Gå till innehåll

Farligt med SOFNOLIME i akvariet?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skummaren bestämde sig för att spruta ut vatten genom luftkanalerna. Har 2 SOFNOLIME filter kopplade på dem och utblåset till dem gick rakt ner i akvariet. 

 

Kan det orsaka något problem att SOFNOLIME'n har blivit blötlagd och så spolas vattnet tillbaka till akvariet? Vad bör jag i så fall göra för åtgärder?

 

@Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Men då har jag följande val.. 

Låta filtret stå inkopplade så som de gjorde fram tills det blev läckage eller koppla dem ovanför sumpen. Vid ett eventuellt läckage rinner då vattnet igenom median (sofnolime) och rakt ner i sumpen.

Om det sker en olycka när jag inte är hemma så får jag fort några hunda liter på jobbet om jag använder den första lösningen. I den andra lösningen hamnar ju utfallet i akvariet. 

 

Vad skulle ni anse som det sämsta/bästa alternativet?

Tänker ju att om det läcker på golvet så måste golvet läggas om.. täcks av försäkring men akvariet måste flyttas och en flytt riskerar djuren i akvariet.

 

Om det läcker i akvariet/sumpen så kan jag få stora svängningar i vattenvärde och ta död på djuren i akvariet. Djuren i akvariet är mycket tid och pengar. 

 

Vad göra? Rekommendationer?

@Lasse @BatmanGefle

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prio ett tycker jag är att ta reda på varför skummaren betedde sig som den gjorde. Kan du stävja problemet vid källan så är ju det att föredra framför att skadereglera problemet efter källan..
Och i fråga om placering så skulle jag inte tveka en sekund på att placera den så att ev. läckage INTE rinner ut på golvet, sen får följderna i karet bli som det blir.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Prio ett tycker jag är att ta reda på varför skummaren betedde sig som den gjorde. Kan du stävja problemet vid källan så är ju det att föredra framför att skadereglera problemet efter källan..
Och i fråga om placering så skulle jag inte tveka en sekund på att placera den så att ev. läckage INTE rinner ut på golvet, sen får följderna i karet bli som det blir.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 


Jag vet varför den gjorde så. 

Pumparna hade satt igen med alger.. 

De är konstruerade så att vattnet sugs in genom ett rör, luftröret går på i mitten på det röret och så går luft och vatten ut från pumpen i ett rör ovanför. 

När pumparna bar sig konstigt åt så var hela impellern full med alger och skit så räknar med att det var enklare för vattnet att komma ut genom luftslangen än att pressa sig igenom den skiten. Vet också varför det var så mycket alger (hade plockat ut refugium) så det var mycket löst i vattnet. 

Jag har placerat det så som du beskriver nu.. MEN det som är i akvariet är bra mycket dyrare än nytt golv så osäker.. men det kanske inte är så farligt.. beror kanske lite på hur många liter som går genom mediat? Det är ju ändå 2000 liter vatten i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor





Jag har placerat det så som du beskriver nu.. MEN det som är i akvariet är bra mycket dyrare än nytt golv så osäker.. men det kanske inte är så farligt.. beror kanske lite på hur många liter som går genom mediat? Det är ju ändå 2000 liter vatten i systemet.

Jag tror att effekten är ganska begränsad, särskilt om du har så mycket som 2 kubik med vatten!
Det går garanterat att räkna hur mycket 1000g Sofnolime höjer pH på 2000l vatten som max, om man vill och kan...

Tänk så här...det kommer inte att bli nåt nytt golv lagt, eller bjälklag avfuktat, med karet på plats! Så måste golvet bytas så får du ju flytta hela rasket medans det görs! Om du inte äger huset och kan laga lite som du vill, vill säga..
Brädorna/parketten under själva karet kommer ju bli genomsurt, så det måste ju bort på nåt sätt...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda sättet att det skall trycka vatten upp i slangen är att du har en venturio på trycksidan för luft och vattenblandning. Blir då mynningen av den täppt så trycks vatten upp i slangen. En backventil kan hjälpa men kan också begränsa luftflödet ner till skummaren. En lösning är att du skaffar en läckageenhet till din ProfiLux. Ställer din softonlimebehållare i en skål med läckagedetektorn i botten. Vid vatten i skålen - larm går och skummarpumpen stannas

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...