Gå till innehåll

Blenny & Goby


Margareta

Rekommenderade inlägg

Oj vad svårt att välja... skulle bara vilja ha sånna här coola fiskar! Vet någon om några av dessa kan gå ihop??

 

 

 

Chestnut eyelash-blenny

 

Clown Goby, Yellow (Gobiodon okinawae)

 

Bicolor Blenny (Ecsenius bicolor)

 

Firefish, Purple (Nemateleotris decora)

 

Jawfish, Blue Dot (Opistognathus rosenblatti)

 

Ember Blenny (Cirripectes stigmaticus) 

 

Black Sailfin Blenny (Atrosalarias fuscus) 

 

Wheeler's Shrimp Goby (Amblyeleotris wheeleri)

 

Diamond Watchman Goby (Valenciennea puellaris) 

 

Orange Stripe Prawn Goby (Amblyeleotris randalli)Yellow watchman goby

 

Helfrichi Firefish

 

Hi Fin Red Banded Goby 

 

Tail Spot Blenny (Ecsenius stigmatura)

 

Acanthemblemaria macrospilus

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner bara till några av arterna, men generellt tror jag att man kan ha enstaka eller par av olika grupper, t ex ett par Firefish, ett par Watchman Goby, osv. Firefish kan eventuellt hållas i grupp som unga (har inte provat) men har en tendens att hoppa ur karet.

 

Jawfishes sägs behöva ett tjockt sandlager för att kunna gräva ut en håla (20cm skriver en del, men kanske man skulle kunna fylla en djup bägare med sand istället). Opistognathus rosenblatti verkar dessutom leva i östra Stilla Havet där vattnet är kallare än vanliga revkar (15 grader C?). I ett sådant akvarium kanske även den fina Lythrypnus dalli skulle kunna passa.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, Margareta said:

Så kanske man kan ha ett par firefish, ett par goby och ett par blenny? Måste det isåfall vara exakt samma sort i så fall?

Jag menade bara att vissa arter kanske bara går att hålla i ett exemplar eller som ett par. Sen gäller det förstås att få tag på ett par också, alla fiskar kanske inte trivs ihop.

 

Quote

 

Om detr går så skulle jag vilja ha..

 

1st Okinawae gobi

1st Diamond watchman gobi

1st Black sailfin blenny

1st  bicolor blenny

 

1 eller två firefish om det går, dessa är inte lika viktiga.

 

Black sailfin och bicolor liknar ju varandra, kanske de skulle bråka. De andra borde gå bra gissar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den kombinationen är det som Christian säger störst risk att black salfin och bicolor börja bråka - jag skulle nog vilja säga - att börjar de inte bråka så skall du nog inte spela på lotteri på några år :) Välj en. Jag har en bicolour med röd bakkropp - snygg men anonym. Skulle valt black sailfin

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Lasse sa:

I den kombinationen är det som Christian säger störst risk att black salfin och bicolor börja bråka - jag skulle nog vilja säga - att börjar de inte bråka så skall du nog inte spela på lotteri på några år :) Välj en. Jag har en bicolour med röd bakkropp - snygg men anonym. Skulle valt black sailfin

 

MVH Lasse

Tack för tipset! Jag bill gärna ha personligheter i karet. Rekommendera gärna fler :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okinavagobyn kan i sällsynta fall äta SPSpolyper. Det är ovanligt och kan bero på brist av något i maten.

Bicolorblenniden är ofta aggressiv mot liknande fiskar och algätare. Äter också någon gång korallpolyper.

Sailfin blenniden är nog den bästa i salariassläktet då den brukar vara lätt att vänja över till vanlig fiskmat. Fuscus brukar också gå bra.

Amblyeleotris wheeleri är en av mina absoluta favoriter. Aldrig aggresiva mot varann och går bra ihop med Alpheus bellulus den mest aktiva symbios - pistolräkan.

Den bör inte hållas med Valencienneaarterna som blir betydligt större och kan sno deras håla.

Ecsenius stigmatura är en lite juvel när den trivs men den bör nog inte hållas med Salarias som är mycket större och kan tänkas bli aggressiva mot den.

Har du tur och får tag i ett par bör de gå att hålla ihop.

Helfrichi och andra pilfiskar är ofta tillbakadragna och kräver täckglas då de hoppar mycket. Zebra bör vara mycket lättare.

Decora är ofta aggressiv mot andra eldgobys och liknande. I stort sett omöjlig att hålla i samma kar som magnifica.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, stigigemla sa:

Okinavagobyn kan i sällsynta fall äta SPSpolyper. Det är ovanligt och kan bero på brist av något i maten.

Bicolorblenniden är ofta aggressiv mot liknande fiskar och algätare. Äter också någon gång korallpolyper.

Sailfin blenniden är nog den bästa i salariassläktet då den brukar vara lätt att vänja över till vanlig fiskmat. Fuscus brukar också gå bra.

Amblyeleotris wheeleri är en av mina absoluta favoriter. Aldrig aggresiva mot varann och går bra ihop med Alpheus bellulus den mest aktiva symbios - pistolräkan.

Den bör inte hållas med Valencienneaarterna som blir betydligt större och kan sno deras håla.

Ecsenius stigmatura är en lite juvel när den trivs men den bör nog inte hållas med Salarias som är mycket större och kan tänkas bli aggressiva mot den.

Har du tur och får tag i ett par bör de gå att hålla ihop.

Helfrichi och andra pilfiskar är ofta tillbakadragna och kräver täckglas då de hoppar mycket. Zebra bör vara mycket lättare.

Decora är ofta aggressiv mot andra eldgobys och liknande. I stort sett omöjlig att hålla i samma kar som magnifica.

Tack Stig, nu fick jag lite att tänka på och kan planera lite i min nya tank :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-21 at 20:18, Lasse sa:

I den kombinationen är det som Christian säger störst risk att black salfin och bicolor börja bråka - jag skulle nog vilja säga - att börjar de inte bråka så skall du nog inte spela på lotteri på några år :) Välj en. Jag har en bicolour med röd bakkropp - snygg men anonym. Skulle valt black sailfin

 

MVH Lasse

 

Anonym?  Min är extremt tam och uppmärksamhetssökande :), det måste skilja mellan individer.

Men den äter på alla "lenhudade" spser, jag funderar konstant på att göra mig av med den men den har hängt kvar tack vare sin personlighet.

 

Firefish tyckte jag var fina men hur tråkiga som helst när jag hade såna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-10-23 at 21:20, Lasse sa:

Äter den eller putsar den bort grönalger?

 

MVH Lasse

 

Det blir skador på korallen i alla fall, utan tvekan. Jag har sett den åtskilliga gånger, det blir väldigt tydliga bitmärken efteråt. Det är på korallens friska vävnad så det är inga alger där. Den är oftare på koraller som slemmar av någon anledning, tex efter ett dopp, så jag funderar på om det är slemmet den vill åt och skadorna är en bieffekt.

 

Den gillar inte polyper eller knaggliga koraliter så acroporor som tex tenius, humilis och millepora är helt orörda. "Lenhudade" som tex a. suharsoni och lokani blir tuggade på, även montipora setosa var väldigt utsatt när jag hade en sån.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...