Gå till innehåll

Självbetraktelse


per.w

Rekommenderade inlägg

Efter ett inlägg idag på guiden, kom jag att tänka på fiskar i allmänhet. Deras liv, synen på sig själva, sin egen uppfattning... 

 

Vi vet ju alla att fiskar som inte trivs i akvarier, vanligtvis börjar matvägra och till sist dör. Jag har flera gånger sett att när en av ett fiskpar dör, så slutar den andra äta och den står still mycket och liksom förtvinar bort livsmässigt... "Sorg" och dör...

 

Det jag tänkte på därefter var följande. Kan fiskar se sig själva i havet? I akvarier vet vi att många fiskar främst kirurger och kejsare kan stå länge och spänna upp sig framför ett fönster. Sin reflex... Frågan är då, ser de sig själva och spänner upp sig för att visa hur fina de är, eller tror de att det är en konkurrent och vill då spänna upp sig för att hävda revir.

 

I denna fundering, kommer sedan följdfrågan. I havet finns ju inget att spegla sig i, så när en kejsare byter färg. Kan den se det? Alltså vad har de för självuppfattning. 

 

Vad tror ni?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är svårt att dra en kam över alla fiskar hur de beter sig och upplever sig själva och andra. Livet uppstod i havet så det är ju där det har haft mest tid att utveckla sig och livet har fått mer tid på sig att undersöka vad som funkar och vad som inte funkar. Så det finns ju fiskar i alla stadier utav den nuvarande utvecklingen, såsom även livet på land är. Så det är nog helt olika, men någon typ utav förståelse utav de tredimensionella rummet måste de ju ha. Sen är det ju så att i naturen kommer de oftast aldrig uppleva en reflektion av sig själva, så detta är en ganska "onaturlig" upplevelse för dem. Sök ex på när olika däggdjur få se sin spegelbild för första gången. I ett klipp jag har sett så är en del först skräckinjagade av sin egna spegelbild och en del tror att det är en av samma art, men inte de själva.

Ändrat av kaptenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en fisk ser sin spegelbild för första gången så är jag övertygad om att de ser en annat exempel av samma art och reagerar därefter. Kan de lära sig att det är dem själva - det är jag också övertygad om att de kan. Det har jag sett exempel på.

 

Jag tror att att det är det samma med oss - vi lär oss att det är vi själva.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en spridd bild av fiskar som rätt korkade automater som inget kan lära eller minnas. Det har motbevisats, fiskar reagerar på smärta, de kan lära in saker och minnas det under lång tid. Från det till frågan om medvetande är det en bit men när det gäller den konkreta frågan så finns det faktiskt tester.

 

I det så kallade spegeltestet så sätter man en färgprick på ett djur där djuret inte kan se den och utan att djuret märker det. Djuret får sedan se sig i en spegel. Börjar djuret då krafsa på pricken på sig själv så bör ju det tolkas som att djuret uppfattat att det är sig själv det ser i spegeln. Det är bara ett fåtal av de smartaste djuren som klarat testet, på listan finns delfin, späckhuggare, schimpans, orangutang, bonobo, skata, elefant och (jo faktiskt) människa. Det finns också lite motsägelsefulla resultat för gorilla och duva.

 

Även såpass intelligenta djur som hundar har misslyckats i det här testet. Det är inget entydigt bevis för att de saknar självuppfattning men åtminstone nån slags indikation på att de uppfattar världen på ett annat sätt än de mest intelligenta djuren. Fast - det finns en sak till att säga. Man  har testat mantarockor och även om de inte entydigt klarat spegeltestet så såg man udda reaktioner, även riktade mot dem själva när de fick se sig i en spegel. Att en kråkfågel som skata skulle klara testet var oväntat, även om man vet att det är ovanligt smarta fåglar så har de dock en enklare hjärna än avancerade däggdjur. Var beredd på fler överraskningar efterhand som man klurar ut bättre testmetoder.

Ändrat av Bygert
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft fiskar som angripet sin egen spegelbild. Efter ett tag struntat i den - men har det kommit i en annan fisk av samma art och kön i akvariet - då har den reagerat på den fisken.

 

Sen är det svårt att testa detta med en färgklick och fisk som krafsar på den :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...