Gå till innehåll

Mitt första saltkar


Randomkille

Rekommenderade inlägg

Tjenare allesammans ;) Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar ;)  Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare, sump och osmolator är inte nödvändiga men kan förenkla skötseln väldigt mycket. Skummare finns det mycket skrivet om på nätet. En sump är mest till för att slippa ha teknisk utrustning synlig i visningsdelen. "Osmolator" är Tunzes namn på automatisk vattenpåfyllning (ofta förkortat ATO, automatic top off), väldigt bekvämt. Ett osmosfilter är en helt annan sak, det används för att rena vattenledningsvatten och kan vara nödvändigt för några, extra säkerhet för många och kanske onödigt för en del (som mig), det finns flera trådar om detta på forumet.

 

Har du stenkoraller behövs extra kalcium, det finns flera sätt att tillföra det. Kalkvatten i en ATO är billigast och enklast om behovet inte är så stort, kalkreaktor är dyrare men effektivare, ballinglösning med doserpump är ännu effektivare.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...