Gå till innehåll

pH vs KH


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Det här inlägget är en fråga som inbegriper Alkatronic men även i förlängningen motverkar köpet av Alkatronic för vissa, men jag hoppas @jonasroman ändå ger sin syn på saken...

Min undran är...pH är ju ganska lätt att mäta...pH är även beroende av korallernas fotosyntes. Finns det en grov uppskattning av förbrukningen av KH jämte värdet av pH? Dvs om mitt pH är 8,05 nattetid och 8,21 vid full ljustid/fotosyntes, kan man säga nåt om hur mycket av den totala dygnsförbrukningen av KH som sker vid ph<8,10 och hur mycket som sker vid pH>8,10..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detalj kan man inte det. Koralldjuret är ett djur som förbrukar syre och avger koldioxid. Och det varierar under dygnet beroende på hur aktivt djuret är.

Även symbiosalgerna förbrukar hela tiden syre. Men när lyset är på är fotosyntesen mycket starkare.

Man kan räkna ut hur mycket kH som förbrukas när pH stiger eller sjunker. Haken är bara att pH stiger och sjunker under dygnet även i mjukkorall och fish only kar som inte har någon bildning av kalciumkarbonat. Så hur mycket av pH ändringen som sker på detta sätt eller via bildning av kalciumkarbonat vet vi inte.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-20 at 02:31, BatmanGefle sa:

Det här inlägget är en fråga som inbegriper Alkatronic men även i förlängningen motverkar köpet av Alkatronic för vissa, men jag hoppas @jonasroman ändå ger sin syn på saken...

Min undran är...pH är ju ganska lätt att mäta...pH är även beroende av korallernas fotosyntes. Finns det en grov uppskattning av förbrukningen av KH jämte värdet av pH? Dvs om mitt pH är 8,05 nattetid och 8,21 vid full ljustid/fotosyntes, kan man säga nåt om hur mycket av den totala dygnsförbrukningen av KH som sker vid ph<8,10 och hur mycket som sker vid pH>8,10..?

Nej

Det finns såklart en koppling dock mellan högt pH och högre KH förbrukning, men du har ingen aning  om vilken faktor som är däremellan, och förändringarna följer inte varandra linjärt. Det är omöjligt att räkna ut KH utifrån bara pH värdet då du måste isåfall veta, läs mäta, co2 halten i vattnet. Det är dyrt, oexakt och kräver daglig kalibrering av co2 sensorn. Finns ingen maskin som bygger på den tekniken med bra noggrannhet för under 70000kr. 

Sen är det också så att kopplingen mellan KH o ph är inte linjär, dvs hur mkt du än höjer KH kommer pH sluta följa med i höjningen ju närmare pH 8.3 vi kommer. Kort sagt så kommer dina pH kurvor säga mkt lite eller knappt nåt alls om ditt KH värde. 

 

Du måste helt enkelt mäta KH direkt

 

mvh

jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen, som Lassse också skrivit: pH variationerna i ett kar beror inte alls särskilt mkt på eventuella KH variationer (för som jag sa, KH har inte den stora o linjära effekten på pH), utan de variationer du ser i ett kar förklaras till allra största delen av CO2 variationer i vattnet, som i sin tur varierar då fotosyntesen varierar.

 

Exempel:

Om du tex har 2 kärl med initialt samma värden enligt nedan

Kärl 1+2: KH 7, pH 8.1, CO2(aq)=5ppm(ej räknat exakt nu)

 

Nu höjer vi KH från 7 till 8, alltså ganska mkt. Vi har samma mängd co2. Vad händer då med pH. Det nya pH värdet trots en rätt betydande KH höjning stiger bara med knappt 0.1 enheter(har ej räknat exakt nu). Och denna stigning blir ännu mindre ju högre KH vi utgår ifrån. Dvs, pH förändringen är liten och dessutom inte möjlig att nyttja för arr räkna ut KH utan vetskap om co2.

 

Sen för att kunna räkna ut KH hyfsat exakt utifrån just pH ovh co2 krävs en mkt hög noggrannhet pH mätning på minst +-0.02 och då får man fortfarande inte större KH beräkning än kanske +- 0.1dkh i bästa fall.  

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...