Gå till innehåll

gemensam pump UVC och skummare


Nito

Rekommenderade inlägg

Jag fattar inte hur du tänkt.

Skummarpumpen blandar ju normalt sett vatten och luft i mycket små bubblor som sedan separeras i skummaren. Luften går med skummet upp i skummarkoppen och vattnet rinner ur nedtill.

Skulle man köra luftblandningen genom UVC:t skulle luft och vatten börja separera där så skummaren skulle fungera mycket sämre.

UVC:t fungerar genom att man belyser vattnet med ett starkt UVC ljus. Om vattnet är uppblandat med luftbubblor fungerar det inte.

Normalt sett sätter man UV:t på returpumpsledningen så att allt vatten som kommer upp till akvariet är renat

UV:t fungerar bättre ju klarare vattnet är. Alltså efter skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var lite otydlig kanske, skummaren matas med vatten av en egen pump (red sea C-skim 1800), och min tanke var att det först skulle gå genom uvc och det som "dödas" av uvc skulle separeras av skummaren efteråt?

Ändrat av Nito
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inflödet från karet räcker inte enligt manualen till denna skummare om man vill använda den inbyggda rengöringsfunktionen och det vill jag så därav måste den ha en egen pump.

-BatmanGefle, jag har som sagt varit borta från akvaristien i gott och väl tio år, men hade uvc senast och även koraller och det funkade, men har du andra tankar så är jag den första att lyssna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...