Gå till innehåll

Sänka fosfat, hur snabbt?!


Rameau

Rekommenderade inlägg

Man läser ofta att man inte ska sänka fosfaten för snabbt, men vad är en lagom takt då?

 

Jag har ignorerat mitt höga fosfat under en längre tid och tänkte väl äntligen försöka ta tag i det. Mätte idag fosfor till 90 med min Hanna ulr, har legat på 30 ganska stadigt.

Jag stökade runt en del i sandbädden igår, det rördes upp en hel del bös, tror det kan ha påverkat dagens mätvärde en hel del, men 30 är för högt det med.

 

30 omräknat blir väl ca 0,09 hur mycket skulle man kunna sänka på en gång? Tänk på att jag haft detta stabilt under en längre tid så korallerna har väl mer eller mindre anpassat sig till de värdet. Och därmed bör det väl även ligga stadigt om jag minskar det med remover och ökade vattenbyten under en tid eller tänker jag fel? Tacksam för några kloka ledord :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga kloka ord om hur fort man bör sänka värdet, men har du "samtestat" din Hanna URL mot ex. Tritontest? Min Hanna (eller kanske mer rätt; då jag använder min Hanna) visar konstant ett högre värde än vad jag får hos Triton. Då jag mäter ca 30ppb så säger Triton ca 0.02-0.04 dvs ett väldigt bra värde. Jag vet av några fler som får samma tendens med, just med URL:en...

Edit: Jag litar mer på Tritons maskin och personal än Hanna URL och mig själv, just pga det är så väldigt låga värden vi pratar om.

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Har inga kloka ord om hur fort man bör sänka värdet, men har du "samtestat" din Hanna URL mot ex. Tritontest? Min Hanna (eller kanske mer rätt; då jag använder min Hanna) visar konstant ett högre värde än vad jag får hos Triton. Då jag mäter ca 30ppb så säger Triton ca 0.02-0.04 dvs ett väldigt bra värde. Jag vet av några fler som får samma tendens med, just med URL:en...

Edit: Jag litar mer på Tritons maskin och personal än Hanna URL och mig själv, just pga det är så väldigt låga värden vi pratar om.

 

Ja det är sant,har tidigare reagerat på att det vart låga PO4 värden när jag gjort tritontest. Jag får  helt enkelt skicka iväg ett tritontest har ju två som bara ligger här hemma :) 

Bytte i alla fall till AL99 istället för ultra phos 0,04. Jag brukar varva de två då jag tycker AL99 är effektivare men  att de känns tryggare med ultra phos 0,04.

Tack för att du påminde mig om detta i alla fall!
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...