Gå till innehåll

Olika sätt att effektivt få bort nitraten...


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte bara inflika här att det verkar som det enda sättet att få bort nitrat är med rowaphos nollnitrat o andra dyra grejjer nitratfilter m.m

Även vattenbyten har ju en utspädande effekt.

men finns det inga andra sätt att få bort nitraten

effektiv skummnning fungerar ju.

har hört om vodkametoden.....

men vad finns mer kan man inte bara använda ett hederligt gammalt denitrifikationsfilter alà fosså???

Nu vill jag att alla "Skitexperter" skriver vad ni vet så vi nybörjare fattar nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte bara inflika här att det verkar som det enda sättet att få bort nitrat är med rowaphos nollnitrat o andra dyra grejjer nitratfilter m.m

Även vattenbyten har ju en utspädande effekt.

men finns det inga andra sätt att få bort nitraten

effektiv skummnning fungerar ju.

har hört om vodkametoden.....

men vad finns mer kan man inte bara använda ett hederligt gammalt denitrifikationsfilter alà fosså???

Nu vill jag att alla "Skitexperter" skriver vad ni vet så vi nybörjare fattar nått.

Hej,

Vilken princip jobbar "fossås" filter med ?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte bara inflika här att det verkar som det enda sättet att få bort nitrat är med rowaphos nollnitrat o andra dyra grejjer nitratfilter m.m

Även vattenbyten har ju en utspädande effekt.

men finns det inga andra sätt att få bort nitraten

effektiv skummnning fungerar ju.

har hört om vodkametoden.....

men vad finns mer kan man inte bara använda ett hederligt gammalt denitrifikationsfilter alà fosså???

Nu vill jag att alla "Skitexperter" skriver vad ni vet så vi nybörjare fattar nått.

Jag filtrerar med zeolitsten fungerar perfekt på 4 veckor så skönk värdet från 40 mg till 5 mg hade ca ett kilo zeolit i sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denitrifikation byggar på att man odlar bakterier som vid låg syrespänning (mikroaerofilt) andvänder den enirgi som finns i nitat och bildar kvävgas (som avgår) + vatten. Procesen kan ske i.

1) centralt i levande sten

2) plenum ala Schubert

3) djupsandbädds filter (hellst med inblandning av zeolitsand)

4) Fossås slangfilter ( tunn mycket lång slang där vattnet rinner långsamt vilket gör att det blir syrefattigt)

5) Zeolit som fungerar som en sorts levande sten är mycket poröst.

De bakterier som utför denna process kan gynnas om de har tillgång till någon kolkälla. Här har ofta används votka men det går med annat också t.ex vissa fruktssyror och sockerlösningar. (det är detta som Zeolitmetodens lösningar bygger på)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla metoder för att ta bort nitraten har en sak gemensamt, att skapa en syrefattig miljö så dom bakterier som bryter ned nitraten frodas.

2) plenum, En sandbädd som är ca 10cm tjock liggandes på ett galler så att man får ett par cenitmeter med syrefattigt vatten i botten.

3) Djupsandbädd, sand/grus med ett djup på minst 10-15cm. Uppstarts tiden på ett plenium eller ett djupsandbädds filter är ca ett halvår och det ska helst ligga i sumpen för att undvika störnngar.

4) Fossås slangfilter ( tunn mycket lång slang där vattnet rinner långsamt vilket gör att det blir syrefattigt) Lite av en föregångare till dagens nitratfilter, man bör mata denna typ av filter med någon form av näring till bakterierna. (kolkälla)

Dagens nitratfiler är fyllda med svavelkulor och är enklare att hantera än ett gammalt filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt kar hela botten täckt av ett refugium=plenum samt även en sump med djupsandsbädd där det finns levandesten och Caolerpaodling samt en massa andra kryp. Plenumet i karet innehåller också massa kryp. I naturen hittar man upp till 100 000 mikrosnäckor per kvm. Kort plenum underst vatenspalt c.a 15 mm, korallsand (även någon inblandning av zeolit är utmärkt) 4-8mm minst 75mm gärna 100mm, spärrskickt (glasfiber matta) fin korallsand 50 mm gärna ympad med levande sand. Uppstarttiden är minst 6mån, men jag skulle hellre säga 1 år innan denitrifikationen är 100%. Fördelar självgående, fungerar även som kalk- och mineralreaktor då korallgruset bryts med i de undre skicktet. Producerar många småkryp som koraller m.m äter. Undrhåll fyll på med något korallsand och helst 1-2kg levande sand 1 gång per år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hel del "slangfilter" kördes i Stockholmsområdet för några år sedan med vanligtvis goda resultat i meningen att de var väldigt effektiva i att plocka ned nitratkoncentrationerna på noll. Tekniskt är de ganska enkla att bygga genom att exempelvis rulla en lång slang i ett lager runt ett bottenpluggat stående avloppsrör (utan antimögelmedel, nån halvmeter högt). Slangen ansluts till avloppsröret med en genomgång och matas med ett långsamt flöde (2-4 l/h) akvarievatten samt en kolkälla (glukos, metanol, etanol, laktos, etc. Alls funkar i princip lika bra) via en doseringspump (slangpump). Filtret startar efter några veckor då de fakultativa anaeroberna (bakterier som normalt använder andas syre men klarar syrefria miljöer) har etablerat sig och börjar andas/respirera nitrat i stället för syre (ta bort nitrat kort och gott). Så utmaningen med dessa filter är snarast teknisk: hur ordna med ett kontinuerligt lågt flöde samt med dosering av kolkällan? Erfarenheten visar att tekniken förr eller senare bryter samman (pumpar kloggar ihop eller strömmen går). Detta ger i sin tur upphov till en rejält syrefattig miljö och slutligen stanken av ruttna ägg (svavelväte). Inte kul att ha i vardagsrummet. Summa summarum: dessa nitratfilter funkar bra men kräver teknikintresserade/underhåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fin eller grov-kornig sand ?

Rengör du sanden någon gång och hur ?

Hur får du till en vattenspalt under sanden rent praktiskt ?

Är det inte risk att vattenspalten skapar en rutten sörja (på lång sikt) och att karet havererar ?

Jag har mitt kar hela botten täckt av ett refugium=plenum samt även en sump med djupsandsbädd där det finns levandesten och Caolerpaodling samt en massa andra kryp. Plenumet i karet innehåller också massa kryp. I naturen hittar man upp till 100 000 mikrosnäckor per kvm. Kort plenum underst vatenspalt c.a 15 mm, korallsand (även någon inblandning av zeolit är utmärkt) 4-8mm minst 75mm gärna 100mm, spärrskickt (glasfiber matta) fin korallsand 50 mm gärna ympad med levande sand. Uppstarttiden är minst 6mån, men jag skulle hellre säga 1 år innan denitrifikationen är 100%. Fördelar självgående, fungerar även som kalk- och mineralreaktor då korallgruset bryts med i de undre skicktet. Producerar många småkryp som koraller m.m äter. Undrhåll fyll på med något korallsand och helst 1-2kg levande sand 1 gång per år.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fin eller grov-kornig sand ?

Rengör du sanden någon gång och hur ?

Hur får du till en vattenspalt under sanden rent praktiskt ?

Är det inte risk att vattenspalten skapar en rutten sörja (på lång sikt) och att karet havererar ?

Om du läser innantill så står det om sanden.

Underst Takplast som slitsas med t.ex cirkelsåg liggand på 16mm elPVC rör för distansens skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...