Gå till innehåll

Cirkulationspump.....


PBM:

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

 

är på gång att köpa ny cirkulations men vet inte vilken man ska välja, som alltid vill man ju ha en så tyst pump som möjligt.

 

dom två jag tänker på är, Nyos Viper 5,0 eller Jebao DCP 5000, för mig räcker det igentligen med en pump som klarar 3000l/t men bör man välja en kraftigare pump som ej behöver gå för fullt för att få ner ljudet.

 

Några förslag.

 

/Peter

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Rameau sa:

Jag stod nyligen för samma val fast, viper 3 och dcs 4000, valde jebao eftersom den fanns på hyllan, den är inte så tyst som jag skulle vilja. 

Ja okej, Nyos finns inte på hyllan nu heller så...

 

någon som testat Nyos Viper?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte nyligen en Fluval CP4 som levde jävulen i hela huset till jag fick nog och kikade på propellern som hade små små små gjutskägg på bladen och tog en nagelfil och putsade bort dessa and enjoy the sound of silence... det är väl värt att ta bort så smått som tiondels milimetrars avvikelser på bladen

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man tar en lite "överdimmad" dc-pump och varvar ner den så tror jag den låter lite mindre.

Jebao-pumparna har inte så mycket i prisskillnad mellan sig.

dock funderar jag på om vissa motorblock har flera storlekar, dvs bara olika impeller. då är det nog inge bättre med ljudet om man inte går upp i en storlek mellan motorblocken. bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, nike83 sa:

om man tar en lite "överdimmad" dc-pump och varvar ner den så tror jag den låter lite mindre.

Jebao-pumparna har inte så mycket i prisskillnad mellan sig.

dock funderar jag på om vissa motorblock har flera storlekar, dvs bara olika impeller. då är det nog inge bättre med ljudet om man inte går upp i en storlek mellan motorblocken. bara en tanke...

Så troligen blir en överdimensionerad dc pump tystare om man minskar ner flödet men inte en ac 220v pump.

Kan ju mycket väl vara så att det bara är impellern som är större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2017‎-‎10‎-‎26 at 19:04, PBM: sa:

Hej på er.

 

är på gång att köpa ny cirkulations men vet inte vilken man ska välja, som alltid vill man ju ha en så tyst pump som möjligt.

 

dom två jag tänker på är, Nyos Viper 5,0 eller Jebao DCP 5000, för mig räcker det igentligen med en pump som klarar 3000l/t men bör man välja en kraftigare pump som ej behöver gå för fullt för att få ner ljudet.

 

Några förslag.

 

/Peter

 

 

Om du väljer en Jebaopump så tänk på att de är känsliga för rördimensioner och mottryck. Jag kör en Dc 4000 och jag har 32 mm som framledning. Har beräknat att efter alla tryckförluster så ger pumpen ca 2 300 l/h. Här har du en stor hjälp om du skall räkna på pump och flöden. Jag kör den på max och den stör inte mig (67 år och varvsarbetare i min ungdom - så det är väl lite så och så med hörseln:) )

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyssnat på pumpar, Eheim, Deltec, Royal exclysive, Jebao, Ecotech. Har säkert glömt någon.

jag säger så här. Har du för avsikt o stanna vid hobbyn välj en Aquabee 8000. Lyssnade på en igår o det var fantastiskt lite ljud. Kostar en slant men kan ändå vara värt det. Är du osäker på hobbyn. Välj en Jebao som är relativt tyst och billig. Själv kör jag Royal exclusive och en Jebao 6000.

men Aqua bee är tystare

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...