Gå till innehåll

Skummare slutar ta in luft och sprutar ut vatten? - Vad sker?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Höll på att rengöra sumpen och fick hjälp av skummaren som helt plötsligt slutade att suga luft och sprutade ut vatten från de två luft insugen. 

 

Plockade isär pumparna och tog ut en del snäckor och alger som fastnat i impellern. Är väl troligtvis den anledningen till att det blev fel men hur kan det bli så att kanaler som skall suga IN luft pressar ut vatten? Är det för att pumpen som driver skummaren då är mycket starkare än luftpumparna som skall dra in luften? Så att vattnet tar bakvägen ut?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har en teoretisk förklaring till detta? 

 

Nu är jag ju orolig för att koppla på CO2 scrubbern igjen för om det händer att skummarpumparna går baklänges när jag inte är hemma och filtrena står utanför sumpen så blir det fort 300-400 liter på golvet. :/ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det för högt mottryck så går det ju baklänges men eftersom skummarkroppen är öppen uppåt så kan ju inte trycket bli så högt.

Är lufthålen i skummarlocket rena? Får du samma effekt om du tar bort locket?

Går det baklänges även om du stänger av luftpumparna?

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade å stänga av skummarpumparna (både luft och vatten i olika omgångar och kombinationer) och det kom fortfarande ut vatten. 

 

Gjorde så att jag demonterade skummarpumparna och monterade dem igjen så nu fungerar det. Men jag är tveksam till att placera CO2 scrubbern utanför akvariet nu när jag vet att detta kan ske.

 

Hålen i skummarkoppen är helt öppna så luften kan gå ut den vägen och vattnet också. 

Filtren var satta lägre än skummarkoppen när vattnet gick ut så när det väl blev så att vattnet rann ut så gick det säkert vidare med hävert. 

 

Men jobbigt att inte veta om detta kan ske när som helst när man inte är hemma. Har aldrig råkat ut för det förr.. varken med denna skummaren eller med någon annan skummare. 

Det är en deltec 3070s

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...