Gå till innehåll

Nico’s comebak 1300L REEF TANK


niki68

Rekommenderade inlägg

Har för mig att det väger mer än 100 gram -> innebär 57 kronor om du använder frimärke med valör - jag brukar använda 4 sverigefrimärke ( = 4x9:- ) - inrikes upp till 250 gram. Se FAQ från posten nedan

 

Citat

Kan jag använda inrikesfrimärken för att skicka brev utrikes?

Ja, så länge det totala värdet av frimärkena motsvarar portot för den tjänst du tänkt använda.

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Lasse sa:

Har för mig att det väger mer än 100 gram -> innebär 57 kronor om du använder frimärke med valör - jag brukar använda 4 sverigefrimärke ( = 4x9:- ) - inrikes upp till 250 gram. Se FAQ från posten nedan

 

 

 

MVH Lasse

Kollar imorgon om hoppar över 100 gram normalt 21kr klara 50gram.

Fyller upp båda rören upp till 15ml kar vatten , de två måste klistra på rören ? (Bild )9996CBB2-47C6-47E1-B17C-6743CD5EF2E7.jpeg.494ce8db89cf285e1cd91f7d57c7a4ef.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade in mitt Triton-test förra helgen via postombudet. Det vägde strax över 50 gram (som är gränsen), 56 gram om jag minns korrekt. Kostade därför 30 kr. Som Lasse skriver så måste frimärkena ha valör angivet, de valörsfria Sverige-märkena duger inte, men det behöver inte vara särskilda utrikesfrimärken.

 

För att vara säker på att brevet skickas utan fördröjande kontroller i tullen så måste man också fylla i en tulldeklaration som klistras utanpå kuvertet. Ett litet blått klistetmärke med texten "Prioritaire" ska också klistras dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - de valörsfria gäller men du måste ta så många så det täcker vikten - i mitt fall var det nog som du säger 54 gram och utrikes upp till 100 gram är 30 kronor. Ett Sverigefrimärke utan valör - 9 kronor - innebär 4 x 9 om du måste upp till över 30 kronor. alltid gjort så - alltid fungerat.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Jodå - de valörsfria gäller men du måste ta så många så det täcker vikten - i mitt fall var det nog som du säger 54 gram och utrikes upp till 1900 gram är 30 kronor. Ett Sverigefrimärke utan valör - 9 kronor - innebär 4 x 9 om du måste upp till över 30 kronor. alltid gjort så - alltid fungerat.

 

MVH Lasse

Ja bara det funkar så :)

Det var vad damen i kassan sa till mig, men det kanske går bra vilket som 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Få vänta några dagar innan man få  exakta svar från triton lab. Nyfiken hur vatten verkligen ser ut efter 6,5månader.

 

Nu ska förbereda fisk listan som är tänkt för 220x75x75cm (ca.1100 liter)

1.Acanthurus leucosternon

2.Pseudanthias bartlettorum (6st.)

3.Valenciennea puellaris

4.Fusigobius inframaculatus (Maldives)

5.Goby + Shrimp (symbiose pair)

6.Zebrasoma flavescens

7.Gramma loreto

8.Naso elegans

9.Premnas -lightning maroon- (Par )

10.Zebrasoma xanthurum

11.Ctenochaetus strigosus

12.Paracanthurus hepatus 

13.Pseudocheilinus ocellatus (Micronesia)

14.Halichoeres chrysus

15.Nemateleotris magnifica 

16.Acanthurus lineatus

17.Achanturus achilles

18.Anampses melanurus (Mauritius)

19.Anampses meleagrides

20.Chelmon rostratus

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 triton testen .

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/65840/

 

DetectionAction
We detected elements in your water that can be harmful for your tank. 
More information about each element is listed below.

We recommend to carry out 6 x 15% water changes with TRITON PURE 2.0 or other recommended salt, spread over 6 weeks.

Low levels of Tungsten have been found in your system. 

Although not as dangerous at very low levels it is important that you check your system for any possible contaminations. To assist you in finding the source of error, we have listed them the most common sources of tungsten (sorted in descending order of frequency):

1. Metals near or in the aquarium (for example, pumps axles Cheap pumps)
2. Contaminated salts
3. Trace element overdose / contamination

If you have problems in your tank, we recommend to carry out 4 x 15% water changes with TRITON PURE 2.0 salt, spread over 4 weeks. 

Monitor with future ICP-OES tests.

Your Calcium levels are too low.

Check for accuracy of home Ca test kit if used. 

Please dose as recommended in the DOSE tab.

Your Lithium levels are too high. 

Check for possible contamination source. To help you in your search for the source of error, we have listed them the most common lithium sources (sorted in descending order of frequency):

1. Trace element overdose / contamination
2. Contaminated salts / contaminated magnesium salts
3. Artificial Rock/ Reef ceramics
4. Food

Your Vanadium levels are too high. 

Check for possible contamination source. To assist you in finding the source of error, we have listed the most common sources of vanadium (sorted in descending order of frequency):

1. Trace element overdose
2. Reef ceramics
3. Contaminated salts

Your Silicon levels are too high. 

Check for possible contamination source. To help you in finding the source of error, we have listed the most frequent sources of contamination for silicon (sorted in descending order of frequency):

1. RO/DI Supply
2. Iron based phosphate remover (not RowaPhos or PhosBan)
3. SIPORAX Type media
4. Ceramics

Renew PO4 remover media, use AL99 or RowaPhos / PhosBan

 

 

Ca: We have detected a lack of calcium.
A calcium dosage may have the following advantages for your aquarium:
- Calcium is essential for calcification
- Important for the development of healthy coral skeleton
- A lack of calcium can have very bad effects on the aquarium, please act quickly to restore.
To restore the natural value, they refer to our recommended dosage.

Ca: We recommend the corrective dosage be carried out over 12 days. For the first 11 days the daily dosage should be 120ml. On the last day please use 36.1ml.

Mg: We have detected a lack of magnesium.
A magnesium dosage can have the following benefits for your aquarium:
- Essential for calcification
- Important for the development of healthy coral skeleton of SPS and LPS corals
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

Mg: We recommend the corrective dosage be carried out over 2 days. For the first 1 days the daily dosage should be 600ml. On the last day please use 390ml.

K: We have detected a lack of potassium.
A potassium dose may have the following advantages for your aquarium:
- Can promote the coloring of SPS 
- Can have a positive effect on the bacterial flora
To restore the natural value, they refer to our recommended dosage.

K: We recommend the corrective dosage of 184.62 ml for 1 day.

dosage_prio_4_small.png 

Important for your aquarium

I: We have detected a lack of iodine.
A Iodine dose can have the following benefits for your aquarium:
- Improves overall health of SPS corals and macroalgae
- Promotes metabolic processes in the reef aquarium
- Can be helpful against parasites and inhibit their reproduction
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

I: We recommend the corrective dosage be carried out over 2 days. For the first 1 days the daily dosage should be 12ml. On the last day please use 2.4ml.

I: We recommend a daily maintenance dose of 1.44ml. If this dose is very low, then this can be alternatively be dosed weekly (daily dose x7).

B: We have detected a lack of boron.
A boron dosage can have the following benefits for your aquarium:
- Stabilization of the pH value in the aquarium
- Can promote the colour and health of SPS and LPS 
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

B: We recommend the corrective dosage be carried out over 4 days. For the first 3 days the daily dosage should be 120ml. On the last day please use 33ml.

Sr: We have detected a lack of strontium.
A strontium dose may have the following advantages for your aquarium:
- Can positively affect coral health
- Important for the development of healthy coral skeleton
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

Sr: We recommend the corrective dosage be carried out over 3 days. For the first 2 days the daily dosage should be 240ml. On the last day please use 88.5ml.

dosage_prio_2_small.png 

Fine-tuning Level 1 ( Basic )

Mn: We have detected a lack of manganese.
A Manganese dose may have the following advantages for your aquarium:
- Can be useful for keeping LPS corals, for example, Goniopora respond very positively to Manganese dosage
- Can promote better polyp extension
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.
To keep this value, refer to our maintenance dose. For calculating the maintenance dose proceed as follows:
1 Test: dose maintenance dose xml
2 Test: old maintenance dosing xml (from the 1st test) + new maintenance dose (from the 2nd test) xml dosing.
3 Test:: old maintenance dosing xml (from the 1st test) + old maintenance dosing xml (from the 2nd test) + new maintenance dose xml meter (from the 3rd Test). Thereafter, the dosage should not be increased, even though the analysis indicates a value of 0.

Mn: We recommend the corrective dosage be carried out over 2 days. For the first 2 days the daily dosage should be 12ml.

Mn: We recommend a daily maintenance dose of 2.00ml. If this dose is very low, then this can be alternatively be dosed weekly (daily dose x7).

dosage_prio_1_small.png 

Fine-tuning Level 1 ( Advanced )

Ni: Warning, dangerous element for the aquarium. Dosage for professional, experienced aquarists only!
A nickel dose may have the following advantages for your aquarium:
- Can improve the color image of coral
- Can improve the overall health of LPS and SPS corals
Attention, the concentration of nickel in natural seawater is so low that it can not be detected. If a dose is desired, begin with the recommended dosage listed below and test the value regularly in our laboratory. If nickel are detected, they have overdosed and should adjust the dose immediately. You can increase the dosage of nickel slowly until they see a positive effect.

Ni: We recommend the corrective dosage be carried out over 3 days. For the first 2 days the daily dosage should be 24ml. On the last day please use 12ml.

Zn: We have detected a lack of zinc.
A zinc dosage may have the following advantages for your aquarium:
- Can promote enzymatic processes in reef aquariums
- Can promote color and health of LPS and SPS corals 
To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.
To keep this value, please refer to our maintenance dose. For calculating the maintenance dose proceed as follows:
1st Test: dose maintenance dose xml
2nd Test: old maintenance dosing xml (from the 1st test) + new maintenance dose (from the 2nd test) XML.
3. Test:: old maintenance dosing xml (from the 1st test) + old maintenance dosing xml (from the 2nd test) + new maintenance dose xml meter (from the 3rd Test). Thereafter, the dosage should not be increased, even though the analysis indicates a value of 0

Zn: We recommend the corrective dosage of 4.80 ml for 1 day.

Zn: We recommend a daily maintenance dose of 0.48ml. If this dose is very low, then this can be alternatively be dosed weekly (daily dose x7).

 

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de höga värdena kommer från saltet eller revkeramiken. För du har väl revkeramik i karet. Det är typiskt att den släpper ut en massa silikat i början.

Vilket fabrikat spårelement har du tänkt använda? En normal tungmetaller för Ballingmetoden innehåller mangan, järn, zink och nickel allt i en flaska.

Och jod finns också. Men tillsätter du Tritons spårämnen får du bättre precision. Men 5 flaskor kostar mer än 2.

Jag ser inget behov av ett större vattenbyte. Det är inget ämne i så hög koncentration att det skulle skulle skada någon sorts djur. Däremot skulle jag filtrera genom något som tar upp silikat då det finns risk för kiselalger och de kan vara jobbiga i ett nytt akvarium. Tex Silikarbon från Aquaconnect.

Annars är jag överens med Triton att Kalcium är det viktigaste att höja följt av jod. 

Har du koraller i karet bör du dela upp kalciumen i minst 5 doser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, niki68 sa:

Vet inte hur man gör .

Ok,

kollade bara snabbt på silikatet som Stig nämnde.

Jag hade lite över 400 när jag gjorde mitt tritontest och hade massivt med diatorm (tror jag det heter). Fick dra ned belysningen 2 gånger och även öka till 10 snäckor och 1 sjöborre. Efter ca 1 vecka var det under kontroll och nu är där bara lite på sidorutorna och då och då på toppen av revpelaren. 

Men du har väl kört ett tag nu med bara en massa snäckor och sjöborre. Har du haft belysningen ungefär där du vill ha den och inget problem med bruna ”dammiga” alger?

Så fall borde den biten väl vara lugn. 

 

Även V (vanadium eller vad det nu hette) hade jag utslag på 2.66 ug, även där var en källa revkeramik. 

 

Du kanske ska dosera jod för det har du noll på. 

 

Tycker du verkligen dina värden var så dåliga så det krävs massiva vattenbyten....... :) 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som jag sa i telefon.

Du har kört 6 månader med endast vatten och inga djur förutom lite städpatrull och läckande revkeramik , det anledningen till att du står där du gör.  

Genomför vattenbyten så får du ut skräpet från revkeramiken och kan börja på nytt blad. Övriga spårämnen kommer justeras med vattenbyten och så drar vi igång ca-reaktorn nästa vecka och sätter upp en långsiktig plan. 

Ändrat av Colan
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Colan sa:

Precis som jag sa i telefon.

Du har kört 6 månader med endast vatten och inga djur förutom lite städpatrull och läckande revkeramik , det anledningen till att du står där du gör.  

Genomför vattenbyten så får du ut skräpet från revkeramiken och kan börja på nytt blad. Övriga spårämnen kommer justeras med vattenbyten och så drar vi igång ca-reaktorn nästa vecka och sätter upp en långsiktig plan. 

Svårt hitta stora hinkar, men idag o imorgon blir 800 liter byte .Visst nästa vecka  , tack !

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför denna panik? det är inget oroande i dina värden efter bara ett prov till Triton.

Du har för höga värden av wolfram - kan komma från saltet. 

Du har för låga värden av kalcium och natrium - Jag skulle kontrollera salthalten - en beräkning av dina makroämnen här indikerar att din salthalt är för låg (ca 32.5 promille i stället för ca 34.5 promille)

Litiumet är för högt men inte alarmerande - den nivån ligger många amerikaner på - orsakat av deras mer populära salter. ditt kan komma från saltet eller revkeramiken

Du har för högt Vanadium - kan komma från saltet eller från revkeramiken

Kiselvärdet är för högt - kommer troligtvis från revkeramiken - men även om det ligger på ca 700 mikrogram/l (är ca 0,7 ppm) är det inget att oroa sig för - Jag har haft värden upp mot 19 ppm i mitt akvarium med enda negativa effekten att jag fick kisel på rutorna

 

Du får ner den halten längre fram om du startar med en kombination av Al och Fe baserade fosfatremovers. Men inte nu.

 

Jag hade följt råden om jod och strontium - möjligen det om boron också. Jag hade avvaktat med kalium. De avancerade råden hade jag struntat i för närvarande.

 

Eftersom källan till flera av de oönskade värdena kan vara saltet är det inte säkert att ett vattenbyte hjälper. Jag hade inte gjort något byte nu - utan istället börjat befolka akvariet.

 

Se till att du får liv i akvariet - kör du med NoPoX eller liknande - sluta med det omedelbart. Dimman kan vara bakterier

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Varför denna panik? det är inget oroande i dina värden efter bara ett prov till Triton.

Du har för höga värden av wolfram - kan komma från saltet. 

Du har för låga värden av kalcium och natrium - Jag skulle kontrollera salthalten - en beräkning av dina makroämnen här indikerar att din salthalt är för låg (ca 32.5 promille i stället för ca 34.5 promille)

Litiumet är för högt men inte alarmerande - den nivån ligger många amerikaner på - orsakat av deras mer populära salter. ditt kan komma från saltet eller revkeramiken

Du har för högt Vanadium - kan komma från saltet eller från revkeramiken

Kiselvärdet är för högt - kommer troligtvis från revkeramiken - men även om det ligger på ca 700 mikrogram/l (är ca 0,7 ppm) är det inget att oroa sig för - Jag har haft värden upp mot 19 ppm i mitt akvarium med enda negativa effekten att jag fick kisel på rutorna

 

Du får ner den halten längre fram om du startar med en kombination av Al och Fe baserade fosfatremovers. Men inte nu.

 

Jag hade följt råden om jod och strontium - möjligen det om boron också. Jag hade avvaktat med kalium. De avancerade råden hade jag struntat i för närvarande.

 

Eftersom källan till flera av de oönskade värdena kan vara saltet är det inte säkert att ett vattenbyte hjälper. Jag hade inte gjort något byte nu - utan istället börjat befolka akvariet.

 

Se till att du får liv i akvariet - kör du med NoPoX eller liknande - sluta med det omedelbart. Dimman kan vara bakterier

 

MVH Lasse

 

 

 

Ok då Lasse avvaktar ,jag är en panik människan det vet jag .

Det finns 205 liter ny blandat vatten på plats om det behövs lite längre fram .

Det var triton lab som skrev att skulle byta vatten 4x 15% (4 veckor).

If you have problems in your tank, we recommend to carry out 4 x 15% water changes with TRITON PURE 2.0 salt, spread over 4 weeks

Frågan är vilken salt man ska använda ?

Vänta att starta Rowa aktiv koll och fosfat remover  ?

Aquaforest Pro Bio S och NP PRO ?

 

A0D60330-836E-4D8C-BB71-DA7CEA1214E6.jpeg

C16CED68-E4B4-42CB-A2E6-81ECEE6D69E6.jpeg

Ändrat av niki68
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om följande råd är korrekt :)

 

Jag har vid några tillfällen haft dimmigt/disigt vatten i mina karantäner och när jag då lagt i lite aktivt kol i en strumpa så har det klarnar upp på 1-2 dagar. 

Men du får dubbelkolla med dom som kan om du nu inte redan kör med aktivt kol :D 

 

Vad jag kan se på bilderna, även om det är disigt i vattnet, så verkar du inte ha problem med bruna dammiga alger som jag hade så ditt värde för kisel (si) tror jag inte du behöver vara orolig för. 

 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, niki68 sa:

If you have problems in your tank

 

Med detta menar de om du ser några andra problem som att levande eller så är påverkat.

 

Har du inte aktivt kol igång så kan du ju prova det. Du kan också prova en tillsats som heter Easy Life. Den består av bentonitlera och kommer att göra vattnet mer dimmigt någon dag men sedan brukar det klarna upp ordentligt. Vilka preparat använder du nu? Du visade upp en hel del kemikalier på bild - vad använder du nu?

 

Beräkningen jag gjorde med hjälp av dina provvärden visade ganska bra - eller hur? Du har - enligt saltproben 32,9 promille. Du skall upp till ca 34,2 - 35 tycker jag

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

 

Med detta menar de om du ser några andra problem som att levande eller så är påverkat.

 

Har du inte aktivt kol igång så kan du ju prova det. Du kan också prova en tillsats som heter Easy Life. Den består av bentonitlera och kommer att göra vattnet mer dimmigt någon dag men sedan brukar det klarna upp ordentligt. Vilka preparat använder du nu? Du visade upp en hel del kemikalier på bild - vad använder du nu?

 

Beräkningen jag gjorde med hjälp av dina provvärden visade ganska bra - eller hur? Du har - enligt saltproben 32,9 promille. Du skall upp till ca 34,2 - 35 tycker jag

 

MVH Lasse

Dosera 12 droppar zeobak (två gånge i vecka).

Special blend 90ml (1 gång var 8:e vecka)

Finns coral snow och zeozym Kz flaskor men har inte använd de än.Är inte samma som Easy life ?

Hanna visar 1026 salt men apex visar 33.

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...