Gå till innehåll

Behöver seriöst hjälp!


Mikael Stolt

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag behöver hjälp från er experter. :triumphant:

 

Jag har tittat lite på Red Sea Max S 400 eller kanske ett Max S 500 är runt den vattenvolymen jag önskar. Det är ju jätte skönt att detta nästan bara är ett plug and play kar, men några små kompletteringar av teknik så funkar det, men sen till den stora frågan där jag behöver hjälp, OM man istället skulle köpa en av Reefer modellerna? vad behöver man köpa till och vad är bra? Märke? modeller? Vad behöver jag för att få igång ett sådant system? Har aldrig pysslat med extern sump, returpumpar, skummare m.m, allt har alltid funnits där i mina tidigare Red Sea.

 

Hjälp mig gärna att skriva en lista med vad som behövs och gärna märke och modell. Och jag skulle gärna uppskatta om ni orkar en liten motivering varför just denna modell/märke.

 

Samma märke kanske är att föredra om saker och ting går att synka ihop med varandra eller samma styrenhet m.m?

 

 

- Belysning

- Skummare

- Cirkulation

- Returpump

- Vattenpåfyllare 

- Annat som är bra att tänka på

- Rör, kopplingar m.m.

 

Budget och pris är oviktigt, det blir min huvudvärk att se över sen, jag önskar mest hjälp för att få allting att lira :subdued:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förslag

 

Belysning, några AI hydra 26HD 

Skummare, Nyos Quantum 160

cirkulation, två maxpect gyre

returpump, jag är sugen på att prova Maxspect nya som borde komma snart, turbine duo heter den. Så kan inte rekommendera den riktigt än men de brukar vara bra grejer från :) 

RO-påfyllande ingår i reefer-karen. Annars är ju Tunze nano osmolator välbeprövad, jag kör en från blau som aldrig strulat.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ska gå på AI Hydra så kan jag gå på Reefer Deluxe där dessa ingår. Gillar mina Hydra jag haft till mina två kar, men kanske ska prova något annat? 

 

Maxspect Gyre har jag också god erfarenhet av sen mitt 260 kar. Mycket nöjd.

 

Kommer du över o hjälper mig att få ihop allt när det väl blir dags :tongue-new:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också väldigt nöjd med AI hydra 26 HD, men kör de alltså inte med 52:erna till större system, eller är det något man själv bara köper om man vill ha extra kräm?

 

En tunze ATO kommer du ju långt med vad gäller avdunstningen, är supernöjd med min. Jag har provat att köra den mekaniska påfyllningen med vipparmen som följer med reeferakvarierna interagerat med tunze ATO men tycker inte riktigt det blev stabilt i längden. Kändes som att sakta med säkert sjönk salthalten då man hade den mekaniska igång.. En del har jag hört har varit med om att pumpen dött efter ett tag dock men de är utbytbara och inte så dyra.

 

Vad gäller de andra punkterna så kan jag inte yttra mig så mkt då jag aldrig haft så stora saltkar, har alltid legat nånstans mellan 50-150l, men jag har nästan alltid genomgående haft mest saker från tunze och deltec och det har gjort mig nöjd. Vet att en del stör sig på ljudet från jebao-pumpar men har inte upplevt min returpump som ett problem när den väl körde in sig. Är dock inte ljudkänslig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, kaptenen sa:

Jag är också väldigt nöjd med AI hydra 26 HD, men kör de alltså inte med 52:erna till större system, eller är det något man själv bara köper om man vill ha extra kräm?

 

En tunze ATO kommer du ju långt med vad gäller avdunstningen, är supernöjd med min. Jag har provat att köra den mekaniska påfyllningen med vipparmen som följer med reeferakvarierna interagerat med tunze ATO men tycker inte riktigt det blev stabilt i längden. Kändes som att sakta med säkert sjönk salthalten då man hade den mekaniska igång.. En del har jag hört har varit med om att pumpen dött efter ett tag dock men de är utbytbara och inte så dyra.

 

Vad gäller de andra punkterna så kan jag inte yttra mig så mkt då jag aldrig haft så stora saltkar, har alltid legat nånstans mellan 50-150l, men jag har nästan alltid genomgående haft mest saker från tunze och deltec och det har gjort mig nöjd. Vet att en del stör sig på ljudet från jebao-pumpar men har inte upplevt min returpump som ett problem när den väl körde in sig. Är dock inte ljudkänslig.

 

Tack för bra respons :tennis:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...