Gå till innehåll

Första salt akvariet


Randomkille

Rekommenderade inlägg

Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter ;) Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!
Några av frågorna kan jag hjälpa till med...
Sumpen har man för att ha någon stans att 'gömma undan' (och för att få plats) för skummare och annan teknik så man slipper se det i själva visningskaret (samt att man ökar ju vattenvolymen lite med sump, och ju större vattenvolym man har, desto mindre känsligt blir det för föroreningar mm). Vissa har även refugium (en algodling) i sumpen för att via algerna få bort överskott av främst nitrat och fosfat.

I början behöver du skummare, streamers och ljus (samt returpump om du har sump) i teknikväg. Lite tester samt en saltmätare (nitrat och KH till att börja med. Sedan är kalcium, magnesium, pH och fosfat bra att ha, men det beror lite på vilken inriktning du vill ha på karet. Bara fisk? Enkla koraller? Svårare stenkoraller?).
Resten kan du skaffa då behovet uppkommer...

Lysrör (T5) funkar hur bra som helst. Se bara till att dess spektrum är avsett till saltvattensakvarium/koraller!

Sök på nätet på t ex "Reef tank plumbing" eller liknande så hittar du snart lite sidor där det förklaras hur de olika metoderna som finns att koppla ihop sumpen med akvariet fungerar. Det är ganska enkla principer... Men om du vill ha sump (personligen skulle jag aldrig vilja vara utan!) så leta efter ert begagnat Red Sea Reefer eller liknande. De kommer färdiga med sump och alla rör/kopplingar mm som behövs.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter  Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar 


Välkommen hit, och kul att du ska starta upp ett kar!

Är ingen expert men kan försöka svara på några frågor.
Sumpen har man främst för att ha någonstans att ha all teknik så som skummare och pumpar. Det finns andra anledningar till att ha sump också, man kan till exempel ha levande sten där eller odla någon slags alg som är bra för vattenkvaliteten.
Den fungerar helt enkelt som så att vattnet forsar ner genom ett rör uppifrån akvariet, och passerar det man väljer att ha i sumpen. Man kan välja att endast ha skummare och ett litet filter om man vill göra det enkelt, men det finns massa annan utrustning som hjälper till att rena vattnet och hålla karet i gott skick, om man vill ha det. En sump är oftast uppdelad i olika fack, den behöver dock inte vara det. Vanligt är att man har en bubbelfälla som gör att det inte kommer upp luftbubblor i visningskaret.
När vattnet passerat de olika facken så har man en returpump som pumpar tillbaka vattnet upp i akvariet, och så fortsätter det snurra runt.

Egentligen är det inte så många saker som är nödvändiga att ha i början, det beror helt på hur mycket tid du vill lägga på att sköta om karet. Ju mindre utrustning, desto mer arbete kommer du få lägga ner. Det jag skulle säga är nödvändigt är ljus, pumpar, skummare, saltmätare, och självklart salt och kanske några vattentester. Man kan köra utan skummare men då får man byta vatten lite oftare.
Du behöver absolut inte ha LED, lysrör funkar också, om du bara ska ha fiskar och enklare koraller. Om du vill ha mer avancerade koraller så kommer inte ljusrör funka.

De vanligaste pumparna är cirkulationspumpar och streamers. Om du har en sump så behöver du bara en returpump i sumpen och några streamers i visningskaret. Utan sump så behövs nog någon cirkulationspump.
Sumpen och akvariet är ihopkopplade med pvc-rör. Det finns massa olika sätt att dra rören på, men för att pvc-rören ska genom botten av akvariet ner i sumpen så måste karet vara borrat. Nere i sumpen så kan man använda slang mellan till exempel skummare och pump istället för pvc, tycker personligen det är mer praktiskt.

Sen kan jag ge dit ett litet tips: Jag skulle inte börjat med ett Juwel 450l. Dels är det ganska stort och det blir lätt ganska dyrt, och dels är det gjort för sötvatten. Det betyder att om du ska ha en sump så måste karet borras, och det kanske inte är det enklaste. Jag skulle börjat med ett mindre kar gjort för saltvatten, till exempel Red Sea Max 130. I det finns det som en sump i bakkanten av karet, du behöver varken borra eller konstruera en sump, bara att köra igång i princip.

Hoppas det gav svar på några av dina frågor, ni andra får gärna rätta mig om det är nåt som inte stämmer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta tåget ut till Bohus och hämta mitt lilla nano - 27 liter så får du något att börja med utan att det kostar skjorta. Man lär sig ganska mycket med ett sådant.   Jag skänker det. Du kan få lite råd på kuppen också :) Det är komplett. Jag har en ny extrapump - den vill jag dock ha 100 :-

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Ta tåget ut till Bohus och hämta mitt lilla nano - 27 liter så får du något att börja med utan att det kostar skjorta. Man lär sig ganska mycket med ett sådant.   Jag skänker det. Du kan få lite råd på kuppen också :) Det är komplett. Jag har en ny extrapump - den vill jag dock ha 100 :-

 

MVH Lasse

Vad snällt! Du har pm ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...