Gå till innehåll

Mitt nya shallowreef


osby0479

Rekommenderade inlägg

Efter många idéer och planer så blev det till slut ett lågt akvarium igen.

 

Har eget rum och byggde det kombinerat med kontor, så dator och akvarium delar på en vägg tillsammans, blev väldigt nöjd med resultatet.

 

100x60x35 optiwhite 

 

Borrat med fyra hål, ett för 20mm pvc för retur och 3 för 25mm pvc där ett av rören används för sladden till cirkulations pumpen.

Bänken byggdes av Ikea skåp samt deras bänkskiva på 38mm, utsågat så att akvariet är nersänkt i bänken för att slippa se silikon samt sand.

 

Enkel sump på 55x55x35

 

Teknik:

 

AI Hydra 26hd 2 st på stativ som jag tillverkat själv, dolda sladdar, höj o sänkbart.

Maxspect gyre XF230 för cirkulation.

Nyos 120 skummare, tystaste Skummaren jag någonsin har ägt.

Jebao 4000 returpump kör på lägsta inställningen.

Aqua Medic doserpump 4-kanaler

Aqua Medic reaktor till fosfat remover.

Tunze 3155 ATO med 42l akvarium för osmosvatten.

Kör en biobrick från brightwell i sumpen då jag bara har 10-12kg levande sten i visningsdelen.

 

Kör fullt ut på AquaForest produkter, deras färdiga balling på 5L dunkar, doserar idag 5ml av varje en gång om dagen.

 

Kh 8

Ca 440

Mg 1440

 

Doserar Bio S och NP Pro.

 

Jod och strontsium

 

Vitality

Amino Mix

Energi

 

18kg levande sand från redsea.

10-12 kg levande sten

2 clowner

1 okinawe gobi

1 sixliner wrasse

1 magnifica

2 fridmani

3 olika räkor

25 snäckor

5 eremiter

Inom kort, en sandvändande sjöstjärna och 5 nassaurius.

 

Inriktning på lite acans, skivor av olika arter samt symphyllia wilsoni som blivit nya favoriten.

 

Då akvariet bara är 1 månad gammalt så har inte all dino lagt sig och därför skippar jag helbilderna tills det har lagt sig.

 

 

 

 

74D63D1A-5B05-46BD-BE14-5F794FEAAB1D.jpeg

A7533CD1-B7DC-47EB-A14B-5EF116A76903.jpeg

9AABB7BD-53AE-4952-B9C4-B113F1207CB3.jpeg

30EAADF5-B742-4B63-A747-480BF7CB03A9.jpeg

97B50B77-AE61-4967-8295-E5D55D2588BE.jpeg

D235909B-2A60-4672-8A15-30105A426F51.jpeg

566B478F-1DFF-4BA7-AAD5-EADFA6FE66C6.jpeg

B9536628-09BF-485D-8611-A4B1734EAC25.jpeg

  • Gilla 15
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du har samma skit på sanden som jag. Trodde det var cyano, men har inte haft nån vidare effekt efter 2 ordentliga kurer med red slime remover. Om det nu är dino, försvinner dom av sig självt, eller kan man lösa det på nåt vis? Instämmer med alla andra.. väldigt fina färger


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som du har samma skit på sanden som jag. Trodde det var cyano, men har inte haft nån vidare effekt efter 2 ordentliga kurer med red slime remover. Om det nu är dino, försvinner dom av sig självt, eller kan man lösa det på nåt vis? Instämmer med alla andra.. väldigt fina färger


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Det är dino, lite ljusbrun matta av alger på lite olika ställen, ser ut till att börja ge med sig, så om en 2 veckor kanske det börjar bli lite vitt i sanden igen!

Cyano ser helt annorlunda ut, hade cyano en gång 2011 sen dess har jag sluppit det ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satan vilka färger..! Bilderna är knappast tagna med mobilkamera va? Väntar med spänning på bilder på själva karet, sumpen, tekniken...


Bilderna är tagna med en systemkamera i enbart blåljus, bara vitbalansen som är justerad, vågar säga att allt ser betydligt bättre ut i verkligheten då det är svårt att få till det 100.

När algerna försvunnit från bottnen så kommer det bilder direkt.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skåpet och sumpen, 42L till ato:n, utdragbar för att underlätta påfyllning, något jag alltid har saknat, plåt där all teknik sitter som är enkel att stänga av strömmen på dom enheter som behövs stängas av när man är i karet och meckar!
Tre dunkar med balling bakom plåten som sitter med magneter.

Två doppvärmare som håller stabil temperatur på 26grader.

ba6a27d4089bfc8e777f05044d003f08.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hur verkar kvaliten på reaktorn ?
Sugen på en sån jag med
Mvh micke


Är väl inte direkt imponerad av detta bygge, men den är precis installerad så får se om den levererar, men det är ju helt ok pris på dom, köpte dock denna lätt begagnad.

Så jag återkommer med resultat om en vecka eller två.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla skarvarna så att de är täta innan du drar igång den i skarpt läge. Jag köpte ett svavelfilter av samma märke och den läckte både här och där. 



Sant det du säger, läcker lite vid inkommande vatten, men det rinner ner i sumpen så det får va så tills jag ska skörda, tänkte lägga lite tangit runt skarven, men annars så verkar den hålla tätt, men inget premium bygge om man säger så ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det en diy algreaktor? Lite sugen på att testa, men har så mycket vatten i systemet, så jag misstänker att jag måste dra till med en galet stor reaktor om det ska göra nån nytta...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Kolla på maglofsters bygge, den är ett så stor och det skulle säkert räcka till ditt system!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Kolla på maglofsters bygge, den är ett så stor och det skulle säkert räcka till ditt system!


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Fick fatt i en algscrubber billigt för ett tag sedan, men har inte fått tummen ur och kört igång den. Men tänker att en reaktor verkar väldigt mycket smidigare. Har en extra deltec fr509 ståendes. Kanske skulle testa...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor




Fick fatt i en algscrubber billigt för ett tag sedan, men har inte fått tummen ur och kört igång den. Men tänker att en reaktor verkar väldigt mycket smidigare. Har en extra deltec fr509 ståendes. Kanske skulle testa...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Blir kanske lite liten, men värt o prova, funkar det så är det ju bara att uppgradera :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...