Gå till innehåll

Fisk (A. olivaceus) som matvägrar


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vet inte vad som har skett.

 

Har haft den sedan den var liten (3-4 cm) och nu är den 25 cm+.

 

Den har alltid ätit som en häst men helt plötsligt stoppade det bara upp.

 

Den äter ingenting utifrån det jag kan se och då matar jag med nori, nori med vitlök, fryst foder 3-4 olika sorter, pellets 3-4 olika sorter, reef paste och diverse foderringar. 

 

På dagarna simmar den undan och trycker bara under samma stenar/på samma plats. Simmar aldrig i det öppna.

 

På nätterna kommer den fram och "sover" i cirklar och mönster som är de samma. Vet inte om det beror på att den blir bort tryckt av de andra kirurgerna på kvällen.

 

Har inte sett några aggressioner mot den på dagtid.

 

Fisken var riktigt fet innan den gick på hungerstrejk och nu är den tunn runt magen. Har gått utan att äta något i snart 3-4 veckor.

 

Vad bör man pröva på att göra för att hjälpa den?

 

Vad finns det för medler mot tarmparasiter och sjukdomar? Och hur troligt är det att det kan vara en tarmparasit eller något liknande när inga andra fiskar visa samma beteende och denna har varit med sedan akvariet startades. 

 

Tacksam för svar. Känns lite vemodigt att tappa en fisk man har haft så länge. :(

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara många orsaker till att fiskar sluta äta och att de "slutar leva" jag har sett det många gånger på olika fiskar under åren. Det finns inga bra tips att ge, men en bra åtgärd till fisk som matvägrar. Lägg i weekend kulor som finns i alla vanliga djuraffärer. De ser ut som vita kulor(typ diskmedel).. Anpassa efter akvarievolym och lägg i en extra... Då tar fiskarna upp detta genom gälarna istället för att äta. Det kan hjälpa till litet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. 

Ja på ett sätt så andas de ju in "dammet" som blir.. 

Skall se om jag får tag på något parasitmedel som kanske kan hjälpa. 

En annan sak.. fisken ser "torr" ut på läppen? Man ser liksom raden med tänder i övre käken. Precis som om han är uttorkad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande tabletter minns jag fanns för 40 år sedan, vet inte hur de fungerar dock.

 

Låter konstigt att gälarna skulle ta upp näring, däremot kanske fiskar sväljer (dricker) vatten som smakar mat? Isf borde man kunna experimentera med allt möjligt, låt t ex fisken simma i en soppa av foder smått nog att "dricka" (detta bör kanske ske i en liten behållare, så man kan ha en hög foderkoncentration utan att fördärva akvariets vatten). Fast om fisken inte vill äta kanske den inte vill dricka heller, beroende på vad som är fel med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många arter använder gälarna för att sila ut smådjur och organiskt material som sedan med slem vidarebefodras till strupen. Men frågan kvarstår @per.w har du testat det i saltvatten? Maten binds ihop med kalciumkarbonat och kalciumsulfat (gips) Den skall sakta lösas men det brukar kräva ett lägre pH än det som finns i saltvatten.

 
MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep jag har kört det i saltvatten när jag var ny i hobbyn.. Då hade jag inte automatisk matare, kunde inget om sjukdomar och var jävligt dåligt påläst jämfört med idag. Nu är det helt andra principer som gäller alla mina fiskar, men då blir de heller inte sjuka..... Ta i trä......

Jag kör alltid färsk baby spenat som jag köper på ICA... Mycket vitaminer... Jag hör alltid vitlöksmarinerad artemia och räkor som jag låter ligga i litet vatten med pressad vitlök någon timme. Mixen står i en burk i kylen... Jag varierar mellan pellets Ocean Nutrition gröna och blå burken samt fauna marin flingor veggie doctor fish flakes. 

Hursomhelst.... Jag har kört det med kirurger, fjärilar, kejsare, damseller och clowner med gott resultat...

Så calciumkarbonat eller sulfat, så har det funkat i mitt akvarium.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...