Gå till innehåll

Sjögrens stora ”walk-around” kub


ballsam

Rekommenderade inlägg

On 2017-11-12 at 09:01, ballsam sa:

 

 


1 ml låter inte så mycket, men jag har nästan 500 gallon i systemet. Om man inte får fatt i det väldigt billigt så låter det som en dyr lösning...?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Kolla med @Stefan molin han kör med H2O2 (Väteperoxid) tror han kör med det hela tiden å någon slags keramikboll som bubblar till ibland...

 

Skulle köpt denna för akvarier Söchting Oxydator Lösning 6% 1 Liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Samuel , jag köper väteperoxid i färgaffären och blandar själv till 4% ,och jag använder en Söchting Oxydator det funkar ok , och det går även att dosera direkt i karet ,

det tar cyano om du doserar i karet men var försiktig , du kan inte stoppa reaktionen när har väl hällt det i karet , och glasrosor gillar det inta alls dom drar ihop sig direkt ,

för många år sedan hade jag ett 720 som var helt igenväxt med caulerpa , räknade fel på dosen och tippade i , 1 minut senare var algerna som snor dom löste upp sig helt ,

i det karet var det bara fisk och anemoner , men inget tog någon skada av det , och det blev alg fritt ett tag , men det är inte att rekommendera om du har koraller i karet ,

mvh stefan 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med @Stefan molin han kör med H2O2 (Väteperoxid) tror han kör med det hela tiden å någon slags keramikboll som bubblar till ibland...
 
Skulle köpt denna för akvarier Söchting Oxydator Lösning 6% 1 Liter

Hej Samuel , jag köper väteperoxid i färgaffären och blandar själv till 4% ,och jag använder en Söchting Oxydator det funkar ok , och det går även att dosera direkt i karet ,
det tar cyano om du doserar i karet men var försiktig , du kan inte stoppa reaktionen när har väl hällt det i karet , och glasrosor gillar det inta alls dom drar ihop sig direkt ,
för många år sedan hade jag ett 720 som var helt igenväxt med caulerpa , räknade fel på dosen och tippade i , 1 minut senare var algerna som snor dom löste upp sig helt ,
i det karet var det bara fisk och anemoner , men inget tog någon skada av det , och det blev alg fritt ett tag , men det är inte att rekommendera om du har koraller i karet ,
mvh stefan 
 
 

jag dodserade 1ml/100 liter vatten dagligen  i tre veckor. det tog cyanon. jag köpte 3% lösning på apoteket, kostade 50 kr för en halvliter

dock finns det olika typ av cyano. inte allt som är mottagligt. lägg lite cyano i ett glas med lite väteperoxidlösning så ser du om det funkar. vattnet blir rödaktigt o cyanon löses upp



Tack för alla tips. Låter spännande måste jag säga . Fick hem chemiclean för några dagar sedan. Körde en kur direkt, men tog bara 2/3 av rek dos. Upplevde det som att cyanon fick kämpa och backade. Ska testa en fulldos om några dagar och samtidigt ställa ner ljuset något. Funkar inte det så blir det H2O2 som näste steg


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samuel du får gärna komma hem till mig och tala om hur jag får ordning på min lilla burk  Hoppas @krille 55 och @Tribiani har lite råd att ge mig när dom dyker upp här nästa vecka  
Dina kar ser ju ut som en dröm som vanligt


Tar med mej en kem-dräkt från jobbet och tittar förbi . Ni tre är välkomna in på ett stop i Vrigstad om ni har tid och lust


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tackar!! Tror inte det är en lobster. En saltpolare visste det latinska namnet, men jag la det inte på minnet. Ska se om jag kan klura ut det...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro



Googlade lite snabbt på ”pink reef lobster” och får fram lite varierande råd om hur säkra dom är i ett akvarie. Tveksamt om jag kommer låta den gå kvar i det stora karet då.. men i fraggkaret gör den ingen skada. Får se hur det utvecklar sig. Det latinska namnet verkar vara enoplometopus debelius


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin kombination av fisk, kanske skulle ta en sväng upp i mellandagarna om du är hemma och tid finnes!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Är borta över jul/nyår. Var taktisk i mitt val av hustru, så svärföräldrarna bor i Norrland #osmidigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, ballsam sa:

Verkar komma ett bakslag. Den ena musslan har slutat reagera på ljus/skugga och har dragit in manteln. Tråkigt om den stryker med. Såg frisk och fin ut i går kväll emoji24.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

 

:(

Har du hunnit kolla efter mask eller pyramidsnäckor? Har den en glansvit fin kant av tillväxt på skalet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det nu berodde på vet jag ej, men nu har BÅÅÅÅDA musslorna kastat in handuken. Suger nåt grymt!! Medveten om att musslor är en chansning. Kommer nog dröja innan jag testar igen. Min palettkirurg har fått några prickar, vilket den aldrig haft. Har en flaska ”stop parasites” (eller nåt sånt) från salifert. Börjat dosera av den. Tippar att det är mer stress nu i karet med mer fisk i och att det lugnar sig framöver. Försöker va generös med tillgång på mat. Kollade vattenvärden;

KH: 8.0
Calcium: 380
Po4: 0.06 (Hanna checker)
No3: ~2.5


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Måste vädra offerkoftan och gråta ut... prickeländet kommer antagligen från den nedre mööööörkare delen av avgrunden. Det mesta av fisken jag köpte i november har kastat in. Fiskarna som nu finns kvar verkar symtomfria. Kommer inte (eller kommer försöka) köpa fisk förrän efter sommaren. Det som är positivt i eländet är att korallerna är fina. Tillväxten är väl inte extrem, men det gör inget...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste vädra offerkoftan och gråta ut... prickeländet kommer antagligen från den nedre mööööörkare delen av avgrunden. Det mesta av fisken jag köpte i november har kastat in. Fiskarna som nu finns kvar verkar symtomfria. Kommer inte (eller kommer försöka) köpa fisk förrän efter sommaren. Det som är positivt i eländet är att korallerna är fina. Tillväxten är väl inte extrem, men det gör inget...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Uppdatering!

Har brottats med cyano länge nu. Testat ”red slime remover” och ”chemiclean” utan nån effekt. Har istället manuellt fiskat upp cyanomattorna med en vanlig gaffel (testat lite olika varianter). Inte varit pigg på att suga upp med slang. Funkat ok, men sista tiden har jag varit tvungen att rensa var 7-10 dag.

Förra veckan gjorde jag ett seriöst mörkläggningsförsök. Köpte svart folieplast på jula (typ svart gladpack) och lindade runt och över karet.

Lämnade bara 2 små gluggar. Lät det vara mörklagt strax över 3 dygn, och det verkar ha gjort susen. Inte sett röken av nån cyano efter det. Håller tummarna att det var sista gången cyanon visar sig.

Nu återstår bara dino i sanden. Hört gott om ett preparat som heter ”dinoxal”. Inhandlat en flaska och ska testa det nu.

Lovade att inte göra några nya fiskköp förrän till hösten, men det var svårt att hålla. Hamnade i Kungsbacka i går, och där blev det;
1 loricula (den förra strök med i prick)
1 banangylta (den förra hoppade)
1 flavissimus (pincett)
1 liten goby
1 liten skorpionfisk (Sebastapistes cyanostigma)
15 chromisar
Samt en fin ljusröd goniopora

Alla verkar finna sig till rätta. Har nu 25 chromisar, vilket känns lagom. Blir mycket liv.

Gjorde en oplanerad justering av pumparna vilket råkade generera en grymt fin våg i karet. Allt gungar alldeles lagom. Var tvungen att dra ner på effekten lite för att det inte ska skvalpa mot sargen...

Här kommer några nya klipp:







..och ett klipp där man ser vågen i karet...








Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...