoner, vilket alltså leder till en pH höjning. Varför är denna brytpunkt just 7.7? Det är den sk ändtitreringspunkten för CO3 (samma som ändtitreringspunkten för HCO3 är 4.2) . Dvs vid detta pH är alla CO3-"uttitrerade" o ligger som HCO3. Värdet för en ändtitreringspunkt får man genom att ta summan av omgivande pKa värdena o dela med 2. 

 

Men efter att ny jämvikt ställt in sig, dvs efter kanske ngr timmar, är ph värdet samma som innan (möjligen lite lite högre för vi har ju höjt alkaliniteten ngt men den effekten är mkt liten). Det är nämligen så här:

Det är ur pH synpunkt när ny jämvikt ställt in sig, helt likgiltigt med vilken kemikalie man höjer sin alkalinitet med. Det är bara de omedelbara pH effekterna som skiljer, men när ny jämnvkt är inställd, är pH värdet i vattnet exakt lika oavsett om man höjt alkaliniten med HO3, CO3, NaOH, eller CaOH. Detta beror på att pH är enbart ett resultat av två parametrar: CO2(aq) samt alkaliniten, där CO2(aq) har störst påverkan. Efter ny jämnvkt så kommer CO2(aq) vara samma som innan, oavsett hur du höjde alkaliniteten, därför kommer pH värdet också vara samma i samtliga vatten oavsett hur du tillsatte din alkalinitet. 

 

/Jonas R

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom att tänka på en sak ang. fråga två. Du sa ju i kommentaren till mig att kalciumkarbonaten 'blixtsnabbt löser upp sig igen'... Men har inte CaCO3 extremt låg löslighet i vatten vid det pH som våra kar ligger på? Eller är det lite extrema förhållanden just i grumlingen så det kan lösa sig igen ändå?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-18 at 09:23, jonasroman sa:

Nu förstår jag vad du kanske undrar. Det spelar ingen roll hur stor del av slutvolymen som saltet tog upp, för när det är i lösning så har du en viss volym o det är sedan den volymen som du använder för att räkna ut molariteten. Du behöver alltså inte veta hur mkt vatten som gick åt för att komma upp till slutvolymen. Man fyller alltid upp till önskad slutvolym efter att saltet (nästan)löst sig. Triton förresten beskriver det rätt bra i sin instruktion nåt i stil med "blanda ner saltet, fyll sen på upp till 10 l". Alltså inte MED 10 liter, utan UPP TILL.

 

Jag har blandat balling i så många år att jag vet vad volymen blir, men jag fick (felaktigt) för mig om att jag behövde veta hur stor del av vikten (istället för vikt per volymsenhet) som bikarbonaten stod för. Var inte heller helt enkelt att hitta orginalreceptet.

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-19 at 22:02, BatmanGefle sa:

Jag kom att tänka på en sak ang. fråga två. Du sa ju i kommentaren till mig att kalciumkarbonaten 'blixtsnabbt löser upp sig igen'... Men har inte CaCO3 extremt låg löslighet i vatten vid det pH som våra kar ligger på? Eller är det lite extrema förhållanden just i grumlingen så det kan lösa sig igen ändå?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

det är ett bra påpekande, men jag tror det löser sig tillbaka pgr av andra faktorer som jag inte riktigt kan förklara. sen kan det ju va andra karbonatföreningar också. Randy har en artikel om detta, skall se om det finns nåt mer där som jag glömt. oavsett, fällningen beror på det höga ph värdet och ämnet löser tillbaka sig som tur e:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-20 at 18:49, petnym sa:

 

Jag har blandat balling i så många år att jag vet vad volymen blir, men jag fick (felaktigt) för mig om att jag behövde veta hur stor del av vikten (istället för vikt per volymsenhet) som bikarbonaten stod för. Var inte heller helt enkelt att hitta orginalreceptet.

ja som sagt, det behöver man inte veta. Det är enklare än vad en del tror, slutvolymen är alltid det som räknas, och att veta hur mkt volym som tex 82 gram NaHHCO3 tar upp behöver man inte grubbla över:-)

Originalreceptet är ju 82 g/liter. Variationerna runt det är små, eftersom maxlösligheten är inte mer än 96g/l. Balling light maxar genom att instruera 100g/l, så där kommer en liten del ej lösa sig o den lösningen blir en smula starkare, men inte så mkt så det spelar nån roll. 

Alla svar där man räknar med en NaHCO3 mängd mellan 82-96 gram/liter hade jag ansett vara rätt , så svaret är ju inte exakt på "öret". 

 

/Jonas

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...