Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Therese Nyman

Grumligt vatten

15 inlägg i detta ämne

Nu behöver jag all hjälp, tips, råd mm.

Locket på skummaren hade lossnat när jag var på jobb och sedan dess har jag inte fått rätt på vattnet.

Har ett 130 l kar. 

I 1 vecka har jag bytt 20 l/dygn men icke. 

Läste i en annan tråd där gavs tipset Happy-Life, flytande filtermedia men efter 1 dygn så ser det lika illa ut fortfarande :(

Fiskarna verkar må hur bra som helst ändå fast man knappt inte ser dem... 

15086736690461693323582.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett 130 l kar som varit igång ca 1 månad. Allt har funkat kanon tills locket på skummaren hade lossnat när jag var på jobb :( sedan dess är vattnet mjölkigt. Har bytt 20 l/dygn i 1 vecka.

Läste i en annan tråd om flytande filtermedia. Vilket jag hade hemma och följde anvisningarna på förpackningen till saltvatten. Nu har det gått ytterligare 1 dygn utan resultat... 

Fiskarna lever och verkar må hur bra som helst.

Snälla hjälp mig  

Hälsningar 

En nybörjare 15086736690461693323582.jpg.133267d17ef64739fd9519a4089cbdee.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att det rann tillbaka avskum från skummarkoppen till akvariet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog en bakteriegrumling, bör försvinna efter ett tag. Så länge inte djuren verkar må dåligt är det nog ingen fara, men om fiskarna verkar ha svårt att andas kanske det uppstått syrebrist. Flytta dem isf till ett annat kar med rent vatten så länge. Var försiktig med olika tillsatser, det kanske bara förvärrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att det filtermedia jag använde någon gång i början sa att det kunde ta upp till 48h innan det klarnade om vattnet var smutsigt, har inte varit med om något liknande med skummaren dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det ser ut som om du använder Red Sea Coral Pro saltet och vattenledningsvatten.

Har du möjlighet att byta handlare för att få bättre råd och tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet är kört via osmos och saltet lägger jag in bild på. Jag kommer att byta handlare oxå. 

15086968258071073214813.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi utesluter salt och vatten.

Då är det så gott som säkert en bakteriegrumling.

Skummaren bör ta det men jag skulle inte mata i karet under några dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon bor i Bjärnum Stig - går inte utesluta salt/vatten än även om använder standardsaltet :)

@thereseVet du hur mycket Kalcium det finns i ditt vattenledningsvatten? Har du exempelvis totalhårdheten eller kan du ta en kalciumtest på ditt kranvatten?

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Be admin att slå ihop bägge trådarna - blir bara förvirrande med två om samma sak

@Tribiani

MVH Lasse

Redigerad av Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon har ju osmos. Fungerar den så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎10‎-‎23 at 16:00, Lasse sa:

Be admin att slå ihop bägge trådarna - blir bara förvirrande med två om samma sak

@Tribiani

MVH Lasse

Fixat @Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde du något speciellt eller kom det av sig själv? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu