Gå till innehåll

Refugium i sumpen


DennisL

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar.

 

1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump?

2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods.

3. Överlever copepodsen om de tex skulle råka följa med returpumpen upp (refugiet är i facket innan returpumpen).

4. Finns det en risk att det börjar växa en jäkla massa alger i hela sumpen eftersom jag tillför ljus där?

5. Har någon förslag på en relativt billig ledlampa, ytan är 50 x 15 cm, så jag tänker någon lång men smal led.

6. Hur gör man för att förhindra att cheaton tar sig in i nästa fack och sätter igen returpumpen? Överrinnigskam?

Många frågor, men hoppas någon tar sig tid att svara:)

Mvh

Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ja så länge det inte blir stillastående vatten nån stans i facket.

2. Det tycker jag, kör på omvänd dygnsrytm för att jämna ut ph

3. Ja dom allra flesta iaf.

4. Det är nog bra att enbart belysa facket i den utsträckning det går, glaset runt facket kommer bli täckt av kalkalger där det är tillräckligt ljust så det hjälper till att minska ljusspill.

5. Jag bytte till sånna här för en vecka sen lampa

    jag valde plant versionen, för tidigt att säga hur den fungerar ännu men ljuset var fint och den gick på ca 600kr.

6. När den vuxit i hop till en klump går det nog bra utan något, men annars är en kam eller något nät/galler bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...