Gå till innehåll

oozie

Rekommenderade inlägg

När jag skulle lossa på en genomföring idag så blev det 2 sprickor i botten på överrinningsboxen som går från det borrade hålet till och bakåt mot silikonet i bak.  Hur ska jag bete mig nu? Är det bar till att slänga OW-akvariet eller vad ska jag göra? Jag tänker att det är ju i boxen och inte i akvariet, så om jag silikonar lite och grejar så tycker jag att det borde hålla. Det är ju trots allt inte så många liter i boxen som trycker på.

Ändrat av oozie
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert på detta men jag hade fått tillkapad en glasbit som passar in i boxen med hål och allt på rätt ställe och sen silikonat fast den ordentligt mot/ovanpå gamla botten. Om genomföringarna klarar den tjocklek som då blir.
Vad du än gör så se till att använda akvariesilikon.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om sprickan går från kant till kant (från hålet och ut till kanten) - då spricker det inte vidare. Strikts idé är riktigt bra. Skär rent i silikonet inne i boxen. Skaffa en 5 mm rutat som passar i boxen med hålet på rätt ställe. Lägg rikligt med silikon i botten - tryck dit glasskivan. Lägg sedan en snygg v-fog mot de stående ytorna. Förutsättning är att det inte går någon spricka som plötsligt slutar någonstans i glaset. Gör det så måste den knackas ut till närmsta kant och förseglas med en glasskiva.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det som jag fattar det borrat i botten är det nog svårt att få till det med hål som passar precis ovanför de gamla. Då skulle det ju i stället gå att limma fyra glaslister av tjockare variant, 10mm eller mer, runt innerkanterna i boxen. Sen måste det silikonas runt genomföring och spricka så det inte läcker nånstans.

 

Men - det är en sak som inte framgått och det är om bottenglaset är bärande. Står bottenglaset på en skiva där det bara är urtag för genomföringar och som i övrigt bär upp botten - då är det inte särskilt mycket att oroa sig för, jag har och har haft akvarier med långt värre saker i botten än det där. En helt annan sak är det om akvariet står på en ställlning där där bara ytterkanterna bär upp akvariet och det är bottenglaset som är bärande. Då skulle jag inte känna mig bekväm med en sån där spricka utan att dutta in en rejäl skiva som stöttar bottenglaset under akvariet. Viktigt är ju också om nu akvariet står på en skiva att det är absolut plant. Är det skevt är det inte bra annars och än värre om det finns en spricka.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...