Gå till innehåll

Tips och råd till en helt grön person inom salt


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Hej 

Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år.

Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? 

Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under.

Mvh Pelle 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

välkommen till denna underbara hobby 

jag tycker du ska satsa på ett rsm 250 eller liknade som är färdig för salt då har du sump i skåpet och du får bort all teknik du slipper ha det i karet och det är lättare att underhålla där finns plats för reaktorer och vad man nu vill ha där

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen! :)

Fördelen med att ha sump där man kan ha skummare och annan teknik är att man slipper se utrustningen i karet. Den är utbudet mycket större när det gäller tekniken, ska man ha det hängande på kanten av karet finns det inte alls lika mycket att välja på.

Juwels skummare har jag aldrig läst eller hört något som helst positivt om. Skulle också tipsa dig om ett annat kat, t.ex. Red Sea har ett par modeller och storlekar. Begagnat kan man göra riktigt bra klipp på kompletta system. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen,
Jag har haft mitt Rio300 i snart två år och det funkar. Hade jag startat ett nytt idag hade jag nog gått på tidigare föreslagna (typ rsm 250). Juwels skummare lät mest och producerade en hel del microbubblor så den åkte ur ganska fort.
Att ha en sump gör att mycket av den teknik som används kan placeras i den och slippa ha brummande och porlande saker i akvariet. Jag har förvisso byggt en sump som precis passar i ena skåpet (Rio300 orginalmöbel), hade nog önskat ett något större men skåpets utformning hindrar det. Att ha ett vid sidan är inget allternativ för mig. Skulle dock kunna bygga ett eget där det passar. Sammanfattningsvis så visst funkar Rio men det blir massa trix, fix och en hel del work arounds för att få till det. Att köpa ett akvarium som är anpassat från början kommer att spara dig mycket tid och jobb och det kommer att se och låta betydligt bättre.

Mvh
Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...