Gå till innehåll

Tolkning av Salifert PoO4 och NO3


Michael Hansson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är nu inne på min andra vecka av inkörning och väl medveten om att värden o sånt flyger härs o tvärs...

Har 540 liter + 170 liter sump med nylagd DSB. Ljus är på max 25% enligt tidsschema och kornigt brunt material har börjat bildas på sand och död sten. Har bara 6 kg levabde sten

Har mätt vid tre tillfällen. Det senaste gav: salt 1.025, NO3:25 och PO4: 0,33.

 

Mina frågor är: PO4 testet hamnade på den "bebisblå" färgen d.v.s 1....Denna siffra delar jag med tre enligt instruktion och hamnar då på 0.33...Har jag rätt i min tolkning eller gör jag ett rookiemisstag ???

NO3 testet hamnade denna gång på 25mg/l...hittar dock ingen referens till vad som är bra eller dåligt...

 

Finns det någon vänlig själ som har synpunkter/råd att ge...:-)

 

Planerar att skaffa städpatrull ganska snart, men vad jag läst så bör man ha någorlunda stabila värden

 

/micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi pratar oftast om fosfatvärdet i saltvattenskretsar. Så Salifertvärdet är det vi pratar om. 

NO3 testet flaxar upp och ned i början men när det visar samma värde i någon vecka kan man börja tro på det.

Räkna med lite drygt en månad. Ta det lugnt med ljus nu så får du mindre med startalger. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...