Gå till innehåll

Ny sump


BergLasse

Rekommenderade inlägg

Försöker få till en ny sump och undrar om jag missat något?

Använder ett 160 liters kar med 6mm glas och måtten 1000x400x400 till sumpen. Visningskaret är på 370 liter.
 
Fack 1:
13 cm djup DSB på ca 17dm2. Refugium med alger på resten av djupet vilket är 12cm, är det tillräckligt? Möjlighet att sätta socka vid behov. Kam på överrinningen.
 
Fack 2:
Plats för skummare och eventuell annan teknik typ biopelletsreaktor, ca 30*38 i bottenyta, vattendjup på ca 26cm.
 
Fack 3:
Bubbelfälla och plats för aktivt kol mm på en rasterhylla, 6cm brett.
 
Fack 4:
Plats för returpump och ATO påfyllning, 13cm brett.
 
Kommer vara plats för ca 50 liter som överfyllnadsskydd, det räcker till för både visningskaret och ATO dunken samtidigt.
59f0d7294edcc_Sump1vy1100x40x40.jpg.2be887114662d37c7e6745e4e8ff07af.jpg
59f0d72cc7a19_Sump1vy2100x40x40.jpg.97850ee5a7f8ba5ead268a762bf809b4.jpg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det här med bubbelfällor är något som levt kvar sen skummare läckte massa microbubblor.  
Dagens skummare läcker i princip inget, jag kör bara med en vägg funkar hur bra som helst.

Så måste du få lite beröm för de fina ritningarna, snyggt! :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror samma som Axel

 

Jag har också bara en vägg - men gör den så lång som möjligt så vatten"tjockleken" över den blir så liten som möjligt. Det underlättar för att slå ut luftbubblor som ev kan förekomma - det är när det passerar kanten som luften går ut

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade att du skall ha refugium i första facket. Eftersom du också har en DSB där så kommer du nog ha lite djur i den delen. Sätt ett galler på överiningen  (en kam) men se om du kan skaffa lite högre kam än de vanliga Aqua Medic kammarna. Refugiet som ofta brukar vara fullt av smådjur är ett utmärkt ställe att låta nyinköpta fiskar gå in och äta upp sig lite. Gör plats för en oxidator också i facket för returpumpen. Linnex lösning med T är heller inte dåligt. Skall du bara ha ett rör ner? har du kollat in Herbie overflow´s?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse Gissar att det är den här du menar?

 technical data Söchting Oxydator A:
Dimensions: diameter: 9 cm, height: 17.5 cm

Visningskaret har bara ett hål borrat och ska jag har fler vägar ner så får det bli någon form av overflow box framöver. 

Det är Sketchup ja, det finns flera modeller att ladda ner, skummare, pumpar, pvc mm så det enda jag har gjort är lite glasrutor :)
Kammen finns med, syns dock inte så bra på de andra bilderna:


59f1b0c2a2040_Sump2vy3100x40x40.jpg.02fe551f03033c554507ae52552a34d8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör lösningen med rasterhylla i baffeln att lägga media och biofilter på. Med ett lager korallgrus/siporax eller liknande som täcker hela hyllan (i filterpåse) slås alla microbubblor samman till större bubblor och flyter upp till ytan vilket jag även föreställer mig rensar och syresätter filtermaterialet lite. Fosfatmediet lägger jag ovanpå filtermaterialet på någon plats med lite högre flöde. Kör du den lösningen så behöver du definitivt  bara en under>över baffel, men det kan vara värt att bredda lite i fall du vill komma upp i en mängd biofilter som gör något.

 

I vilket fall så tycker jag hyllan ska vara i det facket där vattnet strömmar uppåt.

 

Sen skulle jag personligen inte kunna hålla mig att trycka ner mangrove i sanddelen, så det kan vara värt att fixa en belysning som lämmnar en del utrymme uppåt i fall det skulle bli aktuellt i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BergLasse sa:

@Lasse Gissar att det är den här du menar?

 technical data Söchting Oxydator A:
Dimensions: diameter: 9 cm, height: 17.5 cm

Visningskaret har bara ett hål borrat och ska jag har fler vägar ner så får det bli någon form av overflow box framöver. 

Det är Sketchup ja, det finns flera modeller att ladda ner, skummare, pumpar, pvc mm så det enda jag har gjort är lite glasrutor :)
Kammen finns med, syns dock inte så bra på de andra bilderna:


59f1b0c2a2040_Sump2vy3100x40x40.jpg.02fe551f03033c554507ae52552a34d8.jpg

 

Ser att du satte dit ett T rör. Om det är ändrat pga av min kommentar så är det inte så jag menade. Jag sätter T röret ovan ytan. Förklarat så sätter jag en 90 böj på röret från returen precis ovanför ytan på sumpen. Sedan T röret där ena änden med extra rörbit går ner och släpper ut vattnet vid skummarens insug. Andra änden på T-röret pekar upp. Blir en bubbelfälla för att inte dra ner onödigt med bubblor i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...