Gå till innehåll

Chaeto - känsligt?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hur känsligt är chaeto för ändringar i vattenvärde?

Har en avdelning i sumpen där jag har chaeto under ett LED-växtljus och det har alltid växt så det knakar till trots för att jag har många utblås i samma avdelning. Men på sista tiden har tillväxten stannat av och jag tror till och med att det dör delar av chaeto.

 

Utblåsen som går i samma del av sumpen som chateon är vatten från kylaren, vatten från nitratreaktorn, dosering från doserpump (kh, ca och nacl-fritt salt).

 

Vad är den troligaste orsaken till att det stoppar upp? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Chaeto tål inte riktigt höga nitratvärden. Tror gränsen är vid 50 mg/l eller kanske mer.


Det kan kanske vara anledningen då. 

Om chateon dör så höjs ju nitratvärdet ganska kraftigt i behållaren där chaeton befinner sig. Ond cirkel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara rapporter från akvarister jag sett.

Av kallvattenarterna misstänker jag att tarmtången är ganska okänslig medan Ulva kanske är känsligare.

Så verkade det i alla fall på 70- talet när jag hade kallt salt. Men jag hade bara stickor då att mäta med.

(Min värde nitrat 60 mg/l)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chaeton är fortsatt grön men väldigt mycket mörkare i färgen än vad den normalt har varit och tillväxten har helt stannat.

 

När jag tar upp chaeto som är längre ner så faller den bara sönder. Tidigare var den seg och livskraftig så man fick slita för att få isär trådarna.

 

Något är det som inte stämmer. Vet inte om det kan bero på ökt flöde genom nitratfiltret. Det vattnet har ju väldigt lågt pH och kommer ju ut rakt i samma behållare som chaeton. Tidigare kom det ut i facket före men vattnet gick genom chaeton innan det kom till skummaren. 

 

Vad tror du @stigigemla ? Kan det vara så att Chaeton reagerar med kraftig död och dålig tillväxt på att pH blir för lågt i den sektionen? pH i akvarievattnet generellt är mellan 8,05-0,2 över dygnet. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemlaVore intressant att få ta del av källan som hävdar att hög nitrathalt dödar Chaeto eller något logiskt resonemang om varför och på vilket sätt. Det har varit mycket som hög nitrathalt har dödat genom åren där hög halt ha varierats mellan några ppm till flera hundra. Med tanke på tråden om  förhållandet kan varatråd om problemen att få ner sin nitrathalt och det faktum att Chaeton gått bra innan (när nitrathalten var högre) så vill jag nog utesluta den höga nitrathalten som orsak i DETTA fall. Symptomen du beskriver talar mer för att det kan vara en för låg nitrathalt - men det kanske går att utesluta detta också. Men kvävebehovet hos makroalger är högt - mycket högre än för andra typer av "växter". N-P förhållandet kan vara så högt som 80 - 1 mot mer normala 16-1. Men förutsatt att du mäter rätt så tror jag inte att kvävet kan vara begränsande här.

 
Men det rör sig troligtvis om något ämne som begränsar. Att Chaeto (och andra makroalger) kraschar är inte helt ovanligt. Efter min erfarenhet (som i detta fall bygger på inhämtade uppgifter - inte egen erfarenhet) så är den vanligaste orsaken kvävebrist följd av fosforbrist. Mitt refugium har nu gåt ca 1,3 år  med kraftig tillväxt av Chaeto. Sista året - inga vattenbyte. Under denna tid har jag hållit skarp utsikt på 5 - 6 ämnen. Nitrat - oftast  1- 15 ppm, fosfat mellan 0,01 - 0,12, Daglig tillsats av lite jod (salifert) - resulterat 30 - 80 ppb i concentration under året, daglig tillsatts av strontium (Triton) (koncentration mellan 2 och 6 ppm under året). Kalium - har haft en stadig nedgång under året till ca 320 mg/l - nu tillsatt under ca 30 dagar så att det skall vara någonstans uppe vid 380 mg/ (Stigs eller Tritons). Eftersom jag tillsätter kaliumnitrat så får jag ett tillskott där också
Efter en troligt förgiftningshändelse och troligen orsakad av kalium i mitt förra akvarium är jag försiktig i dosering av detta och min dosering sker därför stegvis. Jag tillsätter också järn (tritons 1 - 2 ml per vecka). Magnesium vid behov. Har inte tillsatt några andra spårämnen men har nu börjat med Stigs tillsats till Balling. Balling har varit kalciumklorid, bikarbonat och det sk kloridfria saltet.
 
Matning under hela tiden - bara fryst naturligt foder
 
Under de här omständigheterna och ett rött/blått ljus har Chaeton vuxit bra - skörd ca 5 l var 14 - 17 dag
 
MVH Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några kända och verifierade symptom på Chaeto eller makroalger i allmänhet vid olika brister?

Det jag snappat upp hittills:

 

Järnbrist = Chaetomorpha blir gulgrön (Även andra grönalger?)

Kvävebrist = Krasch (Definition på det ordet?)

För hög kväve (Nitrathalt > 50mg/l) = Vissa arter dör (Ej verifierat än så länge)

CO2-brist = Dålig tillväxt

Jodbrist =

Kaliumbrist =

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 En viktig kommentar - mina chaeto växer över en DSB - kan räkna med en jämn koldioxidproduktion från den. Mitt pH sjunker under natten - trots mina Chaeto växer bra. De konsumerar alltså inte lika mycket koldioxid som mina koraller och alger i min display gör under dagsbelysningen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Symptom vid brister kan andra mycket bättre än mig, men jag vill ändå flika in att jag hade länge problem med just chaeto...den ville bara inte växa! Järn fick fart på den och sedan jag slutade vara feg med att tillsätta jod (faktiskt så fyrdubblade jag rek. dosen jod!) så har den fullkomligt exploderat i tillväxt!


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att klargöra...min ursprungliga dosering var grymt låg (alldeles för låg för ett refugium). Fyrdubblingen innebär att jag nu doserar 2ml/dygn på 580 liter på en separat kanal (innan var det blandat i Ballingen).
Ville säga det så inte nån börjar vräka i jod som en galning i sitt!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skördade just min egen Chaeto och fick en fundering...min tuss ligger inte och tumlar runt, utan det är alltid samma sida upp (om jag inte tar ut rubbet och lägger ner det i igen och på så sätt ändrar om).
Min fundering var att om man alltid skördar den nya, fräscha algen som är överst...kan den undre delen bli så gammal att den helt enkelt dör av ålder, och att det är därför ditt undre lager bara faller sönder?
Det här kanske är en skitdum tanke, och alger inte fungerar på det viset..?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du ett lyse baserat på röda våglängder?

 

Rött har en förmåga att tränga igenom levande vävnad och därför vara aktivt även i de nedre delarna. Grönt är ännu bättre på detta men inte lika effektivt i fotosyntesen

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...